Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kopie_van_AS24-MMP-Cupra-Formentor_01.jpeg

Cupra Formentor

1 / 5
Kopie_van_AS24-MMP-Cupra-Formentor_01.jpeg
AS24-MMP-Cupra-Formentor_02.jpeg
AS24-MMP-Cupra-Formentor_04.jpeg
AS24-MMP-Cupra-Formentor_03.jpeg
AS24-MMP-Cupra-Formentor_01.jpeg

Sterke punten

  • Sportieve uitstraling
  • Sportief rijgedrag
  • Ook als plug-in

Zwakke punten

  • Niet alle motoren Cupra-badge waardig
  • Imago
  • Tildrempel koffer

CUPRA Formentor Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto CUPRA Formentor, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De eerste der Cupra’s

De in 2020 gelanceerde Formentor is het eerste model dat specifiek werd ontwikkeld voor het nieuwe Cupra-submerk van Seat. Met sportieve looks, dito rijgedrag en fiscaal interessante motoren is dit een Spaanse vuist tegen de Duitse gevestigde waarden.

Interesse in een Cupra Formentor

Cupra Formentor tweedehands auto
Cupra Formentor nieuwe auto
Cupra Formentor dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Formentor steekt niet onder stoelen of banken dat hij sportiviteit ademt. Elke hoek van de carrosserie, elk velgendesign en elke lakkleur viert de sportieve aspiraties.
  • Gelukkig kan het onderstel zijn sportieve indruk waar maken. Dit is een auto voor mensen die nog graag een potje sturen.
  • Het crossover-design zorgt er voor dat de Cupra Formentor ook praktisch is voor dagelijks gebruik.
  • Naast een iconische vijfcilinder is de Cupra Formentor eveneens beschikbaar met fiscaal interessante plug-inmotoren.

Alle belangrijke gegevens over de Cupra Formentor

Motoren

Met tien verschillende aandrijfcombinaties is het aanbod opvallend omvangrijk voor een nicheproduct zoals de Cupra Formentor. Graaf je wat dieper, dan merk je dat het vaak over dezelfde motoren gaat met aangepaste vermogens en/of aandrijflijn.

Op benzinevlak schuift Cupra onderaan het gamma een 1.5-liter viercilinder turbobenzine naar voren van 150 pk. Die stuurt standaard zijn vermogen naar de voorwielen via een manuele zesbak en kan optioneel worden uitgerust met een 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. Een trapje hoger staat een 2-liter viercilinder TFSI turbobenzine in verschillende vermogensversies. Zo is er een variant met 190 pk (DSG, 4Drive), een versie met 245 pk (DSG, voorwielaandrijving) en een versie met 310 pk (DSG, 4Drive). De hoogste twee vermogens vallen onder het sportieve VZ-label van Cupra. Tenslotte heeft Cupra ook nog een gelimiteerde versie van de Formentor. Die Formentor VZ5 doet het met de iconische 2.5-liter vijfcilinder turbobenzine van Audi en stuurt 390 pk naar de vier wielen.

Ook voor een dieselmotor kan je bij de Cupra Formentor terecht. Het gaat dan over een 2-liter viercilinder TDI turbodiesel van 150 pk die standaard zijn vermogen naar de voorwielen stuurt via een manuele zesbak. Optioneel kan je deze versie uitrusten met een automaat én 4Drive-vierwielaandrijving.

Voor de zakelijke rijder is er tenslotte ook nog een plug-inhybride Cupra Formentor beschikbaar. Die gebruikt een 1.4-liter viercilinder turbobenzine in samenwerking met een 85 kW elektromotor en accu van 10.4 kWh (netto) en komt in twee vermogensversies. Zo is er een versie met 204 pk en een sportieve VZ-variant met 245 pk. De CO2-uitstoot blijft ruimschoots onder de 40 g/km waardoor beide uitvoeringen fiscaal interessant zijn.

Afmetingen

Met een lengte van 4,45 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,51 meter parkeert de Cupra Formentor zich in het C-SUV segment. Met zijn dynamische looks wil hij vooral klanten wegkapen van pakweg de BMW X4 en Audi Q3 Sportback.

Het koffervolume van de Cupra Formentor is voor een groot deel afhankelijk van de aandrijflijn. Maximaal is die 450 liter groot. Bij de versies met 4Drive-vierwielaandrijving zakt dat getal naar 425 liter en de plug-inhybrides moeten genoegen nemen met 345 liter.

Uitvoeringen

Cupra biedt geen verschillende uitvoeringen aan van haar Formentor. De keuze van de motor bepaalt de standaarduitrusting van je Formentor. Afhankelijk van de motorkeuze biedt het merk wel enkele verschillende packs aan. Het gaat dan over Pack Technology, Pack Techno+ en Pack Techno Safety. Die pakketten bieden in oplopende volgorde een meer uitgebreide uitrusting qua comfort, veiligheid en snufjes.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Cupra Formentor beginnen bij 36.520 euro (1.5 TSI). Voor de diesel ben je minimaal 39.190 euro kwijt (2.0 TDI), de plug-inhybride kent een startprijs van 46.110 euro. De in aantal gelimiteerde Formentor VZ5 met vijfcilinder kost minimaal 68.940 euro.

Al voor minder dan 30.000 euro vind je een Cupra Formentor op de tweedehandsmarkt. Het gaat dan over de versie met 1.5-liter benzinemotor. De plug-invariant staat vanaf 45.000 euro tweedehands te koop.

De plug-inhybride Cupra Formentor geniet van een fiscaal gunstig tarief op vlak van inschrijving, VAA en jaarlijkse verkeersbelasting.

Design-highlights en interieur

De Formentor is het eerste product dat specifiek voor het Cupra-merk werd ontwikkeld. Met een eigen design, eigen interieur en eigen DNA valt deze atletische SUV op in het straatbeeld.

Volgens Cupra behoor je tot een stam van uitzonderlijke mensen als je rondrijdt met een product van het merk. Daardoor draagt elke Cupra met trots een Tribal-logo op snuit en bips. Bronzen accenten typeren verder de Cupra Formentor. Velgenmaten gaan van 18” tot 20”. Naast enkele metaalkleuren heeft Cupra ook twee exclusieve matte kleuren.

Royaal sportief

Omdat Cupra in essentie maar één uitvoering van de Formentor aanbiedt krijg je al vanaf de basis een indrukwekkend interieur in de Formentor. Twee digitale schermen, sportief zitmeubilair een een fraaie afwerking. Ook binnenin zijn de bronzen accenten nooit ver weg. Naast stoffen stoelen biedt Cupra ook zwartlederen en fraaie blauwlederen exemplaren aan.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut kreeg de Cupra Formentor de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Omdat Cupra deel uitmaakt van de Volkswagen Group heeft de Formentor toegang tot zeer vooruitstrevende rijhulpsystemen. Denk maar aan een actieve rijstrookassistent noodrem, adaptieve cruise controle en dodehoekdetectie.

Alternatieven

Door zijn ruim aanbod aan motoren kent de Cupra Formentor een ruim aanbod aan concurrenten. Van sensibele keuzes zoals de Volkswagen Tiguan tot exotische keuzes zoals de Porsche Macan. Andere rivalen zijn er in de vorm van de BMW X4, Audi Q3/ Q3 Sportback, Alfa Romeo Stelvio en uiteraard de technisch verwante Seat Ateca.

FAQ

Is de Cupra Formentor sportief?
De Cupra Formentor krijgt een opvallend sportieve ophanging die je kan combineren met uiteenlopende motoren. Van zuinige diesels, over fiscaal vriendelijke plug-ins tot een emotievolle vijfcilinder.
Wat kost de Cupra Formentor?
De Cupra Formentor kost minimaal 36.520 euro. Voor een plug-invariant betaal je minimaal 46.110 euro.