Daihatsu YRV Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Daihatsu YRV, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Daihatsu YRV
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Naar Europese normen is de Daihatsu YRV een zogenaamde mini MPV (Multi-Purpose Vehicle). De afkorting YRV staat voor Young Recreational Vehicle. Deze tweedehands auto richt zich dan ook in eerste instantie op een publiek van jonge moeders, die moeten instaan voor het schoolvervoer van hun kinderen. De YRV werd gemaakt tussen 2000 en 2005 door de Japanse maker Daihatsu. Het is de rechtstreekse opvolger van de (eerste generatie) Daihatsu Sirion en debuteerde op de Tokyo Motor Show van 1999. Hoewel de productie van de YRV werd gestaakt in 2005 werd de wagen in Nederland nog tot in 2006 geleverd. Eind 2006 werd vervolgens de Daihatsu Materia geïntroduceerd op de Mondial de l'Automobile te Parijs. In Europa was de Materia de officiële opvolger van de YRV, ook al werd deze wagen in Nederland niet als dusdanig aanvaard of beschouwd.
Features van de YRV Daihatsu
De YRV biedt een opvallend breed assortiment van benzinemotoren aan: de EJ-VE, de K3-VE2, de K3-VE, de K3-VET en de K3-VET-R. De meeste modellen worden daarbij gekoppeld aan tweewielaandrijving, terwijl de K3-VE ook wordt aangeboden met vierwielaandrijving (op basis van het zogenaamde 4Trak systeem). Qua versnellingssystemen wordt standaard een manuele variant voorzien. Er is echter ook de mogelijkheid om over te schakelen op een elektronisch gecontroleerde, automatische versnellingsbak met vier versnellingen en een ingebouwde ster shift functie. Voor de YRV Turbo is deze optie overigens exclusief en worden dus geen alternatieven aangeboden. De Turbo werkt met een Tiptronic systeem, dat toelaat de versnellingen vanaf het stuur te bedienen via een drukknop. Een interessante feature is verder ook de opvouwbare achterbank. Zij zorgen ervoor dat de YRV werkelijk veelzijdig wordt. Ondanks zijn compacte vorm kan deze mini zo immers een (relatief) enorme laadruimte tentoonspreiden.
YRV Daihatsu Modellen
Op basis van de bovengenoemde motoren worden ook de verschillende modellen van de YRV onderscheiden. Men spreekt van verschillende types, te weten: Type 1.0 (2001-2006), 1.3 (2001-2006), 1.3 Turbo (2002-2006) en het 1.3 Turbo Prototype (1999).
Geduchte concurrenten: Citroën C3 en Ford Fiesta
In zijn wagencategorie kreeg de YRV al snel te duchten concurrentie. Zo werd de Citroën C3 in 2014 nog uitgeroepen tot meest efficiënte mini ooit. Deze Citroën beconcurreert de YRV al sinds 2002, toen eerstgenoemde de minstens net zo populaire Citroën Saxo vervangt. Het is een vijfdeur met achterkoffer, die ook kort als convertible werd aangeboden (de C3 Pluriël). Tegelijkertijd trad ook de Ford Fiesta sterk op de voorgrond. Deze super mini wordt al sinds 1976 geproduceerd door de Ford Motor Company, en is zo ondertussen zelfs al toe aan zijn zevende generatie. De Fiesta werd dan ook bijna overal ter wereld al gefabriceerd; in Europa, Brazilië, Argentinië, Mexico, Venezuela, China, Indië, Taiwan, Thailand en Zuid-Afrika. Er werden al meer dan 16 miljoen exemplaren van verkocht. Het maakt deze Ford tot een echte bestseller, die enkel de Ford Escort en de Ford F-Series als meerdere moet erkennen.