Overzicht van de populairste DAF modellen
Bijzonderheden van het automerk DAF
- DAF staat bekend om zijn robuuste en betrouwbare voertuigen
- Zowel de personenauto’s en vrachtwagen hebben een grote schare fans
- Beroemd geworden door Variomatic automaat met ‘Pientere Pookje’
- Eerste DAF personenauto kon net zo hard achteruit als vooruit
Historie DAF
De oprichting van DAF vond plaats in 1928 in Eindhoven. Oprichter Hub van Doorne had toen niet meer dan een werkplaats waar hij diverse werkzaamheden verrichtte. Het bedrijf groeide en in 1932 begon DAF met het aanpassen van bestaande Ford vrachtwagens om ze offroad-waardig te maken. Ook maakte DAF opleggers en aanhangers. Later werden trucks ook aangepast om ze geschikt te maken voor militaire inzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tevens zijn pantserwagens geproduceerd. Na de oorlog kwam DAF voor het eerst met een eigen truckchassis.
De bouw van personenauto’s begint in 1958 met de DAF 600. Het compacte autootje werd gepresenteerd op de AutoRAI in Amsterdam en nog voordat de auto überhaupt productieklaar was plaatsten al 4.000 mensen een bestelling. De DAF 600, die plaats bood voor 4 à 5 volwassenen, was uitgerust met een door DAF zelf ontwikkelde tweecilinder benzinemotor en een automatische transmissie. De Variomatic, of het ‘Pientere Pookje’ zoals het type automaat in de volksmond genoemd werd, heeft als kenmerkende eigenschap dat die traploos kiest voor de optimale overbrengingsverhouding voor elke snelheid.
In 1961 presenteerde DAF de Daffodil 30, een luxe doorontwikkeling van de DAF 600. De auto kreeg een grotere motor en was beschikbaar in meer uitrustingsniveaus. De DAF 600 bleef nog wel te koop naast de Daffodil, evenal de DAF 750. In 1963 bracht DAF de Daffodil 31 op de markt als opvolger. De DAF 600 en 750 verdwenen toen uit de line-up. Hoewel de motorinhoud en vermogens van de auto’s verschilden, bleef de Variomatic voor alle modellen hetzelfde.
Na de Daffodil-benaming stapte DAF weer over op nummers om het type aan te duiden. De opvolger van de Daffodil 32, die in 1965 op de markt verscheen, was de DAF 33. Voor het eerst was een DAF niet louter als sedan te bestellen, maar vanaf nu waren er ook een pick-up en bestelversie.
In 1966 bracht DAF de 44 op de markt, die een nieuw tijdperk inluidde voor het merk. De auto was groter en ruimer. Om de middenklasse te betreden kwam al snel de nieuwe DAF 55. Die moest het merk een volwassen imago geven, mede omdat er een grotere viercilinder benzinemotor van Renault in kwam te liggen. Hierdoor werd ook het front aangepast om de motor van meer koeling te voorzien.
De DAF 66 was zijn opvolger en dat zou de laatste echt eigen auto van het merk zijn. In 1975 is de auto-tak van DAF verkocht aan Volvo. In eerste instantie bracht Volvo de DAF-modellen op de markt met een eigen grille en Volvo-logo. De productie werd immers voortgezet in dezelfde fabriek in Born, Limburg. Tegenwoordig heet die fabriek VDL Nedcar.
Modellen en varianten
DAF heeft in de loop der jaren een aantal populaire modellen op de markt gebracht. Het begon allemaal in 1958 met de DAF 600. Met zijn innovatieve automatische transmissie, zeker in het segment waarin de auto opereerde, wist hij snel vele harten te veroveren.
Er volgden veel modellen na de DAF 600, waaronder de 750, de Daffodil 30, 31 en 32. Nieuwe benamingen werden gegeven aan de generaties daarna, zoals de DAF 44, 55 en 66. Het laatste project van DAF was de 77. Deze is echter nooit verder gekomen dan een conceptstatus. Later is dat model op de markt gebracht als de Volvo 343. Daarvan zijn er ongeveer 1,3 miljoen exemplaren.
Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
---|---|---|---|---|---|
600 | Sedan | Benzine | 590 cc | 16 kW (22 pk) | 640 kg |
750 | Sedan, Stationwagon, Bestelwagen | Benzine | 746 cc | 22 kW (30 pk) | 667 kg |
Daffodil 30 | Sedan, Stationwagon | Benzine | 590 cc | 22 kW (30 pk) | 670 kg |
Daffodil 31 | Sedan, Stationwagon, Pick-up, Bestelwagen | Benzine | 746 cc | 22 kW (30 pk) | 660 kg |
Daffodil 32 | Sedan, Stationwagon, Pick-up, Bestelwagen | Benzine | 746-763 cc | 22-26 kW (30-36 pk) | 670 kg |
Daffodil 33 | Sedan, Stationwagon, Pick-up, Bestelwagen | Benzine | 746 cc | 23 kW (32 pk) | 660 kg |
44 | Sedan, Stationwagon | Benzine | 844 cc | 25 kW (34 pk) | 724 kg |
55 | Sedan, Stationwagon, Coupé | Benzine | 1.108 cc | 36 kW (50 pk) | 787 kg |
66 | Sedan, Stationwagon, Coupé | Benzine | 1.107-1.289 cc | 39-41 kW (53-57 pk) | 826 kg |
46 | Sedan, Stationwagon, Bestelwagen | Benzine | 844 cc | 25 kW (34 pk) | 770 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
In de markt voor een nieuwe DAF auto? Dan moeten we je helaas teleurstellen. De productie van DAF-auto’s is gestopt in 1975. Wel duikt er af en toe een exemplaar op met een zeer lage kilometerstand. Die kosten dan wel wat. Reken op een bedrag van minimaal 10.000 euro voor een minder populair model met minder dan 1.000 kilometer op de teller. Voor gewilde exemplaren kan die prijs oplopen tot wel 20.000 euro.
Prijzen van occasions
Er zijn een hoop DAF’jes van de band gerold. Dat betekend dat er een groot aanbod is op de occasionmarkt. Prijzen voor occasions beginnen bij een kleine 2.000 euro voor exemplaren die wat werk nodig hebben. Voor een net exemplaar ben je al snel 5.000 euro kwijt. Voor zeldzame DAF’s en auto’s in nieuwstaat betaal je serieus geld. Kijk niet gek op van bedragen rond de 10.000 euro of zelfs meer.
Alternatieven
Andere merken die soortgelijke auto’s produceerde waren Opel, Ford, Volkswagen, Fiat, Peugeot en Renault. Deze merken hadden auto’s in het aanbod die relatief betaalbaar waren en gemaakt werden voor het ‘gewone volk’. Denk maar eens aan de Renault 4, de Citroën 2CV, Volkswagen Kever of Fiat 500. Ook dit zijn allemaal stuk voor stuk iconische auto’s waarmee hele gezinnen op vakantie gingen. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de eerste Mini. Toch is DAF niet zo internationaal geworden met zijn auto’s zoals de andere merken dat wel zijn geworden. Het grootste gedeelte van de geproduceerde auto’s is in Nederland gebleven.