Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2022_-_Story_Dacia_Sandero_the_secrets_of_its_success.jpg

Dacia Sandero

1 / 4
2022_-_Story_Dacia_Sandero_the_secrets_of_its_success.jpg
2020_-_New_Dacia_SANDERO_tests_drive (1).jpeg
2020_-_New_Dacia_SANDERO_tests_drive (2).jpeg
2020_-_New_Dacia_SANDERO_tests_drive.jpeg

Sterke punten

  • Geen verouderde techniek meer
  • Comfortabel rijgedrag
  • Binnenruimte voor zijn formaat

Zwakke punten

  • Slechte stoelen
  • Afwerking interieur
  • Karige veiligheidsuitrusting

Dacia Sandero Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dacia Sandero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10 - 16.7s
Maximumsnelheid:150 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):90 - 180 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.5 - 7.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4020 x 1746 x 1499 mm
Portieren:5
Kofferruimte:295 - 1200 liter
Aanhangergewicht:380 - 500 kg

De rationele keuze

De Dacia Sandero is de hatchbackversie van de Logan en biedt dus dezelfde value for money, met een vorm die Belgische kopers meer aanspreekt. In tegenstelling tot zijn voorgangers is deze Sandero uit 2020 wel gebouwd op het nieuwste platform van Renault om door de milieu- en veiligheidsnormen te geraken, wat goed nieuws is voor klanten, want deze Sandero is volwassener dan ooit om mee te rijden. Sinds de derde generatie is de Logan ook niet meer te koop in België.

Interesse in een Dacia Sandero

Dacia Sandero tweedehands auto
Dacia Sandero nieuwe auto
Dacia Sandero dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Dacia Sandero van de derde generatie staat op hetzelfde platform als de nieuwste Renault Clio, en dat merk je: het comfort, de dynamiek en de geluidsisolatie zijn er flink op vooruit gegaan.

  • Dacia heeft gekozen voor een zachte afstelling van het onderstel, wat deze Sandero een comfortabele auto maakt voor elke dag. Alleen jammer van de stoelen, die weinig steun bieden en ook geen perfecte zitpositie toelaten.

  • Ook de binnenruimte is dik in orde voor een auto van dit formaat, met een bruikbare achterbank en zelfs een vrij ruime koffer.

  • Onder de kap zitten de nieuwste driecilinders van Renault, 1 liter groot en met een vermogen tot 100 pk. Er is ook een ECO-G op LPG die naast een volwaardige benzinetank ook nog een relatief grote LPG-tank in de koffer heeft, wat de Sandero een enorm rijbereik geeft.

Alle belangrijke gegevens over de Dacia Sandero

Motoren

Onder de kap van de Dacia Sandero heb je de keuze tussen een 1.0 driecilinder benzinemotor met of zonder turbo. De instapmotor zonder turbo heet 1.0 SCe en heeft een vermogen van 67 pk, wat voldoende is binnen de stad, maar ontoereikend voor daarbuiten. Als het kan, kies je best voor de 1.0 TCe van 91 pk, die een stuk meer pit heeft dankzij zijn turbo. Het normverbruik blijft ook vrij laag met een dikke 5 liter en de TCe kan je ook bestellen met een CVT-automaat.

Tenslotte is er nog de Dacia Sandero Eco-G 100, met een 100 pk sterke turbomotor die ook LPG lust. Het is niet enkel de krachtigste Sandero, maar ook de versie met het grootste rijbereik: naast de LPG-tank van 50 liter op de plek van het reservewiel is er ook nog een volwaardige benzinetank van 50 liter. Het totale rijbereik bedraagt daarmee meer dan 1.300 km!

Afmetingen

De Dacia Sandero is 4,09 meter lang, 1,85 meter breed en 1,50 meter hoog. Hij weegt ongeveer 1.050 kilo en heeft een kofferruimte van 328 tot 1.108 liter. Aan boord is er plaats voor 5 personen, al wordt het krap aan de ellebogen met 3 personen op de achterbank. Je kan de Sandero ook laten uitrusten met een trekhaak, want hij heeft een maximaal trekgewicht van 1,1 ton.

Uitvoeringen

De Dacia Sandero is er als gewone hatchback of als Sandero Stepway, die wat SUV-invloeden krijgt en hoger op zijn pootjes staat. Van de hatchback zijn er twee uitvoeringen: Essential of Expression. De standaarduitrusting is niet erg uitgebreid: een centrale armsteun, centrale vergrendeling, elektrische ruiten vooraan, cruise control, een radio met Bluetooth en een in hoogte regelbare bestuurderszetel. De Expression krijgt een manuele airco, een regensensor, elektrische ruiten voor- en achteraan, een Media Display met smartphonekoppeling, parkeersensoren achteraan, een in diepte verstelbaar stuurwiel en elektrisch instelbare buitenspiegels. Daarnaast zijn er nog enkele losse opties, zoals het City Pack met een achteruitrijcamera en dodehoekmonitor, automatische airco, navigatie of het Handsfree Pack.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Een nieuwe Dacia Sandero kost minstens 11.290 euro als Essential met de SCe 65-motor, de Expression is te koop vanaf 14.490 euro maar heeft ook al direct de TCe 90-turbomotor. Voor een CVT-automaat betaal je 1.500 euro extra, de Eco-G kost 15.090 euro. Een volledig uitgeruste Sandero met metaalkleur en lichtmetalen velgen kost een dikke 17.000 euro.

Deze derde generatie Sandero is nog maar sinds 2021 op de markt en heeft dus nog een beperkt tweedehandsaanbod. De goedkoopste modellen zijn te vinden vanaf zo’n 12.500 euro met een lage kilometerstand en een redelijke uitrusting.

Design-highlights en interieur

De in 2020 gelanceerde derde generatie Dacia Sandero mocht laten zien dat hij niet langer is gebaseerd op afgedankte techniek dankzij een frisse look met LED-dagrijverlichting en een sober maar vrolijk design. De achterkant evolueerde niet zo sterk, maar de voorkant kreeg nieuwe, smalle koplampen en de algemene proporties van het model ogen moderner. De bodemvrijheid blijft vrij hoog om het hoofd te bieden aan slechte wegen - de Sandero is ook een populaire keuze in Oost-Europa, waar de wegen nog van mindere kwaliteit zijn dan in België. In 2022 kreeg de Sandero een lichte update met het nieuwe merklogo.

Opgeruimd staat netjes

Ook aan de binnenkant oogt de Sandero flink opgeknapt, met een modern vormgegeven dashboard en een heldere ergonomie. De draaiknoppen van de klimaatcontrole met ingebouwde schermpjes komen van bij de Duster en geven wat cachet aan de cabine. Je mag geen al te hoge verwachtingen hebben, de afwerking is nog steeds erg plastiekerig, maar het ziet er allemaal wel goed verzorgd uit. Ook de geluidsisolatie is dik in orde, maar de slechte zetels verpesten het comfortgevoel aan boord, zeker als je wat langer bent. Alsof er wel iéts moest zijn om de Sandero als lowcostmodel te bestempelen. Alhoewel, ook het geluid dat uit de speakers komt is geen genot voor de oren.

Rijhulp en veiligheid

Waar de Dacia Sandero ook achterhinkt ten opzichte van de iets duurdere modellen van zijn segment is veiligheid, want in 2021 scoorde de Sandero Stepway amper 2 op 5 sterren bij Euro NCAP. Dat komt door de gebrekkige standaard veiligheidsuitrusting, die amper actieve veiligheidssystemen omvat. Met de passieve veiligheid zit het wel goed. Een bewuste keuze van Dacia om de prijs laag te houden.

Alternatieven

De Dacia Sandero is een auto uit het B-segment (Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3, Volkswagen Polo, Hyundai i20, …), maar heeft de prijs van een A-segmenter (Hyundai i10, Kia Picanto, Volkswagen Up!, Toyota Aygo X, …). Daarmee is het een vrij unieke aanbieding op onze markt, niet zonder succes: het is de meest populaire keuze voor particuliere kopers in Europa.

FAQ

Hoeveel kost de Dacia Sandero?
Een nieuwe Dacia Sandero kost minstens 11.290 euro als Essential met de SCe 65-motor. Een volledig uitgeruste Sandero met turbomotor, metaalkleur en lichtmetalen velgen kost een dikke 17.000 euro.
Hoe zuinig is de Dacia Sandero?
In theorie verbruiken de benzinemotoren van de Dacia Sandero maar een dikke 5 l/100 km, in de praktijk mag je rekenen op een kleine 7 liter. De manuele versnellingsbak heeft dan ook maar 5 versnellingen, wat het verbruik op de snelweg doet toenemen.
Wat is het verschil tussen de Dacia Sandero en Sandero Stepway?
De Stepway is de meer SUV-achtige versie van de Dacia Sandero, met een hoger koetswerk, dakrails en plastic beschermplaten rondom.

Beoordelingen voor Dacia Sandero

74 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Modellen