Dodge Nitro Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dodge Nitro, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Dodge Nitro
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Als resultaat presenteerden ze in 2006 de Dodge Nitro. Deze was representatief voor dat wat klanten van een Dodge verwachtten: voornamelijk een robuust optreden. Een hoog en steil omhoog lopend radiatorrooster, een gewelfde bumper, uitstaande voorwielkasten, massieve buitenspiegels en brede opstapjes als hulp bij het instappen domineerden de uiterlijke verschijningsvorm van de Dodge Nitro. De Dodge Nitro was na de terreinwagen Raider de eerste SUV sinds 1990 van dit merk. Aangezien het merk Dodge in het kader van de vernieuwing van het Chrysler-concern na de scheiding van Daimler vanaf 2006 ook in Europa een gevestigde naam moest worden, vond de Nitro kort na zijn introductie op de markt ook zijn weg naar Europa. De enige concessie op deze nieuwe markt: voor Europese klanten werd de Dodge Nitro ook in een dieselversie aangeboden.
De Dodge Nitro heeft alle kenmerken van een klassieke Amerikaanse SUV
Bijna twee ton zwaar, meer dan 4,45 meter lang, 1,85 meter breed en 1,77 meter hoog: hiermee had de Dodge Nitro niet alleen qua vorm maar ook qua afmetingen alle karakteristieke kenmerken van een echte Amerikaanse SUV. Aangezien hij ondanks zijn krijgshaftige uiterlijk dat bij de Europese modellen overheersend bleef eerder voor gebruik op straat ontwikkeld was, rolde hij standaard met achterwielaandrijving van de band. Een inschakelbare vierwielaandrijving was aanvankelijk alleen optioneel verkrijgbaar maar behoorde later voor de Europese markt tot de standaarduitrusting. Als aandrijving was er de keuze uit een handschakeling met zes versnellingen en twee automatische versnellingsbakken met vier en vijf versnellingen.
Een dieselversie van de Dodge Nitro exclusief voor de Europese markt
Terwijl de Dodge Nitro in Amerika met twee verschillende benzinemotoren aangeboden werd (één met een cilinderinhoud van 3,7 liter en 151 kW (205 pk) en één met een cilinderinhoud van 4,0 liter en 191 kW (260 pk)), konden de Europese klanten kiezen voor een dieseluitvoering met roetfilter. Deze motor met een cilinderinhoud van 2,8 liter werd geleverd door een Italiaanse motorenproducent en had een prestatievermogen van 130 kW (177 pk). Het gemiddelde brandstofverbruik van de dieselmodellen was volgens de autofabrikant 8,4 liter. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 222 g/km.