Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-spacetourer-l-01.jpg

Citroën SpaceTourer

1 / 3
citroen-spacetourer-l-01.jpg
citroen-spacetourer-l-02.jpg
citroen-spacetourer-l-03.jpg

Sterke punten

  • Groot laadvolume
  • Veel ruimte binnenin
  • Zeer veilige auto
  • Laag verbruik

Zwakke punten

  • Geen vierwielaandrijving mogelijk
  • Relatief hoge aankoopprijs
  • Nieuw alleen verkrijgbaar in de E-variant
  • Lage verkoopcijfers

Citroen Spacetourer Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen Spacetourer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 39.729,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën SpaceTourer: de bestelwagen voor het bedrijfsleven

De Citroën SpaceTourer is een veelzijdige bestelwagen. Van 2017 tot 2022 was het model beschikbaar als diesel. Sindsdien is de Citroën Spacetourer alleen verkrijgbaar als elektrische auto. Deze motorvariant is al sinds 2020 leverbaar. De MPV biedt in talloze configuraties veel ruimte en comfort voor vijf tot acht personen. Dit model wordt voornamelijk gebruikt door hotels, bedrijven of pendeldiensten. Lees meer

Interesse in een Citroën SpaceTourer

Citroën SpaceTourer tweedehands auto
Citroën SpaceTourer nieuwe auto
Citroën SpaceTourer dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Goed gestoffeerde stoelen
  • Voldoende beenruimte op alle plekken.
  • Zeer flexibel dankzij gemakkelijk afneembare zittingen
  • Perfect voor een geslaagd gezinsuitstapje of als gebruiksvoertuig
  • Individuele stoelen kunnen als optie worden besteld

Belangrijke gegevens

Motor

Qua dieselmotoren heeft de koper de keuze uit een 1.5, 1.6 en een 2.0-liter viercilinder lijnmotor. Afhankelijk van het model halen de voertuigen vermogens van 95 tot 177 pk. De koppels liggen dus tussen 210 en 400 Nm. Binnen 8,8 tot 14,7 seconden bereikt de Spacetourer de 100 km/u. Dit maakt topsnelheden tussen 145 en 185 km/u mogelijk.

De Elektromotor 136, die vanaf 2020 exclusief zal worden gemonteerd, heeft 136 pk en bevindt zich in de vermogensklasse in het middensegment van zijn voorgangers met verbrandingsmotor. Met een topsnelheid van 130 km/h is hij ook een van de langzamere op de snelweg. Hij is optioneel uitgerust met een batterij van 50 of 75 kWh, die elk een bereik van ongeveer 220 of 310 kilometer mogelijk maken.

Alle vier deze aandrijvingen zijn niet gierig met rijplezier en soepelheid. De twee kleinere dieselmotoren zijn in de Citroën SpaceTourer zonder uitzondering uitgerust met de handgeschakelde 6-versnellingsbak. Op de krachtigste eenheid brengt een automaat met 8 versnellingen het vermogen over op de wielen. De elektromotor is natuurlijk ook gekoppeld aan een automatische transmissie. Bovendien worden, eveneens zonder uitzondering, alleen de voorwielen aangedreven.

Afmetingen

De SpaceTourer is een echt ruimtewonder. Dit blijkt ook uit de afmetingen. De bus is verkrijgbaar met een lengte van 4,95 of 5,30 meter. In de breedte bereikt de Citroën Spacetourer afmetingen van 1,92 of 2,20 meter. De hoogte is 1,90 meter en de wielbasis kan afmetingen bereiken van 2,90 tot 3,28 meter.

De Citroën SpaceTourer is nu verkrijgbaar in twee maten:

  • Lengte M is 4,95 meter lang en biedt plaats aan maximaal acht personen.
  • Lengte XL is 5,30 meter lang en biedt plaats aan maximaal negen inzittenden

Hij is ook als occasion verkrijgbaar in de size XS met 4,60 meter en ruimte voor maximaal vijf passagiers. De SpaceTourer maakt vooral indruk met zijn enorme bergruimte: in een SpaceTourer maat M met vijf zitplaatsen bedraagt deze maar liefst 500-3.060 liter. In het XL-formaat is dat zelfs 3.490 liter.

Gegevens en afmetingen Diesel Elektrische
Bouwjaar 2017 tot 2022 sinds 2020
Lengte, breedte, hoogte 4,95 - 5,30 m x 1,90 - 2,20 m x 1,90 4,96 - 5,3 m x 1,92 m x 1,9 m
Wielbasis 2,90 - 3,28 m 3,27 - 3,82 m
Inhoud bagageruimte 500 - 3.490 l 500 - 3.490 l
Ledig gewicht 1.546 - 1.937 kg 1.520 - 2.282 kg
Toegestane maximum massa 2.680 - 2.810 kg 2.625 - 2.970 kg
Cilinderinhoud 1.499 - 1.998 cm³ n.b.
Koppel 210 - 400 Nm 260 Nm
Topsnelheid 160 - 185 km/u 130 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,8 s -14,7 s 12,1 s
Tankinhoud 69 l 50 -75 kW
Verbruik 5,2 - 5,6 l/100 km 23,2 -24,4 kWh/100km
CO2-uitstoot 137 - 175 g/km 0 g/km

Varianten

De Citroën Spacetourer is zeer aanpasbaar: er zijn drie dieselmotoren, twee elektromotoren, twee lengtes (M en XL) en twee uitrustingsvarianten (Business en Business Lounge).

De Citroën SpaceTourer is gebaseerd op de Citroen Jumpy-versie, ontworpen als commercieel voertuig. In ieder geval is het visueel een echte bestelwagen zonder veel opsmuk. Net op tijd voor de release van 2016 presenteerde Citroën de Citroën SpaceTourer Hyphen, een kleurrijke studie: Een parelmoergroene carrosserie, een glanzend zwart dak en rood-oranje kleurspatten sierden de hogere concept car. Aan de e-SpaceTourer, die sinds het najaar van 2020 in productie is, is niet veel veranderd ten opzichte van de oude verbrandingsmodellen - afgezien van de aandrijflijn is hij identiek.

Prijs

Voor een gloednieuwe Citroën e-SpaceTourer moest minstens 50.000 euro tot 90.000 euro worden betaald, afhankelijk van het model en de uitrusting.

Het elektrische model is ook niet goedkoop en kost tussen de 55.000 en 83.000 euro.

Op de markt voor occasions beginnen de goedkoopste SpaceTourer-modellen bij iets minder dan 18.000 euro. Dit zijn echter meestal voertuigen met een zeer hoge kilometerstand. De duurste occasion daarentegen kost momenteel tussen de 45.000 en 55.000 euro.

Design

Exterieur

Van buiten is de Citroën SpaceTourer vrij simpel. Hier gaat gebruiksgemak duidelijk boven strakke afmetingen - en dat is een goede zaak. Standaard wordt hij geleverd met 17-inch stalen wielen en gelakte bumpers. De bumpers zijn uiteraard in dezelfde kleur gespoten als de auto zelf - poolwit. Speciale afwerkingen in Perla Nera Black of Rich Oak Brown zijn ook mogelijk. In de hogere uitrustingsniveaus rolt de SpaceTourer dan op 17-inch lichtmetalen velgen in zilverzwart. Zowel in de Business Lounge als in de Shine-uitrusting zijn de deurgrepen verchroomd.

Interieur

Er zijn twee lijnen van de Citroën Spacetourer, de Classic en de Business. De klassieke versie is vooral bedoeld voor gezinnen en al degenen die veel ruimte nodig hebben voor diverse vrijetijdsactiviteiten. Bij de Citroën SpaceTourer Business draait alles om comfort. Dit maakt de zakelijke versie ideaal voor zakelijke of hotelshuttles en als taxi. In België was alleen de Business Edition beschikbaar voor zowel de diesel- als de elektrische variant.

In ieder geval biedt het busje binnenin veel voorzieningen. Zelfs in de basisversie overtuigt het ruime interieur met goede afwerking en gemakkelijk te verwijderen stoelen. Hogere varianten zoals de SpaceTourer M BlueHDi 150 Shine worden echt gezellig: lederen stoelen met massagefunctie vooraan, radio en navigatiesysteem, een panoramadak achteraan en een automatische klimaatregeling met meerdere zones. Individuele stoelen zijn als optie verkrijgbaar. In de basisversie wordt het interieur betreden en verlaten via handmatige schuifdeuren; in de hogere uitrustingsniveaus zijn deze dan elektrisch.

citroen-spacetourer-interior citroen-spacetourer-seats

Veiligheid

Hoewel Citroën zijn klanten laat betalen voor veel van de assistenten, is de SpaceTourer zeer veilig, zelfs in de goedkoopste variant. In de NCAP crashtest scoorde hij over de hele linie positief. Vijf van de vijf sterren werden toegekend aan de grote bestelwagen met standaarduitrusting. Kinderen zijn goed beschermd in de Spacetourer, op de voet gevolgd door volwassen inzittenden. Alleen de bescherming tegen aanrijdingen van voetgangers ontbrak een beetje: in de test van de Duitse automobielclub kreeg de bus een score van 2,5 (goed) in de categorie veiligheid.

Alternatieven

Als minibus concurreert de Citroën SpaceTourer vooral met de VW Bus, die deze klasse decennialang heeft gedomineerd. Zijn grootste concurrenten zijn de Mercedes-Benz Viano en de Mercedes-Benz V-Klasse. Maar de Franse Citroën SpaceTourer en zijn broers Peugeot Traveller, Toyota ProAce en de Opel Zafira Life komen ook aardig in de buurt van de twee Duitse grootheden. De Citroën SpaceTourer levert dus de grootste concurrentie, want alle vier de Stellantis-modellen zijn technisch op dezelfde manier gebouwd en verschillen alleen qua uiterlijk.

FAQ

Wanneer komt de nieuwe SpaceTourer?
De Citroën C4 Family Cross is in de maak voor 2023. Het zal de SpaceTourer vervangen.
Welke motoren zijn verkrijgbaar in de Citroen SpaceTourer?
De SpaceTourer is nu alleen verkrijgbaar in de elektrische versie met 136 pk. Hij is ook als occasion verkrijgbaar als diesel met 95 - 177 pk.
Waar wordt de SpaceTourer gebouwd?
De Citroën SpaceTourer wordt geproduceerd in de fabriek Stellantis Sevel-Nord Valenciennes in Frankrijk.