DAF 400 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto DAF 400, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een DAF 400
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
De DAF 400 heeft z'n wortels in de Leyland Sherpa en groeit daarna door tot de Freight Rover. Nadat Leyland is overgenomen door de Eindhovense vrachtwagenfabrikant DAF, gaat deze populaire bestelwagen verder door het leven onder de naam DAF 400, het zwaardere broertje van de DAF 200. De DAF 400 is uitgerust met een 2,5 liter dieselmotor van Peugeot en kent twee uitvoeringen: de EN (55 kW) en de turboversie ET (70 kW). De 400-modellen worden door DAF geproduceerd in de periode 1987-1995 en hebben uiterlijk slechts één verschil: de 'gewone' 400 is herkenbaar aan een zwarte grille, terwijl die van de turbo in de kleur van de auto is meegespoten. In 1992 wordt de DAF 400 verkozen tot Bestelauto van het Jaar. De bedrijfswagen is nog steeds erg gewild op de tweedehands automarkt.
Bekroonde eigenschappen van de DAF 400
Met een maximaal gewicht van 3,5 ton GVW, kan de DAF 400 door chauffeurs met een klein rijbewijs worden gereden. Een belangrijk pluspunt in de concurrerende transportsector, waarin een optimale verhouding tussen kosten en rendement van het grootste belang is. Daarbij komt dat deze bedrijfswagen een laag eigen gewicht heeft, waardoor het nuttig laadvermogen optimaal is.
De volumecapaciteit telt zwaar en daarom biedt de 400-serie een ruime keuze in carrosserietypen. Er kan sowieso standaard al meer worden geladen, omdat het interieur is voorzien van vlakke zijwanden, een vlakke laadvloer en kleine, platte wielkasten. Om de lading veilig vast te kunnen zetten, zijn in de vloer, de zijwanden en in de cabineafscherming meer dan voldoende sjorpunten aangebracht. Met een keuze uit laadvolumes van 7,6 tot 11,4 vierkante meter, past deze voormalige bestelauto in deze gewichtsklasse perfect in ieder bedrijfswagenpark.
Een allround tweedehands bedrijfswagen
Heel opvallend en voordelig is de bijna 1,60 meter brede achterdeuropening van deze bestelwagen, wat het snel laden en lossen in drukke binnensteden vergemakkelijkt. Om ook in krappe situaties veilig te werken, kunnen de deuren met slechts één hand snel in een 90-graden positie worden verzekerd. De zachte bufferstroken aan de binnenzijde van de achterdeuren beschermen fragiele lading en een treeplank vergemakkelijkt de instap bij het laden en lossen. De DAF 400 beschikt standaard ook nog over een schuifdeur, breed genoeg voor het laden van een 1 meter-pallet. Het is daarmee een aantrekkelijke, allround tweedehands bedrijfswagen.