Daihatsu Materia Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Daihatsu Materia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Daihatsu Materia
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
De mini-MPV Daihatsu Materia komt in 2007 op de markt
Dat miniautos niet altijd tweedeurs mini-sedans met praktische, rechthoekige vormen hoeven te zijn, bewees de Japanse miniautospecialist Daihatsu vanaf de late jaren 70 ook in Europa. Plaatsgebrek in Japanse steden en belastingvoordeel voor kleine voertuigen met lichte motoren en een cilinderinhoud van maximaal één liter droegen ertoe bij dat zich hier een voertuigklasse ontwikkelde die bekend werd onder de naam Kei-car. Toen Daihatsu zich in 1977 voor het eerst op de Europese markt waagde met het model Wildcat, trok deze kleine terreinwagen alleen al de aandacht vanwege het feit dat Europese producenten geen vergelijkbare modellen in de collectie hadden. Datzelfde gold nog steeds toen de inmiddels bij Toyota horende autofabrikant bijna dertig jaar later de Daihatsu Copen in Europa presenteerde. De auto was toen een echte eyecatcher in de roadsterklasse. Vervolgens brachten de Japanners in 2007 hun eerste MPV op de markt, die natuurlijk eveneens trouw bleef aan de traditie van de miniautos en onder de naam Daihatsu Materia op de Europese markten verkocht werd.
Met zijn compromisloze kubusvorm benut de Daihatsu Materia zijn interieur optimaal
De Daihatsu Materia was gebaseerd op het platform van de sedan Daihatsu Sirion, waarvan in 2005 een nieuwe generatie gepresenteerd was. Voor de kleine MPV verlengden de constructeurs de wielbasis naar 2,54 meter en ontwierpen ze een carrosserie met vijf deuren. Deze werd 3,80 meter lang en circa 1,70 meter breed. Daarmee overtrof de Daihatsu Materia duidelijk de afmetingen van de Sirion. Opvallende kenmerken van de Daihatsu Materia waren het feit dat zijn achterkant nauwelijks uitstak en zijn hoogte van 1,64 meter. Dankzij deze constructie kon de compromisloos kubusvormige carrosserie zijn interieur optimaal benutten. Concreet wilde dat zeggen dat de Daihatsu Materia plaats bood voor vijf passagiers, die een laadvolume van bijna driehonderd liter tot hun beschikking hadden. Dit laadvolume kon bereikt worden door de achterste zitbank een stuk naar voren te schuiven. Wanneer deze zitbank gewoon naar achteren stond, beschikte de Daihatsu Materia echter nog steeds over een laadvolume van 181 liter.
De motoren en aandrijvingen voor de Daihatsu Materia
De Daihatsu Materia werd aangeboden als benzinemodel in twee verschillende prestatiecategorieën. Het basismodel beschikte over een 1,3 liter ottomotor met een prestatievermogen van 67 kW (91 pk). De grotere variant had een 1,5 liter motor met een prestatievermogen van 76 kW (103 pk). Dit model was optioneel ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Het gemiddelde brandstofverbruik lag tussen de 6,6 en 7,3 liter (156 tot 176 g/km CO2).