Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
XM 1.jpg

Citroen XM

1 / 4
XM 1.jpg
XM 2.jpg
XM 3 Bis.webp
XM 4.webp

Sterke punten

  • Comfort
  • Ruimte
  • Rijgedrag

Zwakke punten

  • Prestaties
  • Kwetsbare ophanging
  • Makke V6

Citroen XM Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen XM, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Licht uit

Met een door elektronica gestuurde hydractieve ophanging en een futuristisch design is het geen verrassing dat de Citroën XM in 1990 werd uitgeroepen tot Auto van het jaar. Hij bleef tot 2001 in productie en kende naast de berline ook een stationwagen-afgeleide.

Interesse in een Citroen XM

Citroen XM tweedehands auto
Citroen XM dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De hydractieve ophanging gaf de XM een ongeëvenaard comfort en tegelijkertijd werd het deinen van de koets bij slecht wegdek prima in toom gehouden.

  • De XM was een grote auto en dat was aan de binnenkant te merken. Ruime fauteuils vooraan, vorstelijk zitten op de achterbank. Ook de parasietgeluiden (wind- en bandenruis) werden prima uit het interieur gehouden.

  • Met zijn hydractieve ophanging, die de auto te allen tijde zo horizontaal mogelijk wil houden, was de XM ook een prima auto om een flinke aanhangwagen achter te hangen. Er was, ondanks de voorwielaandrijving nauwelijks tractieverlies.

  • Wie in de gewone XM-berline zijn draai niet vindt, kan ook naar een break op zoek, die combineert het rijcomfort met gigantisch veel kofferruimte.

Belangrijke gegevens over de Citroën XM

Motoren

In totaal werden 3 verschillende benzinemotoren met vier cilinders gemonteerd: een 2.0 i 8V (110 pk), een 2.0 i 16V (135 pk in zijn laatste versie) en tot slot een 2.0 i Turbo (150 pk). Ze hadden allemaal een multipoint indirecte injectie en werden op uitzondering van de 2.0 l 8V aan een 5-bak of een 4-trapsautomaat gekoppeld, de kracht ging naar de voorwielen. De XM kreeg ook een V6, eerst de PRV, goed voor 170 pk, later een eigen PSA-motor met 24V en 200 pk sterk, die alleen aan een handgeschakelde 5-bak werd gekoppeld.

De diesel was altijd een viercilinder. Zo was er een 2.1-liter met 83 pk (later 110 pk) en een 2.5-liter met 131 pk.Hij werd in zijn laatste versie alleen aan een handgeschakelde 5-bak gekoppeld. De minder krachtige diesels konden ook een 4-trapsautomaat krijgen.

Afmetingen

De XM was 4,7 m lang, 1,8 m breed en 1,4 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,85 m. Naar goede Citroën gewoonte was de spoorbreedte voor breder (1,52 m) dan achteraan (1,45 m). Hij woog naargelang de transmissie en motor maximaal 1.690 kg. In de koffer kon 445 l, uit te breiden tot 1.500 l. De tank had 80 l inhoud, met een diesel reed je ruim 1.100 km. De break woog 1.730 kg, was 4,97 m lang en 1.5 m hoog, voor dezelfde breedte als de berline. In de koffer kon 750 l, uitbreidbaar naar 2.000 l.

Varianten

Citroën had zijn XM uitgebreid toegerust met wat er in die tijd aan comfortabels in een auto in te bouwen was. Elektrische ruiten, elektrisch te bedienen voorstoelen. Kortom: vrij compleet in zijn basisuitvoering. In die 10 jaar werden daar nog uitrustingspakketten aan toegevoegd en eens er Pallas op de XM Werd gekleefd, viel er nog weinig te wensen over en dan nog was er een Pallas Executive, waar het leder overal te vinden was.

Design

Opvallend aan de XM waren zijn veelvoud aan vensters in smalle stijlen, zodat het leek of het dak zweefde boven de auto.

Buitenzijde

De richtingaanwijzers boven de grote lichtblokken vielen op, de knik in de achterdeur gaf de auto dynamiek, de scherp getekende neus met de smalle grille accentueerde de wigvorm. In zijn 2de versie werd hij iets strakker getrokken en kregen de buitenspiegels in koetswerkkleur een andere vorm. Bertone was verantwoordelijk voor het design en de studio kreeg het voor elkaar om een behoorlijk grote auto er rank en lichtvoetig te laten uitzien.

Binnenkant

Binnen was vooral na de facelift het interieur een stuk strakker geworden. Grote klokken (3) op de boordplank die in één moeite werd doorgetrokken naar de middenconsole waarop met drukknoppen de secundaire functies bediend werden. Via een bergvak en de radio kom je bij de pook op de middentunnel. Het was nog altijd Frans van slag, maar Citroën had duidelijk de Duitse concurrenten in het achterhoofd bij materialen en afwerking. Stoelen waren fauteuils, de achterbank een sofa, iedereen zat riant.

Veiligheid

Euro Ncap heeft de XM niet getest. En voorts was hij ook niet overladen met veiligheidsattributen. Een veiligheidsgordel, wat airbags, ABS remmen, dat was het wat zowel de actieve als passieve veiligheid betreft. Het was in die tijden meer regel dan uitzondering.

Alternatieven

Naast de duurdere Duitsers, had andere merken nog niet de hoop opgegeven om een graan mee te pikken op de markt van de luxeauto’s: Alfa Romeo 164, Ford Scorpio, Lancia Thema, Mitsubishi Sigma, Nissan Maxima QX, Opel Omega, Peugeot 605, Rover 800, Saab 9000, Renault Safrane, Volvo 7-serie. Kortom, het was bikkelen om aandacht.

FAQ

Hoeveel mocht een Citroën XM maximaal trekken?
Als we een gemiddelde diesel als motor nemen, kon die (geremd) 1.500 kg aan de trekhaak hangen. Ook dan bleef de XM horizontaal.
Hoe kwetsbaar was de hydractieve ophanging van de Citroën XM?
De sferen waarop het hele systeem steunde, had regelmatig nazicht en onderhoud nodig, wie dat deed, had weinig last.
Wat is de beste motor voor de Citroën XM?
Ongetwijfeld de 2.5 diesel die vooral veel werkkracht had, eerder dan een spurter te zijn. Hij was bovendien zuinig met de brandstof.

Beoordelingen voor Citroen XM

5 Beoordelingen

4,2