Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
01-Nieuwe-generatie-Citroen-is-onderweg.jpg.jpg

Elektrische Citroën-modellen

1 / 19
01-Nieuwe-generatie-Citroen-is-onderweg.jpg.jpg
02_De-vernieuwde-Citroen-e-Berlingo-slimmer-veelzijdig-voordeliger-en-elektrisch.jpg
03_Nieuwe-Citroen-bedrijfswagenrange-met-focus-op-elektrificatie-en-connectiviteit-nu-te-bestellen.jpg
05-Nieuwe-generatie-Citroen-is-onderweg.jpg.jpg
07_Nieuwe-Citroen-bedrijfswagenrange-met-focus-op-elektrificatie-en-connectiviteit-nu-te-bestellen.jpg
08_Nieuwe-Citroen-bedrijfswagenrange-met-focus-op-elektrificatie-en-connectiviteit-nu-te-bestellen.jpg
10_Nieuwe-Citroen-bedrijfswagenrange-met-focus-op-elektrificatie-en-connectiviteit-nu-te-bestellen.jpg
12_Aanbod-aandrijflijnen-voor-Citroen-e-C4-en-e-C4-X-uitgebreid-met-nieuwe-krachtigere-motoroptie.jpg
18_De-vernieuwde-Citroen-e-Berlingo-slimmer-veelzijdig-voordeliger-en-elektrisch.jpg
-C4X1.jpg
Citroen-e-C3-Aircross-ruim-comfortabel.jpg
CL_23.031.036.jpg
CL_23.031.046.jpg
Nuova-C3 (4).jpg
Nuova-C3 (5).jpg
Nuova-C3 (6).jpg
Nuova-C3 (7).jpg
TONIC1.jpg
TONIC5 (1).jpg

Elektrische Citroën-modellen

Citroën bouwt al langer elektrische voertuigen op beperkte schaal, maar voor een meer grootschalige aanpak was het wachten tot 2020, toen het merk onder andere de ë-Berlingo en de ë-C4 op de markt bracht. Vandaag heeft Citroën een zeer uitgebreid 100% elektrisch gamma met zowel personenwagens als lichte bedrijfsvoertuigen. Lees verder

Welke elektrische Citroën-modellen zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Citroën bood in het verleden al 100% elektrische modellen aan, maar die werden eerder gebouwd als testcase voor specifieke doelgroepen (zoals de vroege exemplaren van de elektrische Berlingo, die vooral door stadsdiensten en milieubewuste bedrijven werden ingezet). Naar de bredere markt toe leverde het daarnaast ook de bijzonder ogende C-Zero (op basis van de Mitsubishi i-Miev) en de e-Mehari. Maar de echte stroomversnelling kwam er rond 2020, met de uitbouw van een 100% elektrisch gamma op basis van een platform dat de elektrificatie van de PSA- en later Stellantis-groep moest bewerkstelligen.

Dit is het aanbod van elektrische Citroën-modellen in 2024:

De Ami draagt dan wel de naam van een Citroën-model van de jaren ‘60 en 70, vandaag is het een elektrische oplossing voor micromobiliteit. Met twee zitplaatsen (zelfs 1 in de ‘Cargo’-uitvoering), een plastic koetswerk, een vermogen van 6 kW en een rijbereik tot 75 km is het met zijn topsnelheid van 45 km/u een mobiliteitsoplossing voor puur lokaal gebruik. Voor 2025 krijgt de Ami een visuele facelift.

Met de compacte ë-C3 hatchback en ë-C3 Aircross SUV wil Citroën elektrisch rijden betaalbaar maken. Ondanks de B-segment buitenafmetingen en het relatief ruime interieur (zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Spring van prijsvechter Dacia) biedt Citroën de hatchback aan voor een prijs die start onder de € 25.000. Een meer ‘basic’ platform met 44 kWh batterijpakket moet de prijs van beide modellen laag houden, net als het beperkte aantal versies en opties. Toch bieden ze beide een zeer aanvaardbaar rijbereik voor dit segment en zijn ze dankzij een laadvermogen tot 100 kW DC ook bruikbaar voor langere verplaatsingen.

De ë-C4 en ë-C4X staan op het meer geavanceerde e-CMP onderstel van de Stellantis-groep, met een motorvermogen van 136 of 156 pk en een batterijpakket van 50 of 54 kWh. Ze pakken uit met een opvallend design, waarbij de ë-C4 het doet met een vijfdeurs crossover-koetswerk en de ë-C4 X een vierdeurs crossover-koetswerk krijgt dat eerder neigt naar een sedan op stelten. Beide beschikken over een DC oplaadvermogen van 100 kW. Citroën plant voor 2025 een beperkte esthetische facelift.

Citroën zet net als de andere merken van de Stellantis-groep sterk in op elektromobiliteit bij de bestelwagens. Het volledige bestelwagengamma van het merk, dat in 2024 vernieuwd werd, is ook verkrijgbaar met een elektrische aandrijving, met een degelijk rijbereik en oplaadvermogen. Van de kleine en middelgrote bestelwagens zijn ook luxueuze personenwagenversies leverbaar.

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Ami Ami, Colour, Peps, Pop, Tonic Microcar 6 kW 5,5 kWh 75 km (WMTC-norm) 483 kg
ë-C3 You, Max Hatchback 113 pk 44 kWh 326 km 1.341 kg
ë-C3 Aircross You, Max SUV 113 pk 44 kWh 303 km 1.429 kg
ë-C4 You, Plus, Max Crossover 136 – 156 pk 50 – 54 kWh 353 – 420 km 1.466 kg
ë-C4 X You, Plus, Max Crossover 136 – 156 pk 50 – 54 kWh 360 – 418 km 1.584 kg
ë-Berlingo en ë-Berlingo XL Plus, Max Bestelbreak 136 pk 50 kWh 320 km 1.755 kg
ë-Spacetourer Plus, Max Bestelbreak 136 pk 50 – 75 kWh 218 – 346 km 1.952 kg
ë-Berlingo VAN M, XL Bestelwagen 136 pk 50 kWh 330 km Afhankelijk van uitvoering
ë-Jumpy VAN M, XL Bestelwagen 136 pk 50 – 75 kWh 223 – 352 km Afhankelijk van uitvoering
ë-Jumper VAN Bestelwagen, chassis-cabine Bestelwagen 270 pk 110 kWh 420 km Afhankelijk van uitvoering

Hoeveel kosten de elektrische Citroën-modellen?

Nieuwprijzen

Citroën stunt met de vanafprijs van zijn elektrische basismodellen. En dan hebben we het niet noodzakelijk over de Ami, die met zijn beperkte inzetbaarheid onder de € 10.000 duikt, maar wel over de ë-C3. Terwijl heel wat merken voor de toekomst 100% elektrische modellen beloven die onder de € 25.000 duiken, doet Citroën het in 2024 al met zijn elektrische B-segment ë-C3 aan een prijs vanaf € 23.300, en dat met een batterijpakket van 44 kWh (326 km WLTP) en een oplaadvermogen tot 100 kW DC. Op dezelfde basis biedt het merk ook een SUV-achtig model aan, de ë-C3 Aircross, met dezelfde technische specificaties, maar dan met meer ruimte (al is hij in zijn elektrische uitvoering niet leverbaar als zevenzitter) en een prijskaartje dat ongeveer € 3.000 hoger ligt. Vanaf zo’n € 37.000 haal je de elektrische C4 in huis, of de C4 X. De prijzen van de elektrische bestelbreaks van het merk starten onder de € 40.000 voor de ë-Berlingo en vanaf zo’n 55.000 voor de grotere ë-Spacetourer.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Citroën-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Ami € 9.289
ë-C3 € 23.300
ë-C3 Aircross € 26.690
ë-C4 € 37.185
ë-C4 X € 37.685
ë-Berlingo € 39.675
ë-Spacetourer € 55.070
ë-Berlingo VAN € 26.970 (excl. BTW)
ë-Jumpy VAN € 32.580 (excl. BTW)
ë-Jumper € 45.640 (excl. BTW)

Tweedehandsprijzen

Het tweedehandsaanbod van elektrische Citroën-modellen is vrij gediversifieerd qua gebruiksmogelijkheden, en daarmee samenhangend ook de prijs. De allergoedkoopste elektrische Citroën-modellen op de tweedehandsmarkt zijn de Ami’s, die een topsnelheid halen van 45 km/u en ook een rijbereik tot 75 km/u, wat hun actieterrein strikt beperkt tot de stad. Je vindt ze voor prijzen die net onder de € 7.000 beginnen. Aan prijzen die beginnen rond de € 10.000 vind je twee andere oudere elektrische Citroën-modellen die een iets breder gebruik toelaten: de E-Mehari en de C-Zero, die bijvoorbeeld praktisch kunnen zijn voor lokaal gebruik of als tweede auto. Bij de meer recente en breed inzetbare elektrische Citroën-modellen is de ë-C4 de meest betaalbare, met prijzen die onder de € 20.000 starten. Vanaf zo’n € 25.000 haal je een recente elektrische bestelwagen met 50 kWh batterij in huis.

Conclusie

Citroën plukt ten volle de vruchten van de elektrificatiestrategie van de Stellantis-groep waartoe het behoort, met een ‘basic’ elektrisch platform voor zijn meest betaalbare modellen en een meer vooruitstrevend platform voor zijn meer ‘high-end’ elektrische modellen, met volgend jaar ook een ë-C5 X. Ook het elektrische bestelwagengamma van het merk kreeg in 2024 een update, in lijn met de vernieuwing van de bestelwagens bij de andere merken van de Stellantis-groep. Bovendien is Citroën één van de weinig merken die een volwaardige elektrische auto aanbiedt voor een prijs die onder de € 25.000 duikt.

FAQ

Waarom is de elektrische Citroën ë-C3 zo goedkoop in vergelijking met andere modellen in het segment?
Om de ë-C3 te kunnen aanbieden voor een prijs vanaf € 23.000, wordt hij gebouwd op het ‘Smart Car Platform’ van de Stellantis-groep, dat technisch minder vooruitstrevend is dan het e-CMP platform dat onder de meeste andere elektrische modellen van de groep zit. Daarnaast is de batterij iets beperkter qua capaciteit (44 kWh tegen 50 of 54 kWh) en is het modellengamma uiterst beperkt gehouden (2 versies, 1 aandrijving) om zo de complexiteit in de productie te beperken.
Is de Citroën Ami een volwaardige auto?
De Citroën Ami is een microcar voor stadsgebruik. Hij haalt een topsnelheid van amper 45 km/u en geraakt tot 75 km ver. Je kan hem eerder zien als een overdekt alternatief voor een scooter dan een echte auto.
Is er ook een elektrische C5 X?
In 2024 is de C5 X niet beschikbaar in een 100% elektrische uitvoering, maar in 2025 lanceert Citroën een nieuwe generatie die ook als EV beschikbaar zal zijn.