Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
17K58.jpg

Citroën C4 Picasso

1 / 5
17K58.jpg
CL_16.045.005.jpg
CL_16.045.012_2018.jpg
CL_16.045.004_2018.jpg
CL_16.045.018_2018.jpg

Sterke punten

  • Ruimte aan boord
  • Ook als nog ruimere Grand Picasso/SpaceTourer
  • Comfortabel weggedrag

Zwakke punten

  • Verwarrende ergonomie
  • Comfort op achterzetels
  • Te lange versnellingen basisdiesel

Citroen C4 Picasso Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen C4 Picasso, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.4 - 14s
Maximumsnelheid:173 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):94 - 211 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 8.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4428 x 1826 x 1610 mm
Portieren:5
Kofferruimte:537 - 537 liter
Aanhangergewicht:435 - 655 kg

De laatste monovolume van Citroën

De monovolume was gedurende 28 jaar een vaste waarde in het gamma van Citroën, met als eerste de Evasion van 1994. Later kwam zijn opvolger, de C8, en de kleinere Xsara Picasso, de voorganger van de C4 Picasso. Deze tweede generatie C4 Pïcasso kwam in 2013 uit en had een sterk gemoderniseerd design, een nieuw platform en zoals zijn voorganger een grotere Grand Picasso. In 2018 stopte Citroën met de merknaam Picasso en werden deze monovolumes C4 SpaceTourer genoemd. In 2022 kondigde het merk aan dat de C4 SpaceTourer uit productie ging zonder rechtstreekse opvolger.

Interesse in een Citroën C4 Picasso

Citroën C4 Picasso tweedehands auto
Citroën C4 Picasso nieuwe auto
Citroën C4 Picasso dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De C4 Picasso/SpaceTourer koos je voor zijn binnenruimte, dankzij zijn hoge bouw maar een lage zit. De Grand Picasso was ook een volwaardige 7-zitter.
  • Ondanks zijn praktische insteek heeft Citroën met deze generatie ook gewerkt aan betere rij-eigenschappen, dankzij een lichter platform en soepele motoren.
  • Deze generatie C4 Picasso kreeg een veel moderner design dankzij zijn gesplitste koplampen en zijn unieke dashboard, al was de ergonomie aan boord niet altijd even logisch.
  • De dieselmotoren van de C4 Picasso/SpaceTourer zijn erg zuinig, maar de basismotor heeft te lange versnellingsbakverhoudingen en diesels zijn natuurlijk niet meer zo populair binnen steden.

Alle belangrijke gegevens over de Citroën C4 Picasso/SpaceTourer

Motoren

Bij zijn lancering focuste de C4 Picasso zich vooral op zijn dieselmotoren: de 1.6 HDi-motor was beschikbaar met 92, 116 en 120 pk, met daarboven nog een 2.0 HDi van 150 pk. Op benzine had je de keuze tussen een atmosferische 1.6 VTi van 120 pk of een 1.6 THP met turbo van 156 of 165 pk. Iets later kwam de nieuwere 1.2 PureTech-driecilinder turbobenzine op de markt met 130 pk, die de atmosferische 1.6 verving.

Bij de facelift van 2016 werd het motorenaanbod iets versimpeld: de 1.6 BlueHDi was er enkel met 99 of 120 pk en de 1.2 PureTech kon je nu met 110 of 130 pk krijgen.

Met de naamsverandering van C4 Picasso naar C4 SpaceTourer kreeg het model in 2018 ook een nieuwe dieselmotor: de 1.5 BlueHDi van 130 pk, die de oude 1.6 HDi verving. De 2.0 BlueHDi kreeg ook een nieuwe 160 pk sterke topversie met een achttrapsautomaat.

Afmetingen

De Citroën C4 Picasso/SpaceTourer is 4,44 meter lang, 1,83 meter breed en 1,64 meter hoog. De grotere Grand Picasso/SpaceTourer is 16 centimeter langer, maar blijft even breed en is 1,5 cm hoger. De koffer van de kleine C4 Picasso/SpaceTourer is 537 tot 1.709 liter groot, de Grand heeft een koffer van 645 tot 1.843 liter. Maar het grote verschil is natuurlijk dat je in de Grand Picasso/SpaceTourer 7 personen kwijt kunt. Het maximale trekgewicht van de kleine Picasso/SpaceTourer is 1.700 kilo, de grote kan slechts 1.300 kilo trekken.

Uitvoeringen

Na de facelift (en de naamsverandering) bestond het aanbod van de Citroën C4 SpaceTourer uit de Live, de Feel en de Shine. Daarbij had je nog een speciale reeks Rip Curl. Aan het einde van zijn carrière kon je enkel nog de Grand C4 SpaceTourer bestellen. De Live was enkel beschikbaar met de basis-benzinemotor en was bedoeld om de instapprijs zo laag mogelijk te houden.

De basisuitrusting bestond uit LED-dagrijverlichting, mistlampen vooraan, automatische ruitenwissers en koplampen, parkeersensoren achteraan, een stoffen interieur en een zwart-wit LCD-scherm voor de tellers. Er was wel een 7-duims navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Sinds 2022 zijn zowel de Citroën C4 SpaceTourer als de Grand C4 SpaceTourer uit productie. Voordien kon je ze nog nieuw kopen voor een vanafprijs van ongeveer 24.000 euro voor de kleine en 28.100 euro voor de grote, met prijzen die opliepen tot 35.000 euro voor de beter uitgeruste versies.

Op de tweedehandsmarkt vind je al een kleine C4 Picasso van de tweede generatie voor ongeveer 7.000 euro, waarbij het aanbod zowel uit de 1.6 diesel als de atmosferische 1.6 benzine bestaat. De grotere Grand C4 Picasso is gek genoeg iets goedkoper, vanaf 6.500 euro, maar heeft vaak hogere kilometerstanden. Vanaf een kleine 10.000 euro vind je de mooiere exemplaren.

Design-highlights en interieur

De tweede generatie Citroën C4 Picasso werd in 2013 ingeluid als de bijna-productieklare conceptcar Technospace Concept, wiens futuristische gesplitste koplampen en algemene vorm bijna ongewijzigd werden overgenomen. De C4 Picasso staat op het EMP2-platform van onder meer de Peugeot 308, dat hem ook een stuk lichter maakte. Net als bij de vorige generatie had je zowel een kleine als een grote C4 Picasso, waarbij de grote plaats biedt aan 7 personen.

Knap design, verwarrende ergonomie.

Aan boord had je een, zeker voor 2013, hypermodern dashboard met centrale, digitale tellers en daaronder een infotainmentsysteem met navigatie. De ergonomie van de bedieningen was echter verwarrend, met een vreemde plaatsing van sommige knoppen. Het dashboard had elegante, afgeronde vormen en kon in mooie materialen worden aangekleed bij de duurdere uitrustingsniveaus. De zetels vooraan boden veel steun en een comfortabele zithouding, met zelfs schuine zijkanten aan de hoofdsteun om tegen te kunnen rusten - al is dat natuurlijk vooral voor de passagiers bedoeld! De achterbank bood echter te weinig steun en is dus niet de beste plek om te zitten, al is er wel steeds veel binnenruimte aanwezig.

Rijhulp en veiligheid

De Citroën C4 Picasso werd in 2013 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale score van 5 sterren, met goede percentages voor de bescherming van inzittenden en voor zijn veiligheidssystemen, al scoorde de voetgangersveiligheid iets minder. Je kon hem ook krijgen met een rijstrookassistent, dodehoekmonitor en een achteruitrijcamera, maar de nieuwste rijhulpsystemen bleven achterwege.

Alternatieven

De Citroën C4 SpaceTourer heeft geen rechtstreekse opvolger gekregen, Citroën schuift zelf de Berlingo en de grotere SpaceTourer (op basis van de Jumpy) naar voor als nieuw alternatief. Zijn voornaamste concurrentie bestond uit de Renault Scénic, die ook als Grand Scénic op de markt was, de Ford C-Max en S-Max, de Volkswagen Touran en zelfs de BMW 2 Reeks Gran Tourer.

FAQ

Is de Citroën C4 SpaceTourer nog te koop?
Neen, in 2022 heeft Citroën aangekondigd dat de C4 SpaceTourer uit productie is gegaan zonder een rechtstreekse opvolger.
Hoe groot is de brandstoftank van de Citroën C4 SpaceTourer?
De Citroën C4 SpaceTourer heeft een brandstoftank van 55 liter.
Hoeveel kost de Citroën C4 SpaceTourer tweedehands?
De Citroën C4 Picasso/SpaceTourer is tweedehands te vinden vanaf 7.000 euro, maar voor de mooiere exemplaren betaal je minstens 10.000 euro.

Beoordelingen voor Citroen C4 Picasso

57 Beoordelingen

4,7