Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-e-c4-x-overview

Citroën ë-C4 X

1 / 4
citroen-e-c4-x-overview
citroen-e-c4-x-front
citroen-e-c4-x-side
citroen-e-c4-x-back

Sterke punten

  • Volledig elektrisch
  • Comfortabele reisauto
  • Iets hogere instap

Zwakke punten

  • Kleine laadopening bagageruimte
  • Beperkte actieradius
  • Weinig hoofdruimte achterin

Citroen E-C4 X Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen E-C4 X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10 - 10s
Maximumsnelheid:150 - 150 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4600 x 1800 x 1520 mm
Portieren:4
Kofferruimte:510 - 1360 liter
Aanhangergewicht:381

Citroën ë-C4 X: eigenzinnige elektrische sedan

De Citroën ë-C4 X is een volledig elektrische vierdeurs gezinsauto die sinds 2023 op de markt is. Het model heeft een zeer onderscheidend ontwerp, want hij is grotendeels hetzelfde als de Citroën ë-C4 – een compacte SUV – maar dan met een kofferbak die uitsteekt. Daarmee lijkt de ë-C4 X op een sedan die extra hoog op z’n wielen staat.

Interesse in een Citroën ë-C4 X

Citroën ë-C4 X tweedehands auto
Citroën ë-C4 X nieuwe auto
Citroën ë-C4 X dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Elektrische aandrijflijn
  • Ouderwets Frans comfort
  • Meer bagageruimte dan ë-C4

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroën C4 X wordt in West-Europa alleen nieuw geleverd met elektrische aandrijving, vandaar de naam ‘ë-C4 X’. Onder de motorkap van deze elektrisch aangedreven Fransman – voorin dus – ligt een 100 kW (136 pk) en 260 Nm sterke elektromotor. Dit is een beproefde motor die ook in allerlei andere elektrische modellen wordt geleverd, van onder andere Peugeot, Opel, DS die net als Citroën onderdeel zijn van het moederbedrijf Stellantis.

De elektromotor in de Citroën ë-C4 X zorgt voor acceptabele, maar niet indrukwekkende prestaties vanwege het relatief bescheiden vermogen. Het model sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 9,5 seconden. Dankzij het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor is de auto bij het stoplicht wel lekker vlot weg, maar boven de 50 km/u neemt de acceleratie sterk af. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

Het batterijpakket van de ë-C4 X heeft een capaciteit van 50 kWh. Volgens de officiële test kun je daarmee maximaal 363 kilometer rijden. Om in de buurt te komen, moet je rustig rijden en moeten de omstandigheden ideaal zijn, maar zo gaat dat bij alle elektrische auto’s. Overigens komt de ë-C4 X zes kilometer verder dan zijn broer die als hoogpotige vijfdeurs hatchback door het leven gaat, terwijl de ë-C4 en ë-C4 X precies dezelfde aandrijflijn hebben.

Afmetingen

De Citroën ë-C4 X is 4,60 meter lang en 1,80 meter breed. De hoogte komt uit op 1,52 meter. Daarmee is de ë-C4 X maar liefst 24 centimeter langer dan de ë-C4. Die extra centimeters zitten allemaal aan de achterkant van de auto, want van de neus tot en met de C-stijl zijn de twee modellen identiek. De grote overhang aan de achterkant zorgt voor aanzienlijk meer bagageruimte. In de Citroën ë-C4 X heb je 510 liter kofferbakruimte tot je beschikking, ofwel 130 liter méér dan in de ë-C4. Een groot verschil dus. Daarnaast is het nog mogelijk om de rugleuning van de achterbank neer te klappen, waarmee je de bagageruimte kunt vergroten tot 1.360 liter.

Ondanks de grotere kofferbak is de laadruimte van de Citroën ë-C4 X niet meteen praktischer dan bij de ë-C4. Dat komt doordat de ‘X’ een kofferklep heeft met een relatief kleine laadopening, terwijl bij de ë-C4 de hele achterklep inclusief achterruit opent en je dus makkelijker grote spullen kunt inladen. Boodschappen, koffers en tassen gaan uiteraard wel zonder problemen mee achterin de Citroën ë-C4 X.

De belangrijkste specificaties op een rij

Merk en model
Marktintroductie 2023
Lengte, breedte, hoogte 4,60 m, 1,80 m, 1,52 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 510 l
Ledig gewicht 1.559 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.040 kg
Vermogen 100 kW (136 pk)
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,5 sec
Batterijcapaciteit 50 kWh
Verbruik 15,0 kWh/100 km
Actieradius 363 km

Varianten

De Citroën ë-C4 X is leverbaar in de bekende Citroën-uitvoeringen Feel, Feel Pack en Shine. Bij de Feel-uitvoering krijg je standaard al een hoop prettige voorzieningen. Zo beschikt deze versie over drie rijmodi, een 10-inch infotainmentscherm, een digitaal instrumentarium, een met leder bekleed stuurwiel en automatische airconditioning. Daarnaast is de Feel-uitvoering uitgerust met een comfortabel onderstel met Citroën Progressive Hydraulic Cushions en een uitgebreid aanbod van veiligheidsvoorzieningen. Denk aan rijstrookassistentie, automatische noodremfunctie met voetgangersherkenning en verkeersbordherkenning. De Feel Pack-uitvoering heeft nog wat extra luxe aan boord en is binnenin wat mooier afgewerkt. De topuitvoering is de Shine. Die beschikt over een uitgebreider veiligheidspakket, Keyless Entry & Start, stuurwielverwarming, luxere bekleding, ingebouwde TomTom-navigatie en nog meer.

Prijzen

De Citroën ë-C4 X (2023) heeft een vanafprijs van 40.840 euro (Feel-uitvoering). Daarmee is hij zo’n 600 euro duurder dan een reguliere Citroën ë-C4. Dat is niet verkeerd, voor 24 centimeter extra auto. De Feel Pack en Shine hebben een meerprijs van respectievelijk 760 euro en 3.850 euro, en dus een prijskaartje van 41.600 euro en 44.690 euro.

Design

Buitenkant

In de wereld van elektrische auto's is de Citroën ë-C4 X een opvallende verschijning. Hij staat redelijk hoog op zijn wielen en heeft stoere beschermranden rondom de wielkasten. Qua zithoogte en bodemvrijheid komt ë-C4 X aardig in de buurt van een compacte SUV, maar door de lange, aflopende daklijn en de kofferbak die uitsteekt, heeft het model ook veel weg van een vierdeurs sedan. Het is een mix van eigenschappen die je weinig ziet bij elektrische auto’s. Citroën zelf noemt de ë-C4 X een ‘fastback’.

Pal aan de voorkant kun je niet zien of je met een ë-C4 X of ë-C4 te maken hebt. Tot de C-stijl zijn beide auto’s identiek. Je zou zo de motorkap en de vier portieren kunnen uitwisselen. Pas aan de achterkant is alles anders. Daar lijkt de ë-C4 X meer op de Citroën C5 X dankzij de V-vormige achterlichten, die samen een X-vorm lijken te vormen. Leuk detail: in de achterlichten is het bekende dubbele chevron-logo van Citroën verwerkt.

Binnenkant

De Citroën ë-C4 X is voorzien van hetzelfde infotainmentsysteem en touchscreen als het vlaggenschip van Citroën: de C5 X. Het beeldscherm is scherp en helder en het besturingssysteem is gemakkelijk te bedienen. Dit komt deels door de riante rekenkracht die beschikbaar is. De bediening van het infotainmentsysteem gaat via een slimme mix van schermen en fysieke knoppen. Onder het centraal geplaatste scherm bevinden zich twee handige knoppen die je direct naar het thuisscherm en de voertuiginstellingen leiden. Ook is de klimaatregeling eenvoudig binnen handbereik met fysieke knoppen te bedienen, zodat je niet in het menu van het infotainmentsysteem hoeft te zoeken. Dat maakt het autorijden veiliger. Tevens kun je eenvoudig je telefoon synchroniseren met het infotainmentsysteem via (draadloze) Android Auto of Apple CarPlay.

De stoelen in de Citroën ë-C4 X verdienen extra aandacht, want die zijn ‘ouderwets’ comfortabel. Zulke fijne stoelen kunnen ze alleen in Frankrijk maken. De stoelen passen ook bij het karakter van de Citroën ë-C4 X die vooral is gericht op comfort in plaats van sportiviteit of anders.

citroen-e-c4-x-interior citroen-e-c4-x-seats

Veiligheid

De Citroën ë-C4 X is niet door het Euro NCAP aan de tand gevoeld, maar het onafhankelijke Europese veiligheidsinstituut laat weten dat hij dezelfde veiligheidsbeoordeling krijgt toebedeeld als de Citroën C4 (met traditionele benzinemotor) die in 2021 vier sterren behaalde. De verschillen ten opzichte van de C4 en ë-C4 zijn te klein om de ë-C4 X opnieuw te testen. De Citroën C4 scoort 80 procent op inzittendenbescherming, 83 procent op de veiligheid voor kinderen in de auto, 57 procent voor de bescherming van kwetsbare medeweggebruikers en 63 procent voor de aanwezige veiligheidssystemen.

Alternatieven

De Citroën ë-C4 X is een vreemde eend in de bijt. Hij is door zijn eigenzinnige vorm moeilijk te plaatsen. Als we geen rekening houden met het ontwerp van de auto, dan concurreert hij met elektrische auto’s zoals de Peugeot e-2008, Hyundai Kona, Volkswagen ID.3 en Kia Niro EV.

FAQ

Passen langere personen op de tweede zitrij?
De Citroën ë-C4 X is een compacte sedan met een aflopende daklijn. Hierdoor is de hoofdruimte achterin beperkt. Kinderen hebben hier geen last van, maar volwassenen die langer zijn dan 1,80 meter kunnen beter voorin zitten. Ook qua beenruimte is het achterin de ë-C4 X net te krap voor bovengemiddeld lange mensen.
De ë-C4 en ë-C4 X lijken enorm op elkaar. Welke moet ik kiezen?
Zoals eerder beschreven zijn de ë-C4 en ë-C4 X tot de C-stijl vrijwel identiek. Alleen de achterzijde van de auto’s is anders. In de ë-C4 kun je minder bagage meenemen dan in de ë-C4 X, maar hij heeft wel een grotere achterklep waarmee je makkelijker iets groots kunt inladen. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Gezien de 130 liter grotere kofferbak is de ë-C4 X net wat praktischer.

Meer informatie

Tips van de redaktie