Sterke punten
- Goedkoop in aanschaf en gebruik
- Hij is er als drie- en vijfdeursmodel
- Wendbaar, klein en overzichtelijk
Zwakke punten
- Gebrek aan veiligheidsuitrusting
- Lawaaiig op de snelweg
- Minimalistische kofferruimte
Daihatsu Cuore Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Daihatsu Cuore, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Daihatsu Cuore
-
Daihatsu Cuore Cuore 1.0i Green
€ 2.500,-Geen informatie- 95.600 km
- 06/2008
- 51 kW (69 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
4,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3090 OVERIJSE -
Daihatsu Cuore 1.0i Plus
€ 1.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 164.000 km
- 07/2010
- 51 kW (69 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
4,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1600 Sint-Pieters-Leeuw -
Daihatsu Cuore 1.0i*34.000km!!1ER MAiN!!GARANTiE 1AN!!NEW AUTO!
€ 2.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 34.556 km
- 01/2007
- 43 kW (58 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
4,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
114 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6060 Gilly -
Daihatsu Cuore 1.0i Top
€ 3.190,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 127.852 km
- 08/2009
- 51 kW (69 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
5,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
129 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-7500 Tournai
Interesse in een Daihatsu Cuore
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Lage kosten maken Cuore een ideale auto voor beginners
- Met compacte afmetingen is stadsverkeer kinderspel
- Motoren hebben een gering verbruik
- Latere generaties met krachtigere motoren en meer vermogen
Technische gegevens
Motorisatie
De Daihatsu Cuore verschijnt in december 1980 met een 617 cm3 kleine tweecilinder benzinemotor met 22 kW (30 pk) die via een handgeschakelde vierversnellingsbak de voorwielen aandrijft.
Vanaf 1985 is de Cuore voorzien van een driecilindermotor van 846 cm3. Dan wordt het model ook aangeboden met een katalysator. In 1990 krijgt hij ook een vijfbak. Vanaf 1998 heeft de Cuore een driecilinder lijnmotor van 989 cm3 met 40 kW (55 pk), die vanaf 2001 zelfs 43 kW (58 pk) levert. In 2003 verschijnt weer een nieuwe generatie van de Cuore, die met dezelfde motor een lager verbruik laat noteren.
In 2007 krijgt de Cuore van de zevende generatie een nieuwe, pittigere 51 kW (69 pk) sterke driecilindermotor van 998 cm3. Vanaf 1985 tot 1990 is de Cuore er ook met een automatische drietrapstransmissie en na 1995 weer. Vanaf 2003 zijn er versies met een viertrapsautomaat. De Cuore is er uitsluitend met benzinemotoren en voorwielaandrijving.
Ondanks dat de motor in de Cuore met de jaren wat is gegroeid en er een cilinder bij kreeg, blijft het benzineverbruik bescheiden: 4,4 tot 6,6 l/100 km. Bij het begin van de productie was de tweecilinder goed voor een topsnelheid van 115 km/u, maar uiteindelijk bereikt de Cuore in de jongste generatie een topsnelheid van 160 km/u – die kan dus ook goed meekomen op de snelweg.
Afmetingen
In de loop der jaren is de Daihatsu Cuore in alle richtingen gegroeid, maar vooral in de lengte: met een kleine dertig centimeter. De wielbasis groeide zelfs nog meer: van 2,15 meter in de eerste tot 2,49 meter in de zevende generatie. De bagageruimte is in zeven generaties ruim verdubbeld. Maar de Daihatsu Cuore is en blijft een klein autootje van minder dan drieënhalve meter lang.
De belangrijkste specificaties op een rij
Daihatsu Cuore | |
---|---|
Marktintroductie | 1980-2007 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,20-3,47 x 1,40-1,48 x 1,36-1,53 m |
Wielbasis | 2,15-2,49 m |
Inhoud bagageruimte | 96-210 l |
Ledig gewicht | 575-745 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 920-1.250 kg |
Cilinderinhoud | 617-998 cm3 |
Vermogen | 22-51 kW (30-69 pk) |
Koppel | 38-94 Nm |
Topsnelheid | 115-160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,1-21,0 sec |
Tankinhoud | 26-40 l |
Verbruik | 4,4-6,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 104-158 g/km |
Varianten
Globaal komt het erop neer dat de Daihatsu Cuore een minimalistisch 3- en 5-deursautootje is, met in de oudere generaties een vierversnellingsbak of een drietrapsautomaat en later een vijfbak of een viertrapsautomaat. Vooral in het begin was de uitrusting karig, ook in de ‘luxere’ versies van de Cuore. Het autootje is niet voor niets altijd een lichtgewicht gebleven. De laatste generatie is er in uitvoeringen (met steeds rijkere uitrusting) met namen als Trend/Clever, Premium/Comfort, Class, Cup en Complete.
Prijzen
Toen de Daihatsu Cuore in december 1980 op de markt kwam, bedroeg de nieuwprijs omgerekend bijna 4.800 euro. Doordat Daihatsu de Cuore doorontwikkelde en steeds nieuwe generaties uitbracht die uiteindelijk ook minder minimalistisch waren uitgerust, en vanwege allerlei externe factoren en belastingen, liepen de prijzen op. De laatste generatie van de Daihatsu Cuore kostte tussen de 8.000 en ruim 17.000 euro.
In 2013 trekt Daihatsu zich terug uit Europa en sindsdien zijn er dus géén nieuwe Daihatsu’s meer verkocht. Ondanks de kwaliteit van de Cuore zul je waarschijnlijk niet snel een occasion van vóór 1999 vinden. Exemplaren van zo’n 25 jaar oud vind je voor een paar honderd euro, net als occasions van de generatie van 2003. Prijzen voor occasions van de laatste generatie – vanaf 2007 – beginnen bij zo’n 1.500 euro en kunnen oplopen tot een kleine 7.000 euro.
Design
Buitenkant
De Daihatsu Cuore is een onopvallend, klein stadsautootje. Hij is kwalitatief goed gebouwd en qua uiterlijk wijken de drie- en vijfdeursmodellen van elke generatie nauwelijks van elkaar af. Elke Cuore is klein en wendbaar en voorzien van een relatief groot glasoppervlak voor uitstekend zicht op het omringende verkeer. De richtingaanwijzers van de kleine Daihatsu zijn tot in de vierde generatie (dus tot 1998) in de bumpers, vanaf de vijfde generatie vanaf 1998 heeft Daihatsu ze in de koplampunits geïntegreerd. Het model is met vrijwel elke nieuwe generatie ook weer iets meer afgerond. De wat grotere en flexibelere bumpers van de latere generaties van de Cuore bieden bescherming tegen kleine parkeerschades.
Binnenkant
Vooral de oudste exemplaren van de Daihatsu Cuore hebben een interieur met veel onbekleed metaal, wat natuurlijk bijdraagt aan het hoge geluidsniveau. Ook de motor is duidelijk hoorbaar in de eerste generaties, natuurlijk vooral op snelwegsnelheid. In verhouding tot zijn grootte biedt de Cuore toch redelijke zitruimte, zowel voorin als achterin. In de eerste generaties zijn de hoofdsteunen te laag en heb je er alleen wat aan als je maximaal 1,65 meter lang bent, maar in de latere generaties is dat beter.
In de eerste generaties heeft de Cuore gewoonweg een karige uitrusting, maar vanaf 1999 is het model er ook met stuurbekrachtiging, airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Vanaf 2003 omvat de standaarduitrusting van de Daihatsu Cuore zelfs hoogteverstelling van de stuurkolom en de bestuurdersstoel.
Veiligheid
In 2008 kreeg de zevende generatie van de Daihatsu Cuore in de Euro NCAP-crashtests – die toen nog anders werden beoordeeld dan tegenwoordig – vier van de vijf sterren voor de bescherming van volwassen inzittenden, drie voor de bescherming van kinderen in de auto en twee voor voetgangersveiligheid.
De Cuore maakt in de eerste generaties nauwelijks indruk met veiligheidsvoorzieningen. Vanaf de derde generatie verbetert dat. Sinds 1999 is de Cuore voorzien van bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen én bestuurders- en passagiersairbags, gordelspanners en is de bescherming in het geval van zijdelingse en frontale botsingen verbeterd. ABS is een optie tegen meerprijs, maar in de laatste modelserie vanaf 2007 behoren ABS en zijdelingse airbags wél tot de standaard veiligheidsuitrusting.
Alternatieven
Een Japans alternatief is de Suzuki Alto, die sinds 1981 verschijnt. Met zijn afmetingen en motorisering en design lijkt hij sterk op de Cuore en is dit een regelrechte concurrent. De Suzuki is net als de Cuore in zijn lange loopbaan op de markt diverse keren aangepast, verbeterd en méér gegroeid dan de Cuore. De Nissan Pixo is de laatste jaren van de Cuore ook een alternatief – de Mazda is immers een kloon van de Alto.
De Suzuki Celerio volgt in 2015 de Alto op, maar Daihatsu is dan al van de markt verdwenen. Ook de Fiat Cinquecento kun je zien als een directe concurrent van de Daihatsu Cuore. Hij verschijnt in 1991 en is qua lengte en motorisering vergelijkbaar met de Cuore, al is hij er niet met vijf deuren. Zijn opvolger is de Fiat Seicento en dat is ook een alternatief voor de Cuore.