Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-ds5-front

Citroen DS5

1 / 3
citroen-ds5-front
citroen-ds5-side
citroen-ds5-back

Sterke punten

  • Zeer goede veiligheidsuitrusting
  • Krachtige motoren
  • Ook beschikbaar als dieselhybride

Zwakke punten

  • Hoge aankoopprijs
  • Ingewikkelde bediening
  • Weinig ruimte achterin

Citroen DS5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen DS5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.2 - 13.1s
Maximumsnelheid:188 - 235 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):85 - 169 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.3 - 7.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4530 x 1850 x 1508 mm
Portieren:5
Kofferruimte:325 - 468 liter
Aanhangergewicht:585 - 620 kg

Citroën DS5: extravagante mix van MPV, hatchback en stationwagon

De Citroën DS5 – vanaf 2015 is DS een apart merk en gaat het model door als DS5 – onderscheidt zich door zijn extravagante design. Ook technisch is de DS5 vrij extravagant, want hij is er ook als mild-hybrid diesel, diesel-hybride met vierwielaandrijving en natuurlijk met benzine- en dieselmotoren. Lees meer.

Interesse in een Citroen DS5

Citroen DS5 tweedehands auto
Citroen DS5 nieuwe auto
Citroen DS5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Geavanceerde motoren maken ook sportief rijden mogelijk
  • Echte blikvanger met aantrekkelijk en elegant design
  • Rijk uitgerust interieur biedt zeer veel comfort
  • Vooral voorin is de DS5 ruim
  • Goede veiligheidsuitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroen DS5 is er met een ruime keuze aan motoren – benzine, diesel en diesel-hybride.

De basismotor is de THP 155, viercilinder benzinemotor met 115 kW (156 pk). Die wordt in 2015 opgevolgd door de THP 165, die zoals het getal in de typenaam al aangeeft, meer vermogen levert – 121 kW (165 pk) – maar ook wat minder koppel: 240 Nm in plaats van de 275 Nm van zijn voorganger. De sterkste benzinemotor is de THP 200 met een vermogen van 147 kW (200 pk). Deze versie is goed voor een topsnelheid van 235 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8,2 seconden.

Ook de dieselmotoren van de Citroen DS5 bieden een interessante keuze. De viercilinder Blue HDI-motoren zijn er met 88, 110 en 133 kW (120, 150 en 180 pk, precies de getallen in hun typenaam) en tussen de 300 en 400 Nm trekkracht. De mild-hybrid e-HDI 110 en 115 diesels leveren 81 en 85 kW (110 en 115 pk). De Hybrid4-versie is een vierwielaangedreven diesel-hybride met een vermogen van 147 kW (200 pk) en maar liefst 500 Nm trekkracht. De dieselmotor drijft – net als in alle andere versies – de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen.

Wat betreft transmissie zijn er weinig verrassingen. De meeste versies zijn voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, sommige versies zijn er ook met (semi-)automatische zesversnellingsbak.

Sinds de DS5 in 2015 doorgaat onder Citroëns submerk DS Automobiles en dus alleen DS5 heet, is het motorengamma niet meer zo uitgebreid. De benzinemotoren zijn de THP 165 en THP 210, de dieselversies zijn de Blue HDI (120, 150 en 180) en de Hybrid4.

Afmetingen

De DS5 valt in het D-segment van grote gezinsauto’s en compacte zakenauto’s. Hoe je hem ook bekijkt, de vijfdeurs hatchback lijkt op het eerste gezicht kleiner dan hij is. Hij meet ruim vierenhalve meter in de lengte en ruim twee meter in de breedte, inclusief de buitenspiegels.

Het interieur biedt plaats aan vijf personen. De bagageruimte meet standaard 465 liter, maar in de Hybrid4 kun je maar 330 liter bagage kwijt, vanwege de elektromotor en de achterwielaandrijving. Citroen leverde de DS5 optioneel met een praktische trekhaak, waarmee de DS5 een geremde aanhanger van maximaal 1.500 kilogram mag slepen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Citroën DS5
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,53 x 1,87 x 1,50 m
Wielbasis 2,73 m
Inhoud bagageruimte 330-465 l
Ledig gewicht 1.395-1.635 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.010-2.265 kg
Cilinderinhoud 1.560-1.997 cm3
Vermogen 81-154 kW (110-210 pk)
Koppel 240-500 Nm
Topsnelheid 191-235 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,1-12,4 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 3,3-6,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 85-158 g/km

Varianten

Er zijn vier uitvoeringen van de Citroen DS5, op basis waarvan klanten hun nieuwe auto verregaand individueel konden configureren. Die uitvoeringen zijn Chic, SoChic, SportChic en de specifiek op de zakelijke markt gerichte versies Business en Business Executive.

Elke Citroen DS5 biedt zeer veel comfort. De basisversie is al uitgerust met bijvoorbeeld licht- en regensensors, een elektrische handrem, cruise control en automatische airconditioning. Ook een radio met allerlei extra functies, zes luidsprekers en een multifunctioneel stuurwiel behoren tot de standaarduitrusting in de Citroen DS5.

En dan bieden de luxere uitvoeringen nóg meer luxe. In de SoChic-uitvoering heb je parkeerhulp, een Bluetooth-handsfreesysteem en Keyless Entry. De topversie biedt verder nog een geïntegreerd navigatiesysteem, xenon-koplampen en een bestuurdersstoel met massagefunctie.

De DS5 van na 2015 is er in de uitvoeringen Chic, Performance Line, Business, Business Executive en de jubileumuitvoering 1955 – die linkt aan het introductiejaar van de oorspronkelijke Citroën DS, ofwel ‘de Snoek’.

Prijzen

De Citroen DS5 is nooit een koopje geweest. Nieuw was de basisprijs al meer dan 30.000 euro en die liep op tot bijna 52.000 euro voor de Hybrid4 Sport Chic. En toen het model vanaf 2015 onder de vlag van DS Automobiles verder ging, lagen de prijzen tussen de ruim 33.500 en 47.000 euro.

Het occasionaanbod van de DS5 is niet groot, maar je vindt al voor 6 à 7.000 euro exemplaren van meer dan tien jaar oud met tonnen op de teller. De meeste en jongste exemplaren worden voor rond de 10.000 euro aangeboden, maar natuurlijk zijn er uitschieters naar boven.

Design

Buitenkant

De DS5 oogt nog steeds heel modern. Het is eigenlijk een crossover, met aspecten die doen denken aan een MPV, een stationwagon en een coupéachtige hatchback. De sterk aflopende daklijn en de vormgeving van de achterzijde verwijzen naar de toch wel sportieve aspiraties van de auto. De Citroen DS5 is voorzien van talrijke fraaie designdetails, zowel aan de voorzijde als de achterzijde als op de flanken. De voorzijde oogt indrukwekkend en elegant tegelijk, met een grille waar vanuit opvallende chroomstrips langs de rand van de motorkap naar de buitenspiegels doorlopen, het Citroën- of DS-logo erin geïntegreerd en fraai gevormde koplampen. De DS5 is vooral in klassieke carrosseriekleuren geleverd, maar soms duikt een kleurrijkere occasion op, voor de broodnodige afwisseling.

Binnenkant

Het interieur ziet er heel comfortabel en modern uit, maar de vele knoppen en draaiknoppen in de middenconsole vormen een uitdaging om te bedienen. Het is niet eenvoudig om de juiste knoppen te vinden. Het beeldscherm met geïntegreerde navigatie bevindt zich niet helemaal in het zicht van de bestuurder – hij kan dus weleens wat details missen. Het rijcomfort is echter uitstekend. Positieve punten zijn de stilte tijdens het rijden, de comfortabele stoelen – beide voorstoelen bieden heel veel ruimte – en het prima uitzicht dankzij de grote voorruit. Achterin is het comfort echter beperkt door de aflopende daklijn.

Veiligheid

De Citroen DS5 scoort in 2011 de maximale vijf sterren bij de crashtests van Euro NCAP. Bescherming van volwassenen en kinderen scoort resp. 89 en 83 procent, de aanwezige of destijds leverbare veiligheidssystemen maar liefst 97 procent! Voetgangersbescherming scoort echter slechts 40 procent. Euro NCAP vermeldt echter fijntjes dat deze waardering niet meer geldt – de eisen zijn immers steeds strenger geworden. Maar goed: de DS5 biedt de inzittenden goede bescherming: ABS en ESP zijn altijd standaard aanwezig, hetzelfde geldt voor de diverse airbags op diverse belangrijke plaatsen in het interieur. Licht- en regensensors zorgen voor optimaal zicht in alle omstandigheden. De optionele xenon-koplampen bieden voortreffelijke verlichting die met de stuurbewegingen meebeweegt.

Alternatieven

Vooral de Hyundai i40 is een mogelijk alternatief voor de (Citroen) DS5. Hij lijkt uiterlijk ook sterk op de DS5 en spreekt klanten die van deze stijl houden wellicht ook aan. Als het merk Hyundai je minder ligt, dan past Lancia misschien beter in je straatje: de Lancia Delta is óók een redelijk extravagante auto met ongeveer dezelfde afmetingen en een soortgelijk imago als de DS5.

FAQ

Hoeveel kost de Citroën DS5?
De DS5 is niet meer nieuw verkrijgbaar, dus je bent aangewezen op occasions. Reken op prijzen van rond de 10.000 euro. De DS5 is echter rijk uitgerust en overtuigt met sterke prestaties.
Wordt de Citroën DS5 nog steeds gebouwd?
DS Automobiles – ofwel Citroën – stopte de productie van de DS5 – die plaatsvond in de Peugeot-fabriek in Sochaux – in 2018. Maar de auto werd nog een jaar langer in China gebouwd.

Beoordelingen voor Citroen DS5

6 Beoordelingen

4,3