Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dodge-challenger-front

Dodge Challenger

1 / 3
dodge-challenger-front
dodge-challenger-back
dodge-challenger-interior

Sterke punten

  • Echte Amerikaanse musclecar
  • Tot meer dan 800 pk!
  • Toch comfortabel

Zwakke punten

  • Verouderd interieur van matige kwaliteit
  • Gulzige V8
  • V6-versie is futloos

Dodge Challenger Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dodge Challenger, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De iconische musclecar die maar blijft leven

De Dodge Challenger kwam uit in 2008 en was een schot in de roos, zowel met zijn retromodern design als qua verkoopsresultaten, die jaar na jaar bleven toenemen. Het model werd kort zelfs naar ons land ingevoerd. Maar het knapste is wel dat de Challenger vandaag nog steeds in het Amerikaanse gamma zit, met krachtigere motoren dan ooit in heel coole uitvoeringen. Sterker nog: hij verkoopt nog beter dan zijn aloude concurrenten, de Ford Mustang en de Chevrolet Camaro. In totaal zijn er al meer dan 700.000 van gebouwd, en het lijkt erop dat hij pas op pensioen zal gaan als zijn elektrische opvolger klaar is.

Interesse in een Dodge Challenger

Dodge Challenger tweedehands auto
Dodge Challenger nieuwe auto
Dodge Challenger dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Dodge Challenger heeft een retrodesign dat perfect is gelukt, met zijn hoekige vorm, zijn dubbele koplampen en zijn platte achterlichten die doen denken aan de eerste generatie uit de jaren ‘70.

  • Onder de kap heb je, naast een brave V6, heel wat verschillende V8-motoren, waarvan de extreemste versies tot over de 800 pk gaan.

  • Aan boord zit je verrassend comfortabel en is er plek voor vier, dankzij zijn lengte van zo’n 5 meter. Ook hebben de nieuwere modellen ook vaak de nieuwste technologie aan boord, dankzij de jaarlijkse modeljaarupdates die ze in Amerika doen.

  • De Challenger is aan zijn afscheid begonnen, met speciale ‘Last Call’-modellen die het einde moeten inluiden voor de musclecar. Het is dus de laatste kans om een nieuw exemplaar te kopen.

Alle belangrijke gegevens over de Dodge Challenger

Motoren

Bij zijn lancering had de Challenger 3 motoren om uit te kiezen: een 3.5 V6 van 250 pk, een 5.7 Hemi-V8 van 375 pk en een 6.1 Hemi-V8 voor de Challenger SRT8, destijds het topmodel en 425 pk sterk.

Het motorenaanbod werd echter al snel uitgebreid. De 3.5 V6 werd in 2011 vervangen door een 3.6 ‘Pentastar’-V6 van 309 pk. De SRT8 kreeg ook een upgrade, met een nu 6,4 liter grote V8 van 477 pk.

In 2015 kwam er een facelift voor de Challenger, die meteen ook een nieuw topmodel met zich meebracht: de SRT Hellcat. De intussen iconische 6,2 liter-V8 kreeg een compressor waarmee het vermogen klom tot 707 pk en 881 Nm. Diezelfde motor was ook beschikbaar in de Dodge Charger SRT Hellcat en de Jeep Grand Cherokee Trackhawk. De Hellcat kan in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren - hij heeft enkel achterwielaandrijving - en haalt een topsnelheid van 320 km/u.

Het summum van het Challenger-gamma kwam echter in 2017 met de introductie van de SRT Demon, een Hellcat op steroïden met 840 pk, een 105 kg lager gewicht en speciale dragracebanden waarmee de Demon in amper 9,65 seconden het kwartmijl haalde met een snelheid van 225,45 km/u. Daarmee was het de snelst accelererende productiewagen ter wereld en werd hij zelfs gebannen van officiële dragraces omdat hij te snel was om zonder rolkooi te mogen deelnemen.

De Demon was een beperkte reeks van 3.300 exemplaren, waarna dezelfde motor in een iets afgezwakte versie terugkwam als SRT Hellcat Redeye met 808 pk.

Achterwielaandrijving is standaard, net als een manuele zesbak op de meeste modellen. De 8-trapsautomaat is echter beter. Vierwielaandrijving kwam in 2016 als optie op de V6-modellen.

Afmetingen

De Dodge Challenger van 2008 tot 2014 was 5,02 meter lang, 1,92 meter breed en 1,45 meter hoog. De facelift van het modeljaar 2015 maakte hem een halve centimeter langer, 8 centimeter breder en een centimeter hoger. Aan boord heb je ruim de plek voor 4 personen, terwijl de koffer van 459 liter ook groter is dan bij de concurrentie. Het gewicht van een Challenger is echter fors, met ongeveer 2 ton voor de V8-modellen.

Uitvoeringen

Het modelgamma van de Dodge Challenger is zeer uitgebreid, ook al is er maar één officiële koetswerkvariant, en dan hebben we het nog niet over alle varianten die er vroeger zijn geweest in zijn carrière. Vandaag begint het Amerikaanse gamma met de SXT, die enkel met de V6 te bestellen valt. Die heeft 18-duims velgen, elektrische stoffen zetels, een 7-duims infotainmentscherm, een 8-trapsautomaat, automatische airco in twee zones, een achteruitrijcamera en een bandendrukmonitor.

De rest van het gamma bestaat uit de volgende modellen: GT, R/T, R/T Scat Pack, R/T Scat Pack Widebody, SRT Hellcat, SRT Hellcat Widebody, SRT Hellcat Redeye, SRT Hellcat Redeye Widebody, SRT Super Stock en de SRT Jailbreak. Sinds de zomer van 2022 kunnen Amerikaanse klanten ook kiezen voor een Challenger cabrio, die in samenwerking met Drop Top Customs wordt gemaakt.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

In de VS heb je al een nieuwe Dodge Challenger vanaf 30.940 dollar (31.800 euro op het moment van schrijven), al lopen de prijzen op tot bijna 90.000 dollar voor de duurste versies. De Challenger is even in ons land geleverd, maar is nu enkel beschikbaar via grijze import, maar is minder populair dan bijvoorbeeld een RAM pick-up vanwege de hoge belastingen. Nieuwe SXT-modellen zijn te vinden in Duitsland vanaf 41.000 euro, de 5,7 liter-V8 vanaf 57.000 euro en de Hellcat vanaf ongeveer 94.000 euro.

Tweedehands exemplaren zijn in ons land vanaf 25.000 euro te vinden, wagens met een V8 van voor de facelift vanaf 31.500 euro. Als je ook in het buitenland shopt, vind je exemplaren vanaf ongeveer 15.000 euro, of rond de 20.000 euro voor een V8 met een hogere kilometerstand.

Design-highlights en interieur

Het design van de Dodge Challenger van de derde generatie is pure Amerikaanse retro, gebaseerd op de eerste generatie uit de jaren ‘70, en werd in 2006 ingeluid door een conceptversie die amper afweek van wat het productiemodel zou worden. De Challenger staat op het LC-platform, een verkort LX-platform van de Chrysler 300C, dat dan weer gebaseerd was op Mercedes-techniek. In die tijd zaten Daimler en Chrysler nog samen, waardoor vooral de eerste Challengers nog veel Mercedes-onderdelen gebruikten.

Facelift kreeg een volledig nieuw interieur

Aan de binnenzijde zijn er grote verschillen tussen de eerste modeljaren en de versie van na de facelift uit 2014. De eerste modellen hadden nog een Chrysler-interieur dat al bij zijn lancering er niet erg modern uitzag, met ook veel harde plastics en goedkoop ogende en aanvoelende materialen. De facelift bracht een volledig nieuw dashboard met zich mee, dat er moderner uitzag en ook ergonomischer werd. Zo kwam het Uconnect-scherm nu op dezelfde hoogte als de tellers, had je een nieuw sportstuur dat niet meer uit de jaren ‘90 leek te komen en mochten er al wat rondingen in de vormen zitten.

Het comfort aan boord is echter bij elke Challenger dik in orde, met vier fauteuils die zelfs in de meest sportieve varianten niet zo extreem veel steun bieden als bij de concurrentie. Ook de bagageruimte is erg bruikbaar.

Rijhulp en veiligheid

Door zijn oude basis heeft de Dodge Challenger nog niet de modernste veiligheidssystemen die wel aanwezig zijn op bijvoorbeeld de Ford Mustang. Zo krijgt hij maar 4 sterren van de Amerikaanse NHTSA, en een ‘acceptabele’ score van de IIHS. De veiligheidssystemen worden als ‘Basic’ bevonden, aangezien er geen noodremhulp aanwezig is. Een dodehoekmonitor en adaptive cruise control zijn wel mogelijk.

Alternatieven

De Dodge Challenger strijdt in zijn thuisland vooral met de Chevrolet Camaro en de Ford Mustang, die beide compacter zijn dan de Dodge en steeds meer als sportwagens in plaats van musclecars rijden. De Challenger slaat echter terug met nog steeds aantrekkelijke looks, een goede betrouwbaarheid en meer comfort aan boord. De Challenger en Camaro zijn echter niet officieel te krijgen in België, waardoor de Ford Mustang de enige optie is op onze markt als je een Amerikaanse ‘musclecar’ wil. De Mustang heeft onlangs zelfs een volledig nieuwe generatie gekregen.

FAQ

Hoeveel kost het om een Dodge Challenger in te schrijven?
Officiële WLTP-cijfers geeft Dodge niet van de Challenger, maar met een geschatte CO2-uitstoot van 400 g/km voor de Challenger SRT Hellcat Widebody zou je 12.594,09 euro BIV betalen en 5.880,68 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting.
Kan je de Dodge Challenger nieuw kopen in België?
De Dodge Challenger wordt officieel niet meer geleverd in België, maar kan wel nog besteld worden via grijze import. Door de hoge transportkosten, de ongunstige wisselkoers met de dollar en de hoge belastingdruk van deze modellen is het echter geen goedkope operatie.
Wanneer stopt de productie van de Dodge Challenger?
Dodge zou de productie van de Challenger in 2023 stopzetten in afwachting van zijn elektrische opvolger, die in 2024 verwacht wordt.

Beoordelingen voor Dodge Challenger

3 Beoordelingen

5,0