Daihatsu Applause Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Daihatsu Applause, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Daihatsu Applause
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
De compacte Daihatsu Applause wordt in 1989 gepresenteerd op de Autoshow van Geneve. Hoewel het op het eerste oog misschien een vierdeurs voertuig lijkt, is het in feite een vijfdeurs, met een ruime kofferbak. Met de Applause wil Daihatsu in het segment van compacte auto's iets radicaal nieuws ondernemen. Het type komt in plaats van de Charmant, dat een sedan is. Gezien de toenmalige populariteit van de sedan, wil Daihatsu voortborduren op de voordelen van dit type auto. Aan de andere kant streeft de fabrikant naar de voordelen van een vijfdeurs wagen. Het resultaat is een verrassend ontwerp.
De auto wordt geleverd met een 1.6 liter, 4-cilinder motor en is leverbaar als handgeschakeld model (vijf versnellingen) of als automaat (vier versnellingen). Standaard is de Applause voorwiel-aangedreven, al is het tot 1994 ook mogelijk om te kiezen voor een All-wheel Drive variant. De 105 pk motor kan binnen 9,8 seconden optrekken naar 100 kilometer per uur, tot een topsnelheid van 185 kilometer per uur. Met een gerapporteerd brandstofverbruik van 7,0 l/100 km (1 op 14,3), is de Applause voor zijn generatie bijzonder zuinig te noemen. De Daihatsu Applause presteert daarmee beter dan de directe concurrenten, is iets groter en toch stukken goedkoper.
Tweede generatie: 1992- 1997
De Applause krijgt begin jaren 90 een lichte facelift, wat leidt tot de Daihatsu Applause Theta. Na de Theta wordt de auto nog een paar keer door ontwerpers onder handen genomen. Hiermee wil Daihatsu iets doen aan de kritiek dat het oorspronkelijke model een wat saai uiterlijk heeft. In 1992 komt een model uit dat ietsje langer is. Qua uiterlijk krijgen vooral de voor- en achterkant van de auto meer smoel. Met dit ontwerp verdwijnt de Theta-versie uit 1990. In 1994 worden de voor- en achterkant van het model nog eens licht aangepast, terwijl de All-Wheel Drive variant uit de handel wordt genomen.
Derde generatie: 1997-2000
In 1997 geeft Daihatsu toe aan de marktontwikkelingen door de Applause opnieuw te restylen. De nieuwe Applause is groter dan haar voorgangers en heeft een geheel nieuw ogende voor- en achterkant. Het model is wat strakker en formeler. In 2000 besluit Daihatsu, op grond van sterk gedaalde verkoopcijfers, de Applause van de markt te halen, zonder dat hier een directe opvolger voor in de plaats komt.
Wie op zoek is naar een tweedehands auto die voor weinig geld mooie prestaties levert, maakt met de Daihatsu Applause een goede keuze. Het is een auto die ook aan de benzinepomp zijn naam eer aandoet, want voor het 1 op 14,3 verbruik krijgt men de handen gemakkelijk op elkaar. De Daihatsu Applause is een degelijke auto, die zelfs na jaren trouwe dienst als occasion nog prima vooruit kan.