Sterke punten
- Comfort
- Ruimte
- Rijgedrag
Zwakke punten
- Prestaties
- Kwetsbare ophanging
- Makke V6
Citroen XM Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen XM, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Citroen XM
-
Citroen XM 2.1 Turbo Exclusive
€ 4.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 150.000 km
- 06/1999
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
6,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-2200 Herentals -
Citroen XM 2.0i SX OLDTIMER
€ 7.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 300.000 km
- 10/1994
- 97 kW (132 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
7,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-2300 Turnhout
Interesse in een Citroen XM
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De hydractieve ophanging gaf de XM een ongeëvenaard comfort en tegelijkertijd werd het deinen van de koets bij slecht wegdek prima in toom gehouden.
De XM was een grote auto en dat was aan de binnenkant te merken. Ruime fauteuils vooraan, vorstelijk zitten op de achterbank. Ook de parasietgeluiden (wind- en bandenruis) werden prima uit het interieur gehouden.
Met zijn hydractieve ophanging, die de auto te allen tijde zo horizontaal mogelijk wil houden, was de XM ook een prima auto om een flinke aanhangwagen achter te hangen. Er was, ondanks de voorwielaandrijving nauwelijks tractieverlies.
Wie in de gewone XM-berline zijn draai niet vindt, kan ook naar een break op zoek, die combineert het rijcomfort met gigantisch veel kofferruimte.
Belangrijke gegevens over de Citroën XM
Motoren
In totaal werden 3 verschillende benzinemotoren met vier cilinders gemonteerd: een 2.0 i 8V (110 pk), een 2.0 i 16V (135 pk in zijn laatste versie) en tot slot een 2.0 i Turbo (150 pk). Ze hadden allemaal een multipoint indirecte injectie en werden op uitzondering van de 2.0 l 8V aan een 5-bak of een 4-trapsautomaat gekoppeld, de kracht ging naar de voorwielen. De XM kreeg ook een V6, eerst de PRV, goed voor 170 pk, later een eigen PSA-motor met 24V en 200 pk sterk, die alleen aan een handgeschakelde 5-bak werd gekoppeld.
De diesel was altijd een viercilinder. Zo was er een 2.1-liter met 83 pk (later 110 pk) en een 2.5-liter met 131 pk.Hij werd in zijn laatste versie alleen aan een handgeschakelde 5-bak gekoppeld. De minder krachtige diesels konden ook een 4-trapsautomaat krijgen.
Afmetingen
De XM was 4,7 m lang, 1,8 m breed en 1,4 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,85 m. Naar goede Citroën gewoonte was de spoorbreedte voor breder (1,52 m) dan achteraan (1,45 m). Hij woog naargelang de transmissie en motor maximaal 1.690 kg. In de koffer kon 445 l, uit te breiden tot 1.500 l. De tank had 80 l inhoud, met een diesel reed je ruim 1.100 km. De break woog 1.730 kg, was 4,97 m lang en 1.5 m hoog, voor dezelfde breedte als de berline. In de koffer kon 750 l, uitbreidbaar naar 2.000 l.
Varianten
Citroën had zijn XM uitgebreid toegerust met wat er in die tijd aan comfortabels in een auto in te bouwen was. Elektrische ruiten, elektrisch te bedienen voorstoelen. Kortom: vrij compleet in zijn basisuitvoering. In die 10 jaar werden daar nog uitrustingspakketten aan toegevoegd en eens er Pallas op de XM Werd gekleefd, viel er nog weinig te wensen over en dan nog was er een Pallas Executive, waar het leder overal te vinden was.
Design
Opvallend aan de XM waren zijn veelvoud aan vensters in smalle stijlen, zodat het leek of het dak zweefde boven de auto.
Buitenzijde
De richtingaanwijzers boven de grote lichtblokken vielen op, de knik in de achterdeur gaf de auto dynamiek, de scherp getekende neus met de smalle grille accentueerde de wigvorm. In zijn 2de versie werd hij iets strakker getrokken en kregen de buitenspiegels in koetswerkkleur een andere vorm. Bertone was verantwoordelijk voor het design en de studio kreeg het voor elkaar om een behoorlijk grote auto er rank en lichtvoetig te laten uitzien.
Binnenkant
Binnen was vooral na de facelift het interieur een stuk strakker geworden. Grote klokken (3) op de boordplank die in één moeite werd doorgetrokken naar de middenconsole waarop met drukknoppen de secundaire functies bediend werden. Via een bergvak en de radio kom je bij de pook op de middentunnel. Het was nog altijd Frans van slag, maar Citroën had duidelijk de Duitse concurrenten in het achterhoofd bij materialen en afwerking. Stoelen waren fauteuils, de achterbank een sofa, iedereen zat riant.
Veiligheid
Euro Ncap heeft de XM niet getest. En voorts was hij ook niet overladen met veiligheidsattributen. Een veiligheidsgordel, wat airbags, ABS remmen, dat was het wat zowel de actieve als passieve veiligheid betreft. Het was in die tijden meer regel dan uitzondering.
Alternatieven
Naast de duurdere Duitsers, had andere merken nog niet de hoop opgegeven om een graan mee te pikken op de markt van de luxeauto’s: Alfa Romeo 164, Ford Scorpio, Lancia Thema, Mitsubishi Sigma, Nissan Maxima QX, Opel Omega, Peugeot 605, Rover 800, Saab 9000, Renault Safrane, Volvo 7-serie. Kortom, het was bikkelen om aandacht.