Interesse in een Daihatsu Gran Move
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Volgens de Europese marktnormen kan de Gran Move van de Japanse fabrikant Daihatsu het beste omschreven worden als een Mini MVP of een Mini Multi-Purpose Vehicle. Dat betekent dat de Daihatsu in eerste instantie een personenwagen blijft, of een mover, ook al beschikt hij over heel wat laadcapaciteit en heeft hij een sportief, SUV-achtig uiterlijk. Deze tweedehands auto wordt in de meeste markten overigens liever aangeduid als de Daihatsu Pyzar, dan als Gran Move: een naam die slechts in een beperkt aantal exportmarkten wordt gebruikt.
Specificaties van de Daihatsu Gran Move
De Gran Move Daihatsu werd geproduceerd tussen 1996 en 2002, toen hij werd opgevolgd door de Daihatsu YRV. Zijn design werd gebaseerd op het chassis van de Daihatsu Charade, met een wielbasis van 2,3 meter en een lengte van 4 meter. De Pyzar sprong hierdoor meteen in het oog dankzij zijn eerder onconventionele vorm. Zo omvat de lay-out onder andere een eigenzinnige 50/50 split folding achterbank, die haast volledig kan worden weggewerkt. Hierdoor slaagde de Gran Move erin om geregistreerd te worden als een passagiersvoertuig (voor vier personen), terwijl de wagen tegelijk de laadcapaciteit van een grotere wagen of mini SUV behield. Wanneer men de achterbank van de Gran Move opvouwt, rest er immers een kofferruimte van anderhalve meter lang. De focus op deze vernuftige lay-out wordt in de Gran Move gecombineerd met een sobere doch degelijke aanpak van motor en schakelsystemen. Grofweg biedt de Pyznar immers slechts twee opties: een 1.5 L HE-EP I4 of een 1.6 L HD-EP I4 benzinemotor, en een manuele schakelaar met vijf versnellingen of een automatische drive met vier versnellingen.
Twee generaties Gran Move
Net zoals de technische opties is ook de evolutie binnen de Gran Move serie relatief beperkt. Met veel fantasie is er sprake van twee generaties, hoewel de tweede generatie eigenlijk gewoon een milde make-over is van de eerste generatie. Deze vond plaats vanaf 1999/2000, wanneer de Pyzar zo'n drie jaar op de markt actief was. Tot de veranderingen behoorden een kleine bijsturing van de voorzijde, zodat die nieuwe koplampen en richtingaanwijzers kon integreren. Tegelijkertijd werden de dimensies van de wagen lichtelijk beperkt, zodat de tweede generaties Gran Move meer lijkt op zijn kleinere broer, de Daihatsu Move. In exportlanden werd ook de 1.5 L motor achterwege gelaten en vervangen door een tweede 1.6 L variant.
Verwanten: de Hyundai Tranjet en de Mitsubishi Starwagon
In het wagensegment van de movers wist de Gran Move altijd stand te houden dankzij zijn slimme lay-out en zijn design gericht op beweeglijkheid. Lange tijd was hij dan ook een van de enige compacte MPV's op de markt. Concurrentie kwam daarbij vooral van grotere wagens, die toch een soortgelijk publiek als dat van de Daihatsu wisten aan te spreken. Zo waren er bijvoorbeeld de Hyundai Trajet, die inzette op ruimte, en de Starwagon van Mitsubishi, die inzette op modelopties en motormogelijkheden.