Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Nieuwe_Dacia_Spring (1).jpg

Elektrische Dacia’s

1 / 2

Elektrische Dacia’s

Het totale gamma van Dacia is met vier modellen eerder beperkt, maar toch heeft het Roemeense budgetmerk van de Renault-groep ook één 100% elektrisch model in de aanbieding, de Spring. Lees verder

Welke elektrische Dacia’s zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Dacia is en blijft een budgetmerk en ook het elektrische model in de catalogus moet die roeping waarmaken, ondanks het feit dat batterij-elektrische modellen vaak een steviger prijskaartje met zich meebrengen. De Spring is dan ook de goedkoopste 100% elektrische auto op de Belgische markt, maar ook de allerkleinste in de Dacia-catalogus. De Spring kreeg in 2024 een update met vooral esthetische wijzigingen zoals aangepaste bumpers en lichtblokken. Aan de ‘back to basics’-insteek wat de prestaties (zowel qua rijden als laden) en de beperkte batterijcapaciteit betreft, werd niet geraakt. De Dacia Spring is dan ook vooral bedoeld voor mensen die rond de kerktoren willen blijven maar toch elektrisch willen rijden.

Dit is het aanbod van elektrische Dacia’s in 2024:

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Spring Essential, Expression Extreme Stadswagen 45 – 65 pk 26,8 kWh 220-230 984 kg

Hoeveel kosten de elektrische Dacia-modellen?

Nieuwprijzen

De Dacia Spring kwam in 2021 op de markt in België als Europese versie van de voor de Chinese markt bestemde Renault Kwid. Dacia wist er niet minder dan 140.000 van te verkopen in Europa, waarna er in 2024 een facelift op de markt kwam. De 2024-versie van de Spring is verkrijgbaar in twee motorversies: één met 45 pk die vanuit stilstand de 100 km/u haalt in “minder dan 20 seconden” en een 65 pk sterke variant die er een 0-100 uitperst in “minder dan 14 seconden”.

Terwijl bij een facelift de prijs van automodellen over het algemeen ook stijgt, deed Dacia net het tegenovergestelde en liet de prijzen zakken. Er is immers heel wat betaalbare concurrentie bijgekomen op de markt, zoals bijvoorbeeld de goedkope Citroën ë-C3. En die concurrentie doet het op veel vlakken een pak beter dan de Spring, en dat voor een prijs die die van de pre-facelift Spring benaderde. Vandaar de prijsdaling.

De standaarduitrusting van de basisversie is nog steeds beperkt tot het strikt noodzakelijke en wettelijk verplichte. Het oplaadvermogen is beperkt tot 6,6 kW, terwijl een DC snellader met een vermogen van 30 kW enkel verkrijgbaar is op de 65 pk-versie, en dan nog als optie. Wil je de Spring dus af en toe ook gebruiken voor wat langere ritten, dan is de 65 pk-versie met snellaadoptie een aanrader. De belangrijkste toevoeging wat de uitrusting van het middelste uitrustingsniveau ‘Expression’ betreft bovenop de standaarduitrusting van de ‘Essential’ basisversie, zijn een manuele airco en automatische ruitenwissers. De ‘Extreme’ topversie krijgt daarbovenop onder andere een achteruitrijcamera, een geconnecteerde navigatie met Android Auto en Apple Carplay, elektrische ruiten en een bidirectionele V2L-lader.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe Dacia Spring in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Spring Essential 45 16.990
Spring Expression 45 17.990
Spring Expression 65 18.990
Spring Extreme 65 19.990

Tweedehandsprijzen

De Dacia Spring is nieuw de goedkoopste elektrische auto op de Belgische markt, en behoort dus ook tot de goedkoopste modellen op de tweedehandsmarkt. De meest betaalbare exemplaren, die amper een jaar of 2 oud zijn, koop je op de tweedehandsmarkt al voor prijzen vanaf € 12.000. Hou bij je zoektocht wel rekening met wat je met je Spring wil gaan doen. Niet elke versie is immers besteld met een snellader, wat het potentiële gebruik over langere afstanden bemoeilijkt. Terwijl de Spring oorspronkelijk enkel verkrijgbaar was met een motorvermogen van 45 pk, kwam er later ook een 65 pk sterke ‘Extreme’ van de pre-facelift op de markt. Die krachtigere versie kan net iets vlotter mee met het verkeer en beschikt over een betere standaarduitrusting.

Terwijl de Dacia Spring op het vlak van prijs weinig concurrentie moet dulden op op de markt van de nieuwe elektrische auto’s, is dat op de tweedehandsmarkt wel anders. Zo vind je elektrische modellen van ongeveer dezelfde leeftijd aan vergelijkbare prijzen, met vaak een betere standaarduitrusting of betere prestaties op het valk van rijbereik en laden. Denk daarbij aan de Skoda Citigo en de Volkswagen e-Up, of vanuit de eigen rangen de Renault Twingo of de Renault Zoe. Hou er bij die laatste wel rekening mee dat een aantal exemplaren geleverd werden met een batterijhuur-constructie, waarbij je dus een maandelijks abonnementsgeld moet ophoesten voor de huur van de batterij.

Conclusie

Dacia is een budgetmerk en zo is het enige elektrische model in het gamma van de Roemeense Renault-dochter ook opgevat. Je krijgt met andere woorden waar je voor betaalt: weinig in de basisversie, iets meer dan het hoogst noodzakelijke in de hogere uitrustingsniveau’s. Het is de goedkoopste nieuwe elektrische auto op de markt, maar gezien zijn beperkte prestaties en uitrusting is hij vooral bestemd voor mensen met basisbehoeften op het vlak van mobiliteit. Wel doet hij het op een aantal vlakken beter dan veel van de ‘microcars’ die op de markt zijn, met onder andere een betere veiligheidsuitrusting en iets betere prestaties.

FAQ

Waar wordt de Dacia Spring gebouwd?
De Dacia Spring begon zijn leven oorspronkelijk als Renault Kwid, een basic elektrische auto van de Franse autobouwer die bestemd was voor de Chinese markt. De Dacia Spring wordt dus ook in China gebouwd.
Kan de Dacia Spring snelladen?
De basisversie van de Dacia Spring is voorzien van een 6,6 kW AC lader en biedt geen DC snellader. Wil je toch snelladen tijdens langere ritten, dan moet je bij de faceliftversie de DC snellaadoptie met een vermogen van 30 kW aanvinken bij je bestelling. Dat kan enkel op de 65 pk-uitvoering. Ook bij de pre-facelift zijn er versies met snellader beschikbaar.
Biedt de Dacia Spring een V2L-uitrusting?
V2L of Vehicle-to-load maakt gebruik van de in de batterij opgeslagen stroom om externe energieverbruikers van stroom te voorzien. Denk aan een waterkoker wanneer je gaat kamperen of om de oplader van je elektrische fiets in te pluggen. De 2024-versie van de Dacia Spring biedt een V2L-functie op de topuitvoering, de ‘Extreme’.
Heeft Dacia naast een EV ook plug-in hybrides in zijn gamma?
Dacia heeft op dit moment geen plug-in hybrides in zijn gamma. Je kan wel kiezen voor een hybride uitvoering van de Duster en Jogger, maar die kunnen dus niet opgeladen worden aan de stekker of de laadpaal.

Meer informatie

Tips van de redaktie