Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-jumpy-interior

Citroen Jumpy

1 / 4
citroen-jumpy-interior
Citroën Jumpy AS24 3.jpeg
Citroën Jumpy AS24 4.jpeg
Citroën Jumpy AS24 1.jpeg

Sterke punten

  • Lage verbruik- en uitstootcijfers
  • Volwassen, comfortabel rijgedrag
  • Ook als elektrische ë-Jumpy

Zwakke punten

  • Niet de grootste laadruimte
  • Standaard beperkte veiligheidsuitrusting
  • Amper goedkoper dan grotere Jumper

Citroen Jumpy Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen Jumpy, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Een bestelbus in autoformaat

De Citroën Jumpy zit alweer in zijn derde generatie, net als zijn broertjes Peugeot Expert en Fiat Scudo. De compacte bestelwagens deelden doorheen de generaties dus telkens een platform, al en dat is deze keer nauw verwant aan dat van Citroëns personenwagens. Zo combineert de Jumpy het beste van een bestelwagen en een personenwagen.

Interesse in een Citroen Jumpy

Citroen Jumpy tweedehands auto
Citroen Jumpy nieuwe auto
Citroen Jumpy dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Citroën Jumpy werd net als de Peugeot Expert en Fiat Scudo gebouwd op het EMP2-platform. Dat gebruikt de groep doorgaans voor personenwagens, waardoor de busjes opvallend comfortabel en verfijnd rijden voor bestelwagens.

  • Ook over de motoren valt weinig te klagen, zolang je van diesels houdt. De Jumpy biedt namelijk een gamma aan moderne dieselblokken die stuk voor stuk tot de zuinigsten in het segment horen.

  • Zelfs een zuiver elektrische versie is verkrijgbaar, en wel in twee smaakjes. Zo komt de ë-Jumpy afhankelijk van de gekozen accugrootte tot wel 300 kilometer ver.

  • Toch is de Jumpy functioneler dan voorheen, met keuze uit drie verschillende lengtematen en versies met enkele of dubbele cabine of zelfs een Combi met negen zitplaatsen.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Citroën Jumpy werd in 2016 gelanceerd, samen met de Peugeot Expert. Beide bestelbussen delen hun EMP2-platform, en krijgen dus ook precies dezelfde motoren onder de kap.

Aanvankelijk was de Jumpy verkrijgbaar met de keuze uit twee dieselmotoren: een 1.6-liter en een 2.0-liter HDI-blok. Die eerste was goed voor 95 of 116 pk, en de grotere motor bood 120, 150 of 177 pk. In 2019 werd het motorengamma herzien, waarbij de 1.6 vervangen werd door een nieuw 1.5-literblok met 100 of 120 pk. De 2.0-litermotor bleef wel behouden, maar is nu verkrijgbaar met de keuze uit 144 of 177 pk aan vermogen. Dat vermogen gaat in elk geval naar de voorwielen, dus vierwielaandrijving is niet verkrijgbaar. De overbrenging gebeurt door een handgeschakelde zesversnellingsbak in de basisversies, met optioneel een achttraps automaat voor de 2.0-litermotor.

Naast de dieselversies biedt Citroën zijn Jumpy ook in elektrische vorm aan, genaamd ë-Jumpy. Die wordt voorzien van een elektromotor met 136 pk die de voorwielen aandrijft. De motor haalt zijn stroom uit een accupakket van ofwel 50 kWh ofwel 75 kWh groot, en het rijbereik varieert dan ook van 230 kilometer tot 330 kilometer (WLTP). Daarna kan de batterij aan een snellader opladen tot 100 kW, waarmee de 50 kWh-accu in 30 minuten terug 80 procent capaciteit bereikt en de 75 kWh-accu in 45 minuten.

Afmetingen

De Citroën Jumpy is verkrijgbaar in drie lengtematen: als XS met een lengte van 4,61 meter, als M met een lengte van 4,96 meter en als XL met een lengte van 5,31 meter. De breedte van 1,92 meter blijft steeds gelijk, net als de hoogte van 1,89 meter. De M en XL hebben beide een wielbasis van 3,28 meter terwijl de XS het houdt op 2,93 meter tussen de assen.

De laadruimte varieert dus naargelang de gekozen versie. De kleinste, de XS, biedt een laadvloer van 3,32 meter en een totaal volume van 4,6 kubieke meter. De laadlengte van de Medium is 3,67 meter, goed voor een volume van 5,3 kubieke meter. De XL is natuurlijk de ruimste, met een vloer van 4,02 meter lang en een laadvolume van 6,1 kubieke meter. Het maximaal toegelaten laadgewicht bedraagt telkens 1.400 kilogram, tenzij je voor een versie met dubbele cabine kiest. Dan mag je nog hoogstens 1.185 kilogram achterin laden.

Varianten

De Citroën Jumpy biedt de keuze uit drie lengtematen en drie indelingen. Naast de XS, de M en de XL kan je dus ook kiezen om de bestelwagen als Van met hoogstens drie zitplaatsen voorin, als dubbele cabine met nog eens een tweede zitrij erachter of als Combi met tot negen zitplaatsen te bestellen. In elk geval krijg je echter een beperkte standaarduitrusting, dus indien je de bus eerder als gezinswagen wil inzetten ben je beter af met een Citroën Spacetourer. Die deelt zijn carrosserie en techniek met de Jumpy, maar kleedt de auto wat aantrekkelijker aan.

Prijzen

Ga je langs bij de Citroën-dealer voor een gloednieuwe Jumpy, dan betaal je er minstens 28.750 euro exclusief BTW. Voor dat geld krijg je de 1.5-liter dieselmotor met 100 pk mee, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Je Jumpy is dan wel meteen van formaat M, want de XS is op het moment van schrijven niet verkrijgbaar. Moet het een elektrische ë-Jumpy zijn, dan betaal je natuurlijk wat meer. Daar kost de goedkoopste versie, voorzien van de 50 kWh-accu, 39.650 euro.

Op de tweedehandsmarkt variëren de prijzen van de Citroën Jumpy sterk afhankelijk van de motorisatie en de kilometerstand. Zo vind je al exemplaren vanaf 7.000 euro, maar hun 1.6-liter dieselmotoren hebben dan vaak al astronomische afstanden afgelegd. Voor een goed onderhouden Jumpy van na de update in 2019 mag je rekenen op minstens 20.000 euro. De duurste is natuurlijk de elektrische ë-Jumpy, maar gezien zijn recente introductie vind je die maar moeilijk op de tweedehandsmarkt. Kijk je even internationaal, dan vind je hier en daar een exemplaar voor 32.000 à 35.000 euro.

Design

Buitenzijde

Onderhuids mag de Citroën Jumpy dan flink wat gemeen hebben met de personenwagens van het Stellantis-concern, maar van buitenaf kijk je aan tegen een traditionele bestelwagen. De neus en de cabine zijn dus zo kort mogelijk gehouden om prioriteit te geven aan zoveel mogelijk laadruimte. Dat levert een eenvoudig design op, dat ook nog eens grotendeels gedeeld wordt met concerngenoten Peugeot en Fiat, en ook op de Opels Vivaro en Zafira Life en de Toyota ProAce verschijnt. De Citroën Jumpy onderscheidt zich eigenlijk enkel door een eigen design van de neus, met natuurlijk het logo met de dubbele chevrons dat doorloopt over de gehele breedte van de grille.

Binnenzijde

Ook binnenin deelt de Citroën Jumpy zijn genen met de andere busjes van de Stellantis-groep, inclusief de personenversies. Die Citroën Spacetourer moet namelijk voldoen aan luxueuzere standaarden, en dat merk je enigszins ook aan de utilitaire Jumpy. Zo is het interieur best aantrekkelijk vormgegeven en zit het stevig in elkaar, al zijn de materialen in de bestelwagen wel best hard en goedkoop. Ook het comfort wijkt maar weinig af van dat van personenwagens, want de zitpositie is zowel voorin als achterin een Combi-versie aangenaam.

Veiligheid

De Citroën Jumpy is als bestelwagen niet onderworpen aan de gewoonlijke Euro NCAP-botsproeven, maar de personenversie passeerde er wel de revue. Zo haalde die Citroën Spacetourer de volle vijf op vijf sterren, mede dankzij de standaard aanwezigheid van een hele resem airbags en rijhulpsystemen. Vooral die laatste ontbreken echter in de basisversies van de Jumpy, dus op dat vlak verschillen de bestel- en personenwagen wel van elkaar. Zo moet je bij de Jumpy bijleggen voor zaken als rijstrookassistentie en een botspreventiesysteem, en dat zit vervat in een pakket met een prijs van 1.800 euro.

Alternatieven

Ben je geïnteresseerd in een Citroën Jumpy, dan kunnen de andere bestelwagens op hetzelfde platform je eveneens interesseren. Zo vind je bij Peugeot de Expert, bij Fiat de Scudo, bij Opel de Vivaro en bij Toyota de ProAce. Die zijn telkens ook beschikbaar met elektrische aandrijflijnen, net als de Citroën. Daarnaast kan je ook kiezen voor iconen als de Volkswagen Transporter of Ford Transit, en die zijn doorgaans wel nog net iets ruimer dan de Stellantis-busjes.

FAQ

Hoeveel gewicht mag een Citroën Jumpy trekken?
De standaard Citroën Jumpy heeft een trekvermogen van tussen 1,8 en 2,3 ton. De specifieke capaciteit verschilt per exemplaar en motor, dus kijk zeker je inschrijvingsbewijs na. Een elektrische ë-Jumpy mag wat minder gewicht trekken: die houdt het op hoogstens 1 ton.
Hoever rijdt een elektrische Citroën ë-Jumpy in de praktijk?
Citroën geeft een WLTP-rijbereik op van 230 kilometer voor de ë-Jumpy met 50 kWh-accu en 330 voor die met 75 kWh-accu. In de praktijk hangt de actieradius af van de omstandigheden, je rijgedrag en je lading, maar uit de 50 kWh-accu zou je toch zeker 200 kilometer moeten halen. De grotere accu biedt in realiteit dan weer rond de 300 kilometer.

Beoordelingen voor Citroen Jumpy

13 Beoordelingen

4,2