Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
NewLoganMCVStepway-EMBARGO08h00220217(1).JPG

Dacia Logan

1 / 7
NewLoganMCVStepway-EMBARGO08h00220217(1).JPG
NewLoganMCVStepway-EMBARGO08h00220217(17).JPG
NewLoganMCVStepway-EMBARGO08h00220217.JPG
Dacia-Logan-2013-1600-0e.jpg
Dacia-Logan-2013-1600-02.jpg
Dacia-Logan-2013-1600-05.jpg
DaciaNewLoganMCV(27).JPG

Sterke punten

  • Spotgoedkoop
  • Ook als praktische MCV
  • Comfortabele ophanging

Zwakke punten

  • Zitcomfort
  • Niet meer nieuw te koop
  • Matige veiligheid

Dacia Logan Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dacia Logan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.2 - 18s
Maximumsnelheid:150 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):90 - 189 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.5 - 8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4250 x 1723 x 1511 mm
Portieren:4 - 6
Kofferruimte:510 - 1518 liter
Aanhangergewicht:390 - 540 kg

Waarmee de renaissance begon

De Dacia Logan was in 2004 het eerste wapenfeit van het nieuwe Dacia, dat vijf jaar eerder werd overgekocht door Renault. Het moest een goedkope maar praktische wagen worden, zonder gecompliceerde onderdelen, waardoor hij ook gemakkelijk te herstellen viel. Een succesvolle formule, die ervoor zorgde dat Dacia populair werd in Europa en tegenwoordig een gamma van 4 modellen heeft… waar de Logan geen deel meer van uitmaakt. De vierdeurs werd bij de vernieuwing van het kleine gamma uit de Belgische catalogus gehaald en de break heet tegenwoordig Jogger.

Interesse in een Dacia Logan

Dacia Logan tweedehands auto
Dacia Logan nieuwe auto
Dacia Logan dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Logan van de tweede generatie, die in 2012 uitkwam, was nieuw al niet duur en is tweedehands nog wat goedkoper te vinden. Zo heb je al een relatief recent exemplaar voor minder dan 5.000 euro.

  • Ondanks zijn budgetinborst, is het comfort aan boord behoorlijk. De tweede generatie geniet van een zachte ophanging en een verbeterde geluidsisolatie, wat belangrijk is voor het welzijn van de inzittenden.

  • De Logan MCV, de voorganger van de huidige Jogger, was bijzonder praktisch voor zijn prijsklasse en was dan ook een populaire keuze. Ongeveer de helft van het tweedehands aanbod bestaat uit de MCV.

  • Hoewel de eerste generatie Logan het nog moest doen met oudere Renault-techniek, kreeg de tweede generatie wel de nieuwste motoren mee om te voldoen aan de emissienormen. Vooral de 1.5 dCi is erg zuinig.

Alle belangrijke gegevens over de Dacia Logan

Motoren

Bij zijn lancering had de Dacia Logan twee benzinemotoren en één dieselmotor. Op benzine was de 1.2 16V de instapmotor, een atmosferische viercilinder van 75 pk. Een trapje hoger stond de 0.9 TCe, een nieuwe driecilinder met turbo van 90 pk die ook in de Renault Clio en Twingo te vinden was. Op diesel had je enkel de 1.5 dCi van 75 pk.

Later kwam er nog een 1.5 dCi van 95 pk en een 1.0 Eco-G op LPG van 101 pk, met een lagere CO2-uitstoot dan bij de benzinemotoren. Een manuele vijfbak was standaard, een gerobotiseerde handbak (Easy-R) was op sommige versies te krijgen.

Afmetingen

De Dacia Logan van de tweede generatie is 4,35 meter lang, 1,73 meter breed en 1,52 meter hoog. De Locan MCV is 4,50 meter lang. Qua gewicht schommelt het model tussen de 1.000 en de 1.300 kilo, afhankelijk van de uitvoering. De Logan had een koffervolume van 510 tot 1.257 liter, de Logan MCV was nog een stuk praktischer met 573 tot 1.518 liter en een handigere achterklep. Het maximale trekgewicht bedraagt 1,1 ton.

Uitvoeringen

De Dacia Logan was standaard een vierdeurs berline, maar later kwam er ook een praktische break in de vorm van de Logan MCV. Die Logan MCV werd later ook als Stepway uitgevoerd, met enkele SUV-elementen in navolging van de hatchback Sandero. Er waren drie uitrustingsniveaus: Access, Essential en Comfort. Van de basisuitrusting hoef je overigens niet al te veel te verwachten: cruise control, airco, een verstelbaar stuur of parkeersensoren werden allemaal niet standaard meegeleverd. Daarvoor moet je op zoek naar een hoger uitrustingsniveau.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw had je al een Dacia Logan vanaf 6.990 euro, waarmee het de goedkoopste nieuwe wagen was op de markt. De Logan MCV met een basisprijs vanaf 8.990 euro was misschien wel nog een betere deal. Voor een dieselmotor en meer uitrusting betaalde je ook meer, maar boven de 15.000 euro kwam je eigenlijk niet uit.

En hoewel de Logan zijn restwaarde vrij goed lijkt te behouden, zorgt zijn lage nieuwprijs ervoor dat je al een tweedehands exemplaar vindt voor 4.000 euro. Voor 1.000 euro meer heb je een exemplaar met een lagere kilometerstand en eventueel wat meer uitrusting.

Design-highlights en interieur

Hoewel de tweede generatie Dacia Logan er volledig nieuw uitzag, stond hij nog steeds op het M0-platform van zijn voorganger, net als de tegelijk gepresenteerde hatchbackversie Sandero. De hoekige vormen werden vervangen door rondere en meer modern ogende looks, waarbij de verschillen tussen de Logan en de Sandero tot een minimum werden beperkt. De iets later voorgestelde Logan MCV moderniseerde ook en kreeg zijn modelnaam in opvallende letters uitgebeeld op de kofferklep.

Comfortabel, behalve de zetels

Aan boord was de tweede generatie Dacia Logan een pak hoogwaardiger dan zijn voorganger, waarbij je eerder zou spreken van een iets oudere Renault dan van een echt budgetmodel. De materialen en de ergonomie werden verbeterd, net als de geluidsisolatie, maar de matige stoelen bleven wel zitten, wat afbreuk doet aan de nochtans vrij comfortabele sfeer aan boord. Ook mag je niet al te veel verwachten van zaken als het audiosysteem of de instelbaarheid van het stuur. Het ruimteaanbod is daarentegen wel dik in orde, zeker in de bagageruimte van de Logan MCV.

Rijhulp en veiligheid

De Dacia Logan werd enkel als MCV getest door Euro NCAP en behaalde een matige score van 3 sterren. Vooral de bescherming van de bestuurder en het gebrek aan veiligheidssystemen speelden het model parten. De bodemprijzen van Dacia hebben dus ook hun nadeel.

Alternatieven

In ons land waren de grootste concurrenten van de Dacia Logan de Fiat Tipo, die iets duurder was, maar ook meer uitrusting bood, en in mindere mate de Skoda Fabia break als alternatief voor de Logan MCV. Vandaag is het aanbod aan goedkope vierdeurs berlines uitgestorven in België, omdat wij liever hatchbacks, breaks en compacte SUV’s hebben.

FAQ

Is de Dacia Logan nog te koop?
De Dacia Logan is nog steeds in productie, maar wordt niet meer nieuw in België geleverd. Je moet dus kiezen tussen de Sandero hatchback of de Jogger, die de Logan MCV opvolgt.
Hoeveel kost de Dacia Logan?
Destijds bedroeg de nieuwprijs van de tweede generatie Dacia Logan 6.990 euro, nu vind je al een tweedehands exemplaar vanaf 4.000 euro.
Is de Dacia Logan een veilige auto?
De Dacia Logan behaalde een matige score van 3 sterren bij Euro NCAP. Vooral de bescherming van de bestuurder en het gebrek aan veiligheidssystemen speelden het model parten. De bodemprijzen van Dacia hebben dus ook hun nadeel.

Beoordelingen voor Dacia Logan

62 Beoordelingen

4,4