Interesse in een Daihatsu Valera
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
De Daihatsu Valéra is een vierdeurs sedan die in 1995 voor het eerst op de markt wordt gebracht door Daihatsu en waarvan de productie in 2001 wordt stopgezet. Aangezien er in Nederland amper 2.169 exemplaren van de wagen verkocht zijn, is de Valéra minder gekend bij het grote publiek. Toch is het een uitstekende auto binnen zijn klasse. De Valéra kan worden beschouwd als het broertje van de bekendere Daihatsu Charade. Hoewel deze voornamelijk concurrentie krijgt van compacte wagens als de Nissan Micra/a> of Citroën AX, is de Valéra toch eerder een tussenmodel waarin wat extra ruimte wordt voorzien dankzij de iets grotere kofferruimte. Amper een jaar na zijn introductie, krijgt de Valera een eerste facelift om zijn aantrekkelijkheid te verhogen. Vandaag is het succes van deze tweehands wagens vooral het resultaat van de goede prijs-kwaliteitverhouding.
Een opvallende bagageruimte en degelijke accessoires
Zoals de meeste sedans, oogt de Daihatsu Valéra eerder degelijk dan flits. Na de facelift in 1996 is de auto voorzien van grotere koplampen die voor een stoerder uiterlijk zorgen. De taillelijn is strak, wat bijdraagt aan het betrouwbare karakter van de wagen. Een kleine spoiler op de achterklep vormt een leuk accentje. Opvallend is de grote koffer, waarmee de Valéra is uitgerust. De wagen kan op één lijn worden geplaatst met kleine modellen als de Opel Corsa, maar biedt een duidelijk voordeel waar het de bagageruimte aangaat. Met een volume van 425 liter, maakt de Valéra zijn naam als sedan waar. Verder is de auto als lichtgewicht geconstrueerd, wat opvalt als de portieren of kofferklep worden gesloten. Een metalig geluid laat horen dat hier geen sprake is van zware carrosserie.
Uitstekende techniek van Toyota
Eén van de redenen waarom de Daihatsu Valéra een geschikte tweedehands wagen is, is de uitstekende techniek van Toyota waarmee de wagen uitgerust is. Binnen de standaarduitrusting zijn vier elektrische ramen, een centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, een schuifdak, elektrische spiegels en degelijke luidsprekers voorzien. Voor een auto van het einde van de jaren 90 een behoorlijke lijst moderne snufjes. Ook de motor kan zich beroepen op een goed prestatieniveau. De Valéra kan zonder problemen heel wat kilometers aan, wat deze geschikt maakt voor zowel lange als korte ritten. Op de tweedehandsmarkt blijft een Valéra met wat meer kilometers op de teller daarom een prima aankoop.
De Daihatsu Valéra is ook een zuinige wagen door zijn lichte gewicht, wat vaak niet gezegd kan worden van andere oudere auto's. Dit maakt dat de Valéra als occasion zowel goedkoop is in aanschaf als in verbruik. Er kan laag in toeren worden gereden, daar de maximale koppel al bij 3.600 toeren vrijkomt. Dat zorgt voor mooie prestaties. Het enige waar rekening mee moet worden gehouden, is de toename van geluid als harder dan 100 km/u wordt gereden. Dit is typisch voor een iets oudere auto, maar absoluut geen minpunt als de tweedehands Valéra als stadswagen of voor korte afstanden wordt gebruikt.