Sterke punten
- Optioneel verkrijgbaar met vierwielaandrijving
- Goedkope aankoop- en onderhoudskosten
- Degelijke technologieën en motoren
Zwakke punten
- Vermogen wat aan de lage kant
- Niet langer verkrijgbaar in Nederland
- Stug geveerd
Daihatsu Terios Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Daihatsu Terios, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Daihatsu Terios
-
Daihatsu Terios 1.5i+Top
€ 7.500,-Geen informatie- 90.217 km
- 07/2012
- 77 kW (105 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
7,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
169 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-7021 MONS -
Daihatsu Terios Terios+Pur
€ 2.750,-Geen informatie- 196.753 km
- 01/2004
- 63 kW (86 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
182 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2275 Wechelderzande -
Daihatsu Terios 1.5i 4WD Top
€ 4.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 199.000 km
- 06/2006
- 77 kW (105 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
7,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
179 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4100 Seraing
Interesse in een Daihatsu Terios
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Manoeuvreren is dankzij de compacte afmetingen kinderspel.
- De grote bodemvrijheid en vierwielaandrijving maken de Terios geschikt voor terreinrijden.
- De technologie van de Terios kan als zeer robuust en betrouwbaar worden beschouwd.
- De benzinemotoren hebben een verbazingwekkend laag verbruik.
- Binnenin biedt de auto veel ruimte en een degelijk comfort.
Technische gegevens
Motorisatie
Een hoog vermogen en een enorme cilinderinhoud: deze populaire kenmerken van grote SUV-modellen bestaan niet in de Daihatsu Terios. Het voertuig concentreert zich op zijn basiskenmerken en biedt eenvoudige motoren die veilig en betrouwbaar rijden mogelijk maken, zelfs in ongunstige omstandigheden. De Terios wordt sinds 2014 niet meer geleverd in Europa. De Japanse autofabrikant besloot zich terug te trekken van de Europese markt.
Van de Terios zijn twee generaties geleverd. Van de tweede generatie bestond slechts één benzineversie, uitgerust met een 1,5 liter viercilinder. Deze heeft een vermogen van 75 kW (102 pk) met een koppel van 140 Nm. De motor is ideaal voor korte afstanden. Toch is zijn performance allesbehalve slecht: voor een sprint naar 100 km/u heeft de Daihatsu Terios vanuit stilstand slechts 11,8 seconden nodig en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Deze waarden gelden alleen voor de standaardversie met achterwielaandrijving.
Voor wie met de Daihatsu Terios offroad wil rijden, is het raadzaam voor de versie met all-wheel drive te kiezen. Het model is uitgerust met dezelfde motor, maar door het hogere voertuiggewicht bedraagt de acceleratietijd 12,4 seconden. De topsnelheid komt uit op 150 km/u.
De Daihatsu Terios is standaard uitgerust met een handgeschakelde vijfbak. Wie niet zelf wil schakelen kan ook kiezen voor een viertraps automaat. Het benzineverbruik van de Daihatsu Terios wordt door de autofabrikant opgegeven als 7,2 liter voor het model met achterwielaandrijving en 7,7 liter voor het voertuig met vierwielaandrijving.
Afmetingen
De Daihatsu Terios is een kleine en wendbare SUV, ideaal voor in de stad en smalle wegen. Dat geldt ook voor de tweede generatie Terios, hoewel deze een stuk groter is ten opzichte van de eerste generatie. De lengte bedraagt iets minder dan 4,1 meter, de breedte is 1,7 meter en de wielbasis komt uit op 2.580 millimeter. De modellen van de nieuwste generatie zijn met een lengte van 4,43 meter dan weer aanzienlijk groter, maar worden sinds 2017 alleen verkocht in Indonesië, de Verenigde Arabische Emiraten en de Filipijnen. Want zoals gezegd: Daihatsu is niet meer actief op de Europese markt.
Het laatste model dat in Europa verkrijgbaar was, had heel wat goede kwaliteiten. Zo had het model, ondanks zijn compacte carrosserie, een grote kofferbak met een laadvolume van 380 liter. Het model was bovendien uitgerust met een trekhaak met een trekvermogen van maximaal 1.350 kilogram.
De bodemvrijheid van de Terios bedraagt 200 millimeter en de draaicirkel komt uit op een indrukwekkende 9,8 meter. De Daihatsu Terios is dus erg wendbaar en vooral erg praktisch.
De belangrijkste specificaties op een rij
Daihatsu Terios | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 tot 2014 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,1 x 1,7 x 1,7 m |
Wielbasis | 2,6 m |
Inhoud bagageruimte | 380 l |
Ledig gewicht | 1.170-1.235 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.550-1.720 kg |
Motorinhoud | 1.298-1.495 cm3 |
Vermogen | 75 kW (102 pk) |
Koppel | 120 tot 140 Nm |
Topsnelheid | 145 tot 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,8 tot 14,0 sec |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik | 7,2 tot 8,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 169 tot 196 g/km |
Varianten
De tweede generatie van de Daihatsu Terios was verkrijgbaar met keuzen uit twee verschillende uitvoeringen. Klanten konden kiezen uit de basisversie en een luxere Top-variant. Deze laatste biedt meer comfort en talrijke technologieën die het rijden met de kleine SUV veel aangenamer maken.
Ondanks de goedkope instapprijzen biedt ook de basisversie van de Daihatsu Terios een degelijke uitrusting met alle belangrijke functies waaronder airconditioning, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een CD-radio met een AUX-aansluiting en vier luidsprekers. Ook de elektrisch verstelbare raampjes en de elektrische buitenspiegels maken het rijden erg aangenaam.
De Top-uitvoering biedt meer comfort en features, waaronder meer airbags, een met leder afgewerkt stuurwiel, een verwarmde voorruit en automatische airconditioning.
Prijzen
Dankzij zijn betrouwbare technologieën en de degelijke uitrusting had de Daihatsu Terios een goede prijs-kwaliteitsverhouding, tot de verkoop stopte. De basisvariant kostte ongeveer 16.500 euro bij de merkdealer. Bestuurders die vierwielaandrijving of een uitgebreidere uitrusting wensten, moesten behoorlijk dieper in de buidel tasten en rond de 24.000 euro afrekenen, wat eigenlijk nog steeds een goede deal was in vergelijking met de concurrentie.
Helaas kan de Daihatsu Terios niet langer nieuw worden gekocht – geïnteresseerden zijn dus aangewezen op occasions. Dankzij de betrouwbare motoren en degelijke technologieën is de aankoop van een occasion een goed idee. Een Daihatsu Terios occasion is al verkrijgbaar voor minder dan 3.000 euro. Prijzen lopen op tot ongeveer 11.000 euro. Er zijn online best veel goede deals te vinden.
Design
Buitenkant
Het exterieur van de Daihatsu Terios springt niet meteen in het oog, maar laat wel een degelijke indruk achter. In vergelijking met de eerste generatie is het voertuig veel moderner en aantrekkelijker geworden. Zo werd de carrosserie van het model ronder gemaakt. Veel modellen hebben ook de populaire offroad-look, met bijvoorbeeld wielkasten van kunststof, extra details op de carrosserie of zelfs een extra bumper aan de voorkant.
Binnenkant
Het interieur van de Daihatsu Terios is degelijk maar ook relatief eenvoudig te noemen. Het materiaal is robuust en de bedieningselementen zijn gemakkelijk te bedienen. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de CD-radio, die hoog is gemonteerd en daardoor altijd goed bereikbaar is. Toch zijn er ook enkele punten van kritiek: een voorbeeld daarvan is het zeer slechte zicht naar achteren, dat wordt belemmerd door de forse C-stijl. De beschikbare ruimte daarentegen is uitstekend voor een auto van deze omvang en ook langere mensen zitten zeer comfortabel op de tweede rij.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid is de Daihatsu Terios een echte uitblinker. Alle gebruikelijke functies en technologieën voor een goede bescherming zijn inbegrepen. Zo is het model uitgerust met ESP. Ook ABS is inbegrepen en de duurdere uitvoeringen bieden een uitgebreide keuze aan verschillende airbags. De bestuurderszetel en het stuurwiel kunnen versteld worden en de in hoogte verstelbare veiligheidsgordels met krachtbegrenzer completeren de prima veiligheidsuitrusting van de betaalbare wagen.
Alternatieven
De Suzuki Jimny is te vergelijken met de Terios: het model is ook ontworpen als een kleine en praktische SUV. De offroad-capaciteiten van dit model zijn echter nog beter, onder andere dankzij meer technologieën en assistentiesystemen. Bovendien zijn er heel wat features beschikbaar voor de wendbare en populaire auto, waaronder een achteruitrijcamera en verwarmbare stoelen.