Highlights van Dacia pick-ups
- Voordelig, praktisch en betrouwbaar
- Dacia pick-ups zijn nauwelijks te vinden
- Als ze er nog zijn, hebben Dacia pick-ups al bijna de klassiekerstatus bereikt
Modellen en uitvoeringen Dacia pick-up
Dacia is in 1952 door het communistische regime van Roemenië opgericht als productiebedrijf voor vrachtwagenonderdelen. Vanaf 1968 bouwt Dacia ook personenauto’s – in licentie van Renault. Eerst van de Renault 8, het model met de motor achterin, later vooral van de Renault 12, maar ook van enkele andere modellen van Renault. Aangezien die Renault 12 anders dan de Renault 8 de motor voorin heeft en voorwielaandrijving, kon Dacia daar ook een pick-upversie van ontwikkelen en in productie nemen. De Dacia pick-up op basis van de Renault 12 verscheen in 1976 in Roemenië op de markt.
Dacia had een moeizame start buiten Roemenië. De Roemeense regering stond pas vanaf 1977 export van het merk toe. Al snel had Dacia de reputatie van ouderwets, achterhaald en slecht afgewerkt. De reeds genoemde Dacia Pick-up was enige jaren ook in België te koop, met en zonder polyester huif, maar eind jaren tachtig stopte de import van het merk Dacia alweer.
Eind 1999 nam Renault Dacia volledig over en maakte met de bijzonder goedkope en sobere Logan in 2005 een comeback.
Dacia 1302 Pick-up
De Dacia 1302 Pick-up verschijnt in 1976 en is het eerste model van Dacia dat een variant is op het origineel van Renault. De tweepersoons pick-up op basis van de Renault 12 heeft een open laadbak, die is af te dekken met een huif. Het laadvermogen bedraagt 500 kilogram. In 1984 verschijnt de Dacia 1304 Pick-up en die heeft dezelfde basis, maar dan met een laadvermogen van 1.000 kilogram en áchterwielaandrijving. Dacia hield de pick-up nog tot 2006 in productie. In Roemenië was er zelfs een vierdeurs Dacia Pick-up.
Dacia Logan Pick-up
Dacia introduceert in 2004 de Logan en in 2007 volgt de Logan Pick-up. De vanafprijs van de Dacia Logan Pick-up – die pas vanaf januari 2011 te koop is – bedraagt slechts zo’n 8.000 euro. Hij is er met een 1,6-liter benzinemotor en met een 1.5 dCi dieselmotor, waarmee de Logan Pick-up meteen 1.400 euro duurder is.
De Dacia Logan Pick-up met benzinemotor heeft een vermogen van 62 kW (85 pk) en 135 Nm trekkracht, de turbodiesel levert 55 kW (75 pk) en 180 Nm. Beide pick-ups zijn voorwielaangedreven en hebben een laadvermogen van 825 kilogram. Begin 2013 voert Dacia de Logan Pick-up alweer af van het modellengamma.
Dacia Duster pick-ups
Het Roemeense oliebedrijf OMV Petrom bestelt ergens rond 2012-2013 bij Dacia vijfhonderd exemplaren van een pick-up op basis van de Duster en neemt die in 2014 in gebruik. Die Dusters Pick-up worden aangedreven door een 1,5-liter dCi-dieselmotor met 81 kW (110 pk) en hebben een laadvermogen van 450 kilogram. De pick-up is geen product van Dacia zelf, het Roemeense bedrijf Romturingia tekent voor de ombouw.
Ook in 2014 presenteert een speciale afdeling van Dacia in Roemenië de Dustruck, een vierdeurs Duster pick-up die hoog op zijn zés wielen staat. Dit is slechts een studie- of showmodel, Dacia heeft de Dustruck niet in productie genomen.
Vanaf 2018 bouwt het Roemeense bedrijf Romturingia opnieuw een Duster Pick-up, deze keer op basis van de gefacelifte Dacia Duster. De Roemenen presenteren een prototype op de IAA-bedrijfswagenbeurs in Hannover van 2018 en Romturingia biedt de omgebouwde auto nog steeds aan op zijn website – maar Roemeens is geen eenvoudige taal. Op zijn mediasite plaatst Dacia in 2020 zelf een link naar een bericht op de site van Autoweek, met de kop ‘Officieel: Dacia Duster Pick-up. Maar Dacia verkoopt de Duster Pick-up alleen in Roemenië en exporteert hem dus niet.
Hoeveel kost een pick-up van Dacia?
Nieuwprijzen
Zoals gezegd is de Dacia Logan van 2011 tot in 2013 leverbaar. De versie met de 1,6-liter benzinemotor staat in die jaren voor prijzen vanaf 8.090 euro in de prijslijsten, die van de 1,5-liter dieselmotor voor prijzen vanaf 9.490 euro. De tot pick-up omgebouwde Dacia Duster is nooit officieel geïmporteerd.
Prijzen voor occasions
Oorspronkelijke Dacia’s – zeg maar die uit de beginjaren van de import – zijn nieuw al een zeldzaamheid, laat staan na veertig jaar. Een Dacia 1302 en 1304 vind je alleen als je heel veel geluk hebt waarschijnlijk alleen in de klassiekeradvertenties. De Dacia Logan Pick-up is goed twee jaar op de markt geweest en ook dat model is een speld in een hooiberg. Zo af en toe is er iemand die een exemplaar aanbiedt, maar het aanbod is nihil en dus moet je al gauw naar het buitenland. En dan moet je je Logan Pick-up zélf invoeren. Reken dan maar op prijzen die niet veel onder de nieuwprijs van destijds liggen. De pick-ups van Dacia naderen inmiddels kennelijk de klassiekerstatus!
Op AutoScout24.be vind je er niet veel, maar toch … Het zijn meestal allemaal Duitse aanbieders, dus je moet de auto na aankoop nog wel invoeren en in België op kenteken zetten. Je moet rekenen op prijzen van rond de dertigduizend euro – maar dan koop je in feite wel gewoon een nieuwe auto.