Sterke punten
- Zeer goed uitrustingsniveau
- Ongekend comfort
- Verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren
Zwakke punten
- Hoge onderhoudskosten
- Relatief duur in aanschaf
- Verouderd infotainmentsysteem
Citroen C6 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen C6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Citroën C6
-
Citroen C6 C6+3.0+V6+Exclusive
€ 7.500,-Geen informatie- 220.000 km
- 05/2009
- 155 kW (211 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
11,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
266 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2360 Oud-Turnhout -
Citroen C6 2.7 HDi V6 Exclusive FAP
€ 5.250,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 156.432 km
- 05/2007
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
-
8,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
230 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2300 Turnhout -
Citroen C6 C6+HDi+240+Biturbo+FAP+Business
€ 8.000,-Geen informatie- 227.000 km
- 11/2012
- 177 kW (241 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
-
7,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
190 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-3570 Alken -
Citroen C6 C6 HDi 205 Biturbo FAP Exclusive
€ 1.500,-Geen informatie- 322.900 km
- 11/2005
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
8,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3680 Maaseik -
Citroen C6 2.7 HDi V6 Exclusive FAP
€ 11.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 112.000 km
- 06/2008
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
-
8,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
230 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2300 Turnhout -
Citroen C6 3.0 HDi V6 AUTOMAAT LEDER GPS 1STE EIG 2011
€ 2.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 517.000 km
- 04/2011
- 177 kW (241 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
7,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
190 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9860 oosterzele -
Citroen C6 2.7 HDi V6
€ 3.500,-Geen informatie- 277.000 km
- 09/2007
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
8,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
230 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1910 Kampenhout -
Citroen C6 V6 HDI FAP Exclusive AUT start niet/démarre pas
€ 1.700,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 403.000 km
- 02/2008
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
8,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
230 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2440 Geel
Interesse in een Citroën C6
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Citroën C6 3.0 V6 HDi – Als op een wolk
Special: Citroën DS 1973 – Waarom moet hij weg?
Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch
Test: Citroën C3 – Wanneer Citroën echt opnieuw Citroëns maakt
Test: Citroën C3 Picasso – Als het om de ruimte gaat
Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Citroën C6 in onwijs comfortabel. De auto was populair als taxi en ook de Franse president werd er in gereden.
- De grote wielbasis zorgt voor een zeer royale binnenruimte. Vooral op de achterbank is het goed toeven in de sedan.
- De Citroën C6 was zijn tijd vooruit met zijn ruime pakket aan veiligheidsvoorzieningen, zoals een omhoog springende motorkap om voetgangers te beschermen bij een aanrijding.
- De C6 nodigt uit om rustig door het verkeer te zoeven. Zeker als je kiest voor de koppelrijke V6 diesel.
Technische gegevens
Motorisatie
De Citroën C6 was leverbaar met relatief weinig motoren. Er zijn slechts één benzinemotor leverbaar geweest en drie verschillende dieselmotoren, gedurende de productieperiode. De benzinemotor betreft een 3,0-liter V6 met een vermogen van 155 kW (211 pk) en 290 Nm. Deze versie is altijd gekoppeld aan een 6-traps automaat. Ondanks dat deze C6 beschikt over een V6 doet de auto er relatief lang over om vanuit stilstand naar 100 km/u te geraken, namelijk 9,4 seconden.
De overige motoren zijn diesels. Citroën koos voor dieselmotoren in de C6 vanwege het koppel. Dat paste beter bij het karakter van de auto dat het merk voor ogen had. Het aanbod dieselmotoren omvatte de 2.2 HDF viercilinder met 127 kW (173 pk) en 370 Nm. Deze was te bestellen met zowel een handgeschakelde zesbak of een 6-traps automaat. Deze aandrijflijn is tot 2009 in productie geweest en is daarna komen te vervallen.
Interessantere motoren voor de C6 zijn de twee zescilinder diesels. De eerste is een 2,7-liter grote V6 met 150 kw (208 pk) en 440 Nm aan koppel. De andere is de topversie met een 3,0-liter V6 met 177 kW (241 pk) en 450 Nm. Beide versies zijn gekoppeld aan een 6-trapsautomaat.
Afmetingen
De afmetingen van de Citroën C6 zijn flink te noemen. De auto is 4,90 meter lang, 1,86 meter breed en 1,46 meter hoog. De wielbasis meet 2,90 meter. Die ruimte is vooral terug te vinden op de achterste zitrij waar je zeeën aan beenruimte hebt.
De kofferbak heeft een inhoud van 421 liter. Dat is voor het segment wat aan de krappe kant, maar daar tegenover staat dan weer de royale beenruimte achterin. Het punt van zorg hier is de relatief kleine laadopening, die de toegang voor sommige grote voorwerpen kan blokkeren, maar dat is inherent aan de sedan carrosserievorm. Wel is de bagageruimte standaard al voorzien van een doorlaadluik of skiluik, waardoor lange voorwerpen gemakkelijk kunnen worden meegenomen.
De belangrijkste specificaties op een rij
CITROËN C6 | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,9 m x 1,86 m x 1,46 m |
Wielbasis | 2,90 m |
Inhoud bagageruimte | 421 l |
Ledig gewicht | 1.820 – 1.875 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.271 – 2.340 kg |
Cilinderinhoud | 2.179 - 2.946 cm3 |
Vermogen | 127 – 177 kW (173 - 241pk) |
Koppel | 290 - 450 Nm |
Topsnelheid | 217 – 239 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,5 - 9,6 sec |
Tankinhoud | 72 l |
Verbruik | 6,6 - 11,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 175 - 266 g/km |
Varianten
De Citroën C6 is alleen als sedan op de markt gekomen. Andere carrosserievormen zoals een stationwagon waren er niet. Bij iedere motorisatie was er keuze uit vier uitvoeringen: de basisuitvoering, Lignage, Lignage Business en Executive. De 3,0-liter V6 diesel was echter alleen in de twee meest luxe uitvoeringen te bestellen. Comfortabel waren ze allemaal, ongeacht de aandrijving. Het Hydroactive 3 onderstel, een hydropneumatische ophanging met elektronisch geregelde veren en dempers, zorgde voor een ongekend comfort onderweg.
Prijzen
Prijzen voor de Citroën C6 begonnen bij net iets meer dan 52.000 euro. Voor dat geld kocht je de 2.2 HDF viercilinder instapdiesel met 127 kW (173 pk). Voor de V6 benzineversie moest minimaal 55.000 euro betaald worden. De versie met 2,7-liter dieselmotor kostte minimaal 60.000 euro. De topversie met 3,0-liter V6 diesel mocht mee voor minimaal 70.000 euro.
De C6 wordt niet meer nieuw geproduceerd. Als je in de markt bent voor de limousine ben je dus genoodzaakt uit te wijken naar de occasionmarkt. Daar beginnen de prijzen voor een C6 occasion bij een kleine 4.000 euro voor exemplaren uit de eerdere bouwjaren en met veel kilometers op de teller. Vooral de modellen met dieselmotoren zijn relatief betaalbaar. De prijs voor hele nette exemplaren voorzien van een V6 benzinemotor kunnen oplopen tot ver boven de 20.000 euro.
Design
Buitenkant
Het exterieur van de avant-gardistische C6 wordt gekenmerkt door zijn brede en grotendeels vlakke vorm: de lange motorkap, de randloze lijnen en een licht aflopende daklijn die naar de korte achterkant leidt. Met deze statige carrosserie behoudt hij de looks van de XM, zijn voorganger, maar verandert het vierkant in het rond. XM-liefhebbers kunnen zeker de ‘moderne’ interpretatie van de C6 waarderen.
De C6 kon gekozen worden met verschillende soorten velgen en diverse kleuren. Er is veel chroom gebruikt voor de afwerking, in bijvoorbeeld de grille, raamlijsten en sierlijsten rondom de auto. Leuk detail is het logo op de voorzijde van de C6 dat overloopt in de chromen accentlijnen op de neus.
Binnenkant
Je koopt een Citroën C6 eigenlijk voor de binnenkant. Het interieur van de C6 is bovengemiddeld goed. De grote stoelen zijn comfortabel bekleed en kunnen zowel voor de bestuurder als voorpassagier elektrisch worden versteld. Het navigatiesysteem is standaard. Het Head-up display projecteert snelheids- en navigatiebegeleiding op de voorruit.
Een ander pluspunt van de Citroën C6 is de goede geluidsisolatie: zelfs bij hoge snelheden blijft het binnenin altijd stil. Dit en de goede bagageruimte maken het een ideale auto voor reizen met het gezin.
Veiligheid
De Citroën C6 scoorde uitmuntend in de Euro NCAP-crashtest. Naast uiteraard de aanwezige airbags is de auto voorzien van lane departure warning, dynamische verlichting en een Head-up display zodat de bestuurder naar de weg kan blijven kijken. Uniek in die tijd is de actieve voetgangersbescherming. Bij een aanrijding met een voetganger komt de motorkap omhoog om de val van de voetganger te breken. Met deze functie behaalde de C6 als eerste auto ooit de maximale score van vier sterren op het gebied van veiligheid voor voetgangers.
Alternatieven
Een alternatief voor de Citroën C6 is onder meer de sportievere BMW 5-serie. Deze is echter meer gericht op de bestuurder met een dynamische rijstijl en niet zozeer op mensen die het luxe karakter van de C6 zo waarderen. Die mensen zijn dan misschien beter af met een Mercedes-Benz E-klasse of Jaguar XF. Een andere auto die de strijd aan kan met de C6 wat betreft comfort en luxe is de Renault Vel Satis, al ziet die er misschien niet zo statig uit als de Citroën.