Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-e-jumpy-front

Citroën ë-Jumpy

1 / 3
citroen-e-jumpy-front
citroen-e-jumpy-side
citroen-e-jumpy-back

Sterke punten

  • Altijd toegang tot milieuzones
  • Veel keuze aan varianten
  • Past ook in parkeergarages

Zwakke punten

  • Geen versie met verhoogd dak
  • Forse meerprijs elektrische versie
  • Actieradius buiten de stad beperkt

Citroen Jumpy Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen Jumpy, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.7 - 27.5s
Maximumsnelheid:138 - 175 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):171 - 216 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.4 - 10.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4440 x 1810 x 1940 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:654 - 810 kg

Citroën ë-Jumpy: succesvolle besteller, maar dan elektrisch

De Citroën ë-Jumpy is de elektrische versie van de Citroën Jumpy, de middelgrote bestelbus van het merk. Er is keuze uit drie lengtematen en behalve als bestelbus is hij er ook als personenversie. Een personenversie met meer luxe wordt als (ë-)SpaceTourer als afzonderlijk model gepositioneerd.

Interesse in een Citroën ë-Jumpy

Citroën ë-Jumpy tweedehands auto
Citroën ë-Jumpy nieuwe auto
Citroën ë-Jumpy dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel keuze aan carrosserievarianten en uitvoeringen
  • Vrijwel identiek laadvermogen en -volume t.o.v. brandstofversie
  • Standaard voorzien van snellaadtechniek
  • Past door beperkte hoogte ook in de meeste parkeergarages
  • Gegarandeerd toegang tot (toekomstige) milieuzones

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroën ë-Jumpy is uitsluitend leverbaar met 100 kW (136 pk) sterke volledig elektrische aandrijving. Het koppel bedraagt altijd 260 Nm en de aandrijving gaat naar de voorwielen. Vanwege de volledig elektrische aandrijving is de ë-Jumpy altijd voorzien van een automatische transmissie. Wel is er keuze uit batterijpakketten. Standaard is een 50 kWh batterijpakket, goed voor een actieradius tot 230 km (WLTP, afhankelijk van uitvoering). Optioneel is een 75 kWh batterijpakket waarmee het busje tot 330 km ver komt (WLTP, afhankelijk van uitvoering).

De grote vierkante carrosserie is zeer praktisch, maar zorgt ook voor een vrij hoog stroomverbruik. Afhankelijk van de uitvoering ligt dat rond de 23 kWh/100 km (WLTP). Zeker op de snelweg speelt dit een rol. Een bestelbus als de ë-Jumpy wordt echter vooral gebruikt in de stad en/of voor korte afstanden. In stedelijk verkeer is de theoretische actieradius al realistischer. De actieradius is hoe dan ook ruimschoots toereikend voor het aantal kilometers dat gemiddeld op een dag met een bestelbus wordt afgelegd.

De Citroën ë-Jumpy is ook leverbaar met benzine- en dieselmotoren. Dan heet het model Jumpy, zonder ‘ë-‘ ervoor. De Jumpy is behalve als bestelbus ook leverbaar als Combi, een personenbus. Een personenvariant met meer luxe wordt als Citroën (ë-)Jumpy als afzonderlijk model gepositioneerd, maar is een directe variant van de (ë-)Jumpy. Hetzelfde type busje wordt ook verkocht als Fiat Scudo/Ulysse, Opel Vivaro/Zafira Life, Peugeot Expert/Traveller en Toyota ProAce/ProAce Verso.

Afmetingen

De Citroën ë-SpaceTourer heeft zijn oorsprong in een middelgrote bestelbus en dat is terug te zien aan de afmetingen. Afhankelijk van de gekozen lengtevariant is het busje 4,60 tot 5,30 meter lang. Verder is het busje ongeveer 1,90 meter hoog en breed. Daarmee past hij nog in de meeste parkeergarages. De laadruimte en het laadvermogen zijn vrijwel identiek aan die van de versie met brandstofmotor en ook de personenvariant ë-Jumpy Combi beschikt met alle zitplaatsen in gebruik nog over meer dan genoeg bagageruimte: afhankelijk van de uitvoering 500 tot zelfs 900 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Citroën ë-Jumpy
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,61 - 5,31 x 1,92 x 1,89 m
Wielbasis 2,92 - 3,27 m
Inhoud bagageruimte 500 - 6.100 l
Ledig gewicht 1.801 - 2.614 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.830 - 3.100 kg
Vermogen 100 kW (136 pk)
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 130 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,1 sec
Batterijcapaciteit 50 - 75 kWh
Verbruik 23,2 - 24,4 kWh/100 km
Actieradius 230 - 330 km

Varianten

De Citroën (ë-)Jumpy is leverbaar in drie lengteversies en in bestel- en personenuitvoering. Ook is er nog keuze uit een enkele of dubbele cabine. Uitrustingsniveaus heeft de Jumpy niet, wel een optielijst. Daardoor kan de exacte uitrusting van specifieke exemplaren toch verschillen. Wie echt meer luxe wil, kiest voor de Citroën (ë-)SpaceTourer, de meest luxe versie van de personenuitvoering, die als afzonderlijk model wordt gepositioneerd. Verder hebben Fiat, Opel, Peugeot en Toyota hun eigen merkvarianten van in de basis hetzelfde busje.

Prijzen

De ë-Jumpy in de middellange uitvoering heeft een vanafprijs van een kleine 40.000 euro. Het prijsverschil tussen de lengte- en batterijvarianten is niet groot, waardoor de grootste ë-Jumpy in besteluitvoering ca. 45.000 euro kost. De prijs van de Combi personenuitvoering varieert van grofweg 40.000 tot een kleine 60.000 euro, afhankelijk van batterij- en lengteversie. Dit zijn vanafprijzen, waar eventuele opties nog bij komen.

De groeiende vraag naar elektrische (stedelijke) mobiliteit betekent ook veel vraag naar de Citroën ë-Jumpy. Daarmee is het busje behoorlijk waardevast. Dat is enerzijds een voordeel voor de te verwachten restwaarde. Aan de andere kant betekent het wel ook dat de prijzen voor occasions vrij hoog zijn. Afhankelijk van leeftijd en uitvoering varieert de prijs voor occasions tussen de 30.000 en 50.000 euro voor de besteluitvoering. Voor de Combi lopen de prijzen op tot 60.000 euro.

Wie de ë-Jumpy op grijs kenteken rijdt, betaalt sowieso geen wegenbelasting. Dat scheelt. Voor de particulier zijn elektrische auto’s tot 2024 wegenbelasting vrij. In 2024 geldt 75% korting. Daarna moet het volle bedrag aan wegenbelasting worden betaald. Houd er rekening mee dat de ë-Jumpy vanwege het batterijpakket een relatief zware auto is en dus onder een hoger tarief valt. Verzekeringspremies zijn voor de ë-Jumpy in principe van gemiddeld niveau, al kan de hogere dagwaarde van de elektrische versie voor een iets hogere premie zorgen dan voor de brandstofversie.

Design

Buitenkant

Als bestelbus is de ë-Jumpy uiteraard vrij hoog en vierkant. Wel heeft Citroën de hoogte bewust beperkt tot ongeveer 1,90 meter, zodat je met de ë-Jumpy gewoon kunt parkeren in de meeste parkeergarages. Standaard is het uiterlijk van de ë-Jumpy vooral robuust, met stalen velgen en ongespoten bumpers. Lichtmetalen velgen en bumpers in carrosseriekleur zijn wel optioneel leverbaar en voor de luxere modellen zelfs standaard.

Binnenkant

Het interieur van de Citroën ë-Jumpy is vooral erg praktisch. Bijvoorbeeld met een grote laadruimte voor de besteluitvoering, of de mogelijkheid om veel passagiers én hun bagage te vervoeren in de Combi. Voorin vind je een comfortabele zit, met volop opbergruimtes om je heen. De materiaalkeuze voor het interieur is vooral ‘robuust’. Dat heeft niet per se een luxe uitstraling, maar kan wel tegen een stootje en is gemakkelijk schoon te maken.

citroen-e-jumpy-interior

citroen-e-jumpy-trunk

Veiligheid

De Citroën (ë-)SpaceTourer, die technisch identiek is aan de ë-Jumpy, is door het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP beoordeeld met de maximale score van vijf sterren. Daarbij scoorde de auto goed op zowel passieve als actieve veiligheid. Ofwel het beschermen bij een ongeval en het voorkomen ervan. Wat assistentie- en veiligheidssystemen betreft is het belangrijkste aanwezig, zoals een snelheidsassistent en een systeem dat kan remmen bij een dreigende aanrijding. De meest geavanceerde systemen ontbreken wel, want de Citroën Jumpy waarop de ë-Jumpy is gebaseerd kwam al in 2015 op de markt.

Alternatieven

De meest voor de hand liggende alternatieven zijn de merkvarianten Fiat Scudo/Ulysse, Opel Vivaro/Zafira Life, Peugeot Expert/Traveller en Toyota ProAce/ProAce Verso. Dit zijn vrijwel volledig identieke busjes, die zich voornamelijk onderscheiden met afwijkende bumpers, velgen en stuurwielen. De keuze maak je vooral op basis van algemene merkvoorkeur en eventuele afwijkende garantievoorwaarden.

Andere alternatieven zijn nog de Nissan NV300/Primastar, Renault Trafic, Volkswagen Transporter/Multivan en Mercedes-Benz Viano/V-Klasse/EQV. De Mercedes is wel een prijsklasse hoger en lang niet al deze busjes zijn ook leverbaar met elektrische aandrijving.

FAQ

Wat kost de Citroën ë-Jumpy?
De nieuwprijzen variëren van ongeveer 40.000 tot 45.000 euro voor de bestelversie. De Combi personenuitvoering kost ongeveer 40.000 tot 60.000 euro. Deze prijzen zijn afhankelijk van batterij- en lengteversie. Dit zijn bovendien vanafprijzen, waar eventuele opties nog bij komen. Vanwege de grote vraag blijven de tweedehands prijzen vrij hoog: tussen de 30.000 en 50.000 euro voor de besteluitvoering en voor de Combi lopen de prijzen op tot 60.000 euro.
Wat is de actieradius van de Citroën ë-Jumpy?
De Citroën ë-Jumpy mag in iedere uitvoering maximaal 1.000 kg (geremd) trekken (750 kg ongeremd). Nette waarden voor een elektrische bestelbus. Ter vergelijk: de brandstofversie kan afhankelijk van de uitvoering 1.800 tot liefst 2.500 kg trekken.
Hoe hoog is de Citroën ë-Jumpy?
Citroën heeft de hoogte van de ë-Jumpy beperkt tot ongeveer 1,90 meter, zodat je gewoon kunt parkeren in de meeste parkeergarages.

Beoordelingen voor Citroen Jumpy

13 Beoordelingen

4,2