Interesse in een Citroen GSA
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Citroën C6 3.0 V6 HDi – Als op een wolk
Special: Citroën DS 1973 – Waarom moet hij weg?
Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch
Test: Citroën C3 – Wanneer Citroën echt opnieuw Citroëns maakt
Test: Citroën C3 Picasso – Als het om de ruimte gaat
Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen
Citroën GSA, de Auto van het Jaar in 1971
Met een veelzijdige Citroën GSA rijd je in een comfortabele, hydraulisch geveerde auto die voor zijn tijd behoorlijk modern was. De auto heeft een belijning die wat eigenzinnig is, zoals we ook wel gewend zijn van Citroën. Zo rijd je ook met een gebruikte Citroën GSA nog heel comfortabel over de weg.Je zult er misschien even naar moeten zoeken, want ze worden al een tijdje niet meer gemaakt. Ze zijn nog wel te vinden in de garages van liefhebbers.
De mooie belijning van de Citroën GSA
De Citroën GS/GSA was een Franse 5-deurs hatchback die tussen 1970 en 1986 door Citroën werd gebouwd als opvolger van de Citroën Ami. In deze periode werden er ruim 2,5 miljoen exemplaren van dit model gemaakt en de nieuwprijs was € 7.170. Eerst werd de GSA uitgevoerd als een een berline met drie zijruiten. Vanaf 1971 kwam er een 5-deurs GSA stationwagen op de markt, de GSA Break. Deze kostte ca. € 7.600. in 1971 werd de GSA Auto van het Jaar.
De GSA is een auto met een vloeiende belijning. Op de auto zit het hydropneumatische veersysteem wat ook op de Citroën CX werd gebruikt. Dit zorgt voor een constante rijhoogte en een rotsvaste wegligging. Bovendien heeft de auto voorwielaandrijving, bekrachtigde schijfremmen rondom en een luchtgekoelde motor. Het centrale hydraulische systeem is overgenomen van de Citroën DS. Het instrumentenpaneel op het dashboard vormt een overzichtelijke unit die in één oogopslag te overzien is.
De GS-modellen hebben een gewone kofferbak die met een kleine klep wordt afgesloten, maar dat zie je niet aan de vorm. Een gedeelte van de achterbumper zit op de kofferbakklep gemonteerd, zodat de tildrempel relatief laag is. Met de GSA werd er een vijfde deur in de auto geïntroduceerd wat de laadmogelijkheden van de wagen behoorlijk vergrootte. De vaste hoedenplank ontbreekt echter. De GSA werd later ook leverbaar met een vijfversnellingsbak.
In de eerste paar jaar dat het model werd gemaakt, zijn er veel technische wijzigingen doorgevoerd. Daardoor kunnen veel onderdelen van de oudere GSA modellen niet uitgewisseld worden met de jongere versies. De voorverwarming van de carburateur van de motor aangepast zodat deze sneller opwarmde. Dat gebeurde via een aftap op de uitlaat. De remmen en wielophanging werden gewijzigd en lagers kregen andere maten..
De GSA kreeg een bestelwagenversie in 1972. De achterste zijruiten ontbraken hier. In 1979 onderging de GS een metamorfose en kreeg een hatchback met plastic bumpers. Daarna werd het mode als GSA op de markt gebracht. De GSA werd in 1986 definitief opgevolgd door de Citroën BX.
Citroën GS en de Volkswagen K70
De GS werd bedacht door meesterontwerper Robert Opron, die niet koos voor een traditionele sedan. De GS die hij ontwierp heeft een opvallende, grote, schuin aflopende achterruit. Het ontwerp van de Volkswagen K70 is hoekig, rustig en onopvallend. Het ontwerp is van de hand van Claus Luthe, de hoofdontwerper van NSU.
Aan de binnenkant van de auto’s zijn de verschillen al even groot. Bij de Citroën GS zien we vloeiende, asymmetrische vormen en veel dingen die vernieuwend waren. Neem bijvoorbeeld de in het dashboard geïntegreerde handrem die rechts van het stuur zit. Ook de snelheidsmeter is bijzonder, want de snelheid wordt in een draaiende cilinder weergegeven, die oplicht achter een vergrotend glas. Als de snelheid van de auto toeneemt, verandert de achtergrondkleur van groen via geel naar oranje. Vanaf 100 km/h wordt de achtergrond rood, als een soort waarschuwing. De bestuurder weet zo dat hij steeds dichter in de buurt komt van de topsnelheid. Met behulp van kleine rode cijfertjes krijg je informatie over de remweg die hoort bij je snelheid. In de Volkswagen K70 zit je als bestuurder achter een hoog geplaatst driespaaks stuur. Daarachter zitten twee grote en twee kleine ronde instrumenten die geplaatst zijn in een instrumentarium van hard plastic.
De K70 is verder voorzien van voorwielaandrijving, een lijnmotor en waterkoeling. Bovendien werd voor de Volkswagen K70 een gloednieuwe fabriek gebouwd in het Duitse Salzgitter. De Citroën is qua motor innovatiever. In 1970 was een boxermotor met twee bovenliggende nokkenassen nog heel bijzonder. En niet te vergeten de legendarische hydropneumatische vering. Zowel voor als achter zaten schijfremmen gemonteerd, en dat was toen nog niet gebruikelijk in die klasse.
Motoren
De motoren waren 1.0, 1.1, 1.2 en 1.3 L viercilinder boxermotoren, met vermogens variërend van 55 tot 65 pk., plus een Wankelmotor die door Comotor op de versie Birotor (1974-1975) van Citroën werd geproduceerd. Dit type motor was door het hoge brandstofverbruik geen succes, waardoor het maar in circa 800 exemplaren van de GS is toegepast.
Uitrusting en opties
- neerklapbare achterbank
- leeslampje(s) voor
- regelbare dashboardverlichting
- toerenteller
- dagteller
- mistlampen voor
- automatische niveauregeling
Comfortabel genoeg voor lange ritten
Een gebruikte Citroën GSA is uitstekend geschikt voor iedereen die nostalgisch is en zich nog van vroeger herinnert hoe er talloze auto’s van dit model door de straten heen reden. De zeer comfortabele vering maakt de auto geschikt voor het rijden van grote afstanden of over slechtere wegen. De auto biedt plaats aan 4 personen dus kan ook nog gebruikt worden als gezinsauto of 2e auto.