Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen_xsara_picasso (4).jpeg

Citroën Xsara Picasso

1 / 6
citroen_xsara_picasso (4).jpeg
citroen_xsara_picasso (1).jpeg
citroen_xsara_picasso (1).jpg
citroen_xsara_picasso (2).jpeg
citroen_xsara_picasso (2).jpg
citroen_xsara_picasso (3).jpeg

Sterke punten

  • Ruimte
  • moduleerbaarheid
  • Origineel design

Zwakke punten

  • Afwerking
  • Veiligheidsitems
  • Automaat

Citroen Xsara Picasso Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen Xsara Picasso, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.8 - 15s
Maximumsnelheid:171 - 192 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):130 - 205 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.9 - 8.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4276 x 1751 x 1625 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:457 - 550 kg

Een eivormig kunstwerk

Toen de MPV-markt in de jaren 90 uitbreidde naar de onderzijde van het gamma kwam Citroën met een wel heel speciale wagen op de proppen. De Xsara Picasso was een op de Xsara gebaseerde monovolume die een eigen weg ging en wilde concurreren met de Fiat Multipla.

Interesse in een Citroën Xsara Picasso

Citroën Xsara Picasso tweedehands auto
Citroën Xsara Picasso dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Concurreren met de Multipla doe je niet zomaar, want wie dat niet doet met zes zitplaatsen op twee rijen, moet het wel gaan doen met een origineel design. Dat kreeg de Xsara Picasso dan ook, de eivorm in profiel was op zijn minst origineel te noemen. De koplampen en achterlichten werden verticaal opgesteld en gaven de Citroën zo een originele blik.

  • Binnenin zorgde de aparte vorm voor een hoop ruimte. Toch kon de Xsara Picasso maximaal vijf inzittenden herbergen.

  • Daarbovenop was het interieur wel goed moduleerbaar, met neerklapbare rugleuningen en opbergvakken her en der. De Xsara Picasso ging daarmee leentjebuur spelen bij de Berlingo’s van deze wereld.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Xsara Picasso nam genoegen met de motoren die ook in de reguliere Xsara te vinden waren, al bleven de veertienhonderd-motoren achterwege. Beginnen deed het gamma dus met een 1.6 benzine met 90 pk, daarboven was een 1.8 met 116 pk te vinden en wie zichzelf echt wilde verwennen deed dat met een 136 pk sterke tweeliter benzinemotor. Die laatste volgde pas in 2003, vier jaar na lancering.

Ook dieselmotoren zaten in het aanbod van de Xsara Picasso. Eerst was er een 2.0 HDi met 90 pk, die wat weinig vermogen voortbracht voor deze wagen. Deze werd nadien vervangen door een 1.6 HDi met hetzelfde vermogen. Pas in 2004 was er een 110 pk sterke dieselmotorisatie, ook uit een 1.6 HDi-blok.

Afmetingen

Met een lengte van 4,28 meter was de Xsara Picasso een goeie 10 centimeter langer dan de hatchback waar hij zijn naam mee deelde. de Picasso-versie was ook 1,63 meter hoog en 1,75 meter breed. Hij kon 550 liter bagage laden, bijna 150 liter meer dan een Xsara. De bagageruimte kon uiteindelijk groeien tot 2.128 liter wanneer de achterbank neergeklapt werd.

Varianten

Met namen als Difference, Image, Attraction en Prestige bleef de Citroën Xsara Picasso in lijn met de andere Citroën-modellen uit die periode. Later werden de namen veranderd naar onder andere Tentation en SX. Vanaf 2003 werd de Exclusive-topversie standaard uitgerust met onder andere elektrische ruiten acterin, schijfremmen achteraan, mistlichten, automatische klimaatregeling en zetels in velours-afwerking.

Prijzen

Voor een goeie 19.000 euro had je destijds een Xsara Picasso. De uitschieter waren de tweeliters, want zowel voor benzine als diesel betaalde je in Exclusive-versie toen al meer dan 25.000 euro. Tegenwoordig tik je een Xsara Picasso op de kop voor een appel en een ei. Voor minder dan 1.000 heb je al een exemplaar, al kosten de versies die minder dan 200.000 kilometer op de teller hebben staan het dubbele. Wie een verzorgd exemplaar zoekt, die kan makkelijk naar 5.000 euro gaan, natuurlijk zijn er ook daar uitschieters, de laatste versies kosten nogal eens tegen de 8.000 euro.

Design

Buitenzijde

Voor het design van de Citroën Xsara Picasso tekende Donato Coco, een flamboyante Italiaanse designer die onder andere ook de Citroën C3 en later ook de Ferrari 458 Italia en 599 ontwierp. Dat verklaart waarom de Picasso niet gewoon een grijze garnaal is in het land van de middenklasse-monovolumers. Hij heeft een erg schuin oplopende voorkant waarbij de ruit gewoon verder uit de motorkap lijkt te komen, en daarbij scherp getekende verticale koplampen die een grille met dubbele chevron flankeren. Ook achteraan is de bolle vorm niet alledaags, zeker niet met de aparte vormgeving voor de achterlichten.

Binnenkant

Citroën experimenteerde met een nieuwe locatie voor de versnellingsbak. Die kreeg een plekje onderaan het dashboard, zodat er meer plaats was tussen de twee inzittenden. Daarenboven gingen ze bij Citroën mee met de trend om de tellerpartij centraal te plaatsen, en dan nog liefst met digitale cijfers erin, zodat alle inzittenden kunnen meekijken. Vreemd genoeg vond Citroën het niet nodig om een toerenteller te installeren.

Veiligheid

De Xsara Picasso stond niet bekend om zijn veiligheidsitems, ook al kreeg de Exclusive-versie vanaf halfweg de jaren 2000 schijfremmen achteraan en standaard ABS en ESP. Toch waren er heel wat veiligheidsitems waar je gewoon voor moest bijbetalen. Toch kreeg de Xsara Picasso 4 sterren van EuroNCAP, al zijn de voetgangers minder goed af met twee sterren.

Alternatieven

We schreven het al, de Xsara Picasso was een alternatief voor wie de Fiat Multipla te lelijk vond. Tegelijk was de Renault Megane Scénic zijn grootste concurrent, terwijl de Opel Zafira twee extra zitplaatsen bood.

FAQ

Hoeveel zitplaatsen heeft de Citroën Xsara Picasso?
Er kunnen maximaal vijf personen meereizen in de Xsara Picasso. zevenzittermonovolumes werden in die klasse pas in het tweede deel van de jaren 2000 populair.
Kan ik ook een dieselmotor kiezen in de Xsara Picasso?
De Xsara Picasso bood keuze tussen zowel diesel als benzine, met vermogens tussen 90 en 136 pk.
Stuurt zo’n Xsara Picasso scherp, of eerder op z’n Frans comfortabel?
De Xsara Picasso was best scherp qu rijgedrag, zeker de versie met schijfremmen achteraan zorgde voor meer rijplezier.

Beoordelingen voor Citroen Xsara Picasso

43 Beoordelingen

4,2