Sterke punten
- Breed aanbod uitvoeringen
- Comfortabel rijgedrag
- Ruim interieur
Zwakke punten
- Mist de eigenzinnigheid van Citroën
- Lage dagwaarde
- Beperkt beschikbaar als occasion
Interesse in een Citroen ZX
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Citroën C6 3.0 V6 HDi – Als op een wolk
Special: Citroën DS 1973 – Waarom moet hij weg?
Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch
Test: Citroën C3 – Wanneer Citroën echt opnieuw Citroëns maakt
Test: Citroën C3 Picasso – Als het om de ruimte gaat
Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen
Goede redenen
- Een breed modelaanbod: hatchback of stationwagon en van basic tot luxe en zelfs sportief
- Biedt het kenmerkende Franse rijcomfort
- Ruim interieur, zowel op de zitplaatsen als qua bagageruimte
- Tegenwoordig zeer voordelig in aanschaf en ook de gebruikskosten vallen mee
Technische gegevens
Motorisatie
De Citroën ZX is er uitsluitend met viercilindermotoren, maar biedt daarbinnen een brede keuze. De benzinemotoren hebben een inhoud van 1,1, 1,4, 1,6, 1,8, 1,9 en 2,0 liter. De dieselmotoren daarentegen zijn altijd 1,9 liter motoren. Het vermogen varieert van 44 tot 123 kW (60 tot 167 pk). Standaard was een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, maar de luxere modellen waren optioneel ook leverbaar met een viertrapsautomaat. Alle uitvoeringen hebben voorwielaandrijving. Andere noemenswaardige techniek is de passieve achterwielbesturing. Op lage snelheid sturen de achterwielen mee, op hogere snelheid tegen. Dat zorgt voor een betere wendbaarheid op lage snelheid en meer stabiliteit op hoge snelheid. In tegenstelling tot bij moderne auto’s die dit systeem hebben, werkt het bij de Citroën ZX volledig mechanisch in plaats van elektronisch.
Afmetingen
Afhankelijk van de uitvoering (hatchback of stationwagon) is de Citroën ZX net iets meer dan vier meter of 4,2 meter lang. De overige afmetingen zijn voor beide carrosserievarianten gelijk, met een breedte van 1,7 meter en een hoogte van 1,4 meter. De wielbasis bedraagt in alle gevallen ca. 2,5 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 324 liter voor de hatchback en 488 liter voor de stationwagon, wat ook naar moderne maatstaven nog keurige waarden zijn.
De belangrijkste specificaties op een rij
Citroën ZX | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,07-4,26 x 1,70 x 1,40-1,41 m |
Wielbasis | 2,54 m |
Inhoud bagageruimte | 324-488 l |
Ledig gewicht | 940-1.133 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.490-1.665 kg |
Cilinderinhoud | 1.124-1.998 cm3 |
Vermogen | 44 kW (60 pk)-123 kW (167 pk) |
Koppel | 88-196 Nm |
Topsnelheid | 161-220 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 18,5-8,5 sec |
Tankinhoud | 56 l |
Verbruik | 6,6-8,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
Afgezien van de verschillende carrosserie- en motorvarianten biedt de Citroën ZX meerdere uitrustingsniveaus. Het aanbod begint met de Reflex, Avantage, Aura en Volcane. De Reflex is vooral gericht op de jongere doelgroep, de Avantage op gezinnen, de Aura biedt wat meer luxe en de Volcane is een sportieve uitvoering. Later werd de Furio aan het aanbod toegevoegd als extra voordelig instapmodel. Aan de andere kant van het spectrum was er later ook de sportieve Citroën ZX 16V. Ook werden de reguliere uitrustingsniveaus later nog weer vervangen door de S en de luxere SX.
De Citroën ZX is technisch gerelateerd aan de Peugeot 309, maar kent ook nog een aantal andere varianten. De Citroën ZX werd via licentiebouw namelijk ook geproduceerd in China, door de destijds grote autofabrikant Dongfeng. Dat leverde heel wat variaties op, waarvan de Citroën ZX Fukang en de Citroën Elysée (later: C-Elysée) het bekendst zijn. In China bestaan zelfs bestel- en pick-up uitvoeringen van de Citroën ZX. De laatste variant ging pas in 2013 uit productie.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering had de Citroën ZX destijds een nieuwprijs van omgerekend (zonder inflatiecorrectie) 13.000 tot 23.000 euro. De Citroën ZX was een populaire auto, maar is inmiddels ook aardig op leeftijd geraakt. Zeker ten opzichte van de oorspronkelijke aantallen zijn er relatief weinig overgebleven en dat is terug te zien in het zeer beperkte aanbod exemplaren. Het occasionaanbod is tegenwoordig zelfs te beperkt om een goede prijsindicatie te geven. Zeer globaal kan worden gesteld dat het al vanaf zo’n 1.500 euro mogelijk is om een exemplaar in prima conditie te vinden. Kijk je over de grens in Zuid-Europese landen, waar de Citroën ZX nog wat meer gangbaar is, dan kun je zelfs voor minder dan 1.000 euro slagen. Zelfs exemplaren in goede conditie passeren niet snel de 5.000 euro. Alleen voor de sportieve Volcane en 16V uitvoeringen kunnen de prijzen oplopen tot 10.000 euro, mits de auto in zeer goede staat verkeert.
Design
Buitenkant
Met name door Citroën liefhebbers werd en wordt de Citroën ZX wel eens bekritiseerd omdat hij de voor het merk typerende eigenzinnigheid mist. De Citroën ZX heeft namelijk een bijzonder strak en bijna Duits design. Aan de andere kant hielp dat wel weer een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken, waardoor de Citroën ZX ook buiten Frankrijk een succes werd.
Binnenkant
Ook het interieurdesign van de Citroën ZX oogt zakelijk, met veel strakke lijnen en de kleuren zwart of grijs. Bij de luxere modellen stonden kleuraccenten echter wel op de optielijst. Zeker door de ogen van nu valt de Citroën ZX op met een bijzonder ruim interieur. Niet alleen wat betreft zitplaatsen, maar ook qua bagageruimte. Wat dat betreft doet hij niets onder voor moderne auto’s met vaak grotere exterieurafmetingen.
Veiligheid
In de tijd van de Citroën ZX bestond de veiligheidsorganisatie Euro NCAP nog niet, dus een officiële score voor de Citroën ZX ontbreekt. Wel kan worden gekeken naar de veiligheidsuitrusting. De Citroën ZX was standaard voorzien van ABS en een bestuurdersairbag, wat bij zijn introductie nog iets noemenswaardigs was. Een airbag voor de voorpassagier was aanvankelijk optioneel, maar werd in de loop van de productie ook standaard. Daarmee heeft de Citroën ZX een gemiddelde veiligheid voor een auto van deze leeftijd.
Alternatieven
De Citroën ZX was een model in het populaire C-segment, in de volksmond ook wel bekend als de compacte middenklasse. De Citroën ZX nam het op tegen concurrenten zoals de Ford Escort, Opel Astra en Volkswagen Golf uit Duitsland en de eveneens Franse Renault Mégane en Peugeot 306. De Peugeot is technisch gerelateerd aan de Citroën ZX en in die zin een concurrent uit eigen huis van de PSA-groep. Tegen het gebruikelijke in was de Citroën ZX qua insteek meer gewaagd aan de Duitse concurrenten dan aan die uit eigen land. De Peugeot en Renault legden ook wat meer de nadruk op sportiviteit, waar de Citroën ZX en de Duitse modellen vooral degelijkheid en comfort boden.