Donkervoort
Vind het model dat bij je past.
Overzicht van de populairste Donkervoort modellen
Bijzonderheden van het automerk Donkervoort
- Pure rijdersauto’s met ongeëvenaarde prestaties
- Lichtgewicht tweezitters
- Handgebouwde auto’s
Historie Donkervoort
Joop Donkervoort startte zijn bedrijf in 1978 als importeur van kitcars, auto’s die kopers thuis in de garage zelf in elkaar moeten schroeven. Het bleek veel werk om deze ‘doe-het-zelf-auto’s’ straatlegaal te maken in Nederland, daarom begon Joop in de schuur van zijn huis in Tienhoven met de bouw van zijn eigen auto's. De S7 was het allereerste model. Onder de motorkap van deze tweezitter – die gebaseerd is op de Lotus Seven – ligt een 90 pk sterke 1,6-liter Ford-motor, gekoppeld aan een vierversnellingsbak.
In 1983 verhuisde Donkervoort naar een grotere productiefaciliteit in Loosdrecht om in 2000 uit te wijken naar Lelystad. Het hoofdkantoor van Donkervoort ligt direct langs de A6. Er werken meer dan 50 medewerkers. In het pand worden alle auto's met de hand geassembleerd. Behalve de verkoop- en productieafdeling bevinden zich hier ook de onderhouds- en serviceafdeling. In de productiehal bouwt Donkervoort Automobielen jaarlijks maar zo’n 40 tot 50 sportwagens. In totaal zijn er sinds 1978 zo’n 1.500 auto’s gebouwd.
Het bedrijf is nog altijd in handen van de Donkervoort-familie. Joop Donkervoort ging in 2022 met pensioen. Zijn zoon Denis nam in 2021 al het stokje van hem over als algemeen directeur. Joops vrouw Marianne en dochter Amber hebben ook belangrijke rollen gespeeld binnen het bedrijf. Joop heeft verschillende modellen naar zijn kinderen vernoemd: de Donkervoort S8A en S8AT naar Amber en de D-modellen naar Denis.
Tot 1999 werden alle Donkervoort-modellen aangedreven door motoren van Ford en Cosworth. Daarna kregen alle nieuwe modellen een krachtbron van Audi. Deze samenwerking opende de deuren naar een geheel nieuwe wereld van prestaties en technologie voor Donkervoort. Met de krachtige en betrouwbare Audi-motoren onder de motorkap, kregen de Donkervoort-modellen een flinke boost wat betreft vermogen en rijplezier.
Modellen en varianten
Het modellenaanbod van Donkervoort is kort maar krachtig: het merk verkoopt sinds 2023 één model: de F22. De nieuweling is de opvolger van de D8 GTO, die in 2012 op de markt verscheen. Met zijn 750 kilogram weegt hij iets meer dan zijn 695 kilogram wegende voorganger, maar dat mag de pret niet drukken. Hij is namelijk krachtiger en twee keer zo stijf als de D8 GTO-JD70. Die kon tot 2G laterale krachten trekken in de bocht; de F22 geeft tot 2,15G geen krimp. De F22 is dus letterlijk en figuurlijk een nekkendraaier.
De F22 beschikt over meer vermogen dan de D8 GTO. De motor is oorspronkelijk afkomstig van Audi Sport en is getuned voor nog meer vermogen. Hij levert 500 pk – in een auto die slechts 750 kg weegt. De straaljager op wielen sprint in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Een sprint naar 200 km/u gaat in 7,5 seconden. De topsnelheid bedraag 290 km/u.
Schakelen gaat met een handbak met vijf versnellingen. Waarom maar vijf versnellingen? De vijfbak is niet alleen minimaal 12 kilogram lichter dan een zes- of zevenversnellingsbak, maar draagt door zijn compacte formaat ook bij aan een ideale gewichtsverdeling. De F22 is vernoemd naar de in 2022 geboren dochter van Denis: Filippa. Donkervoort zou in eerste instantie slechts 75 exemplaren produceren van de F22. De vraag naar de supercar was echter zo groot, dat de productie verhoogd werd naar 100 stuks.
Modellen | Carrosserievarianten | Aandrijving | Cilinderinhoud | Vermogen | Leeggewicht |
---|---|---|---|---|---|
S7, S8, S8A (1978-1993) | 2-drs. sportauto | Benzine | 1,6-2,0 l | 62-86 kW (84-117 pk) | 525-675 kg |
S8AT, D10 (1986-1989) | 2-drs. sportauto | Benzine | 2,0-2,2 l | 125-140 kW (170-190 pk) | 650-685 kg |
D8 (Zetec) (1993-1998) | 2-drs. sportauto | Benzine | 1,8-2,0 l | 103-118 kW (140-160 pk) | 630 kg |
D8 (Cosworth) (1994-1998) | 2-drs. sportauto | Benzine | 2,0 l | 162-206 kW (220-280 pk) | 695 kg |
D8 (Audi) (1999-2012) | 2-drs. sportauto | Benzine | 1,8 l | 110-199 kW (150-270 pk) | 630-650 kg |
D8 GTO (2013-2022) | 2-drs. sportauto | Benzine | 2,5 l | 279 kW (380 pk) | 695 kg |
F22 (2022 – 2025) | 2-drs. sportauto | Benzine | 2,5 l | 367 kW (500 pk) | 750 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
Donkervoort bouwt alle auto’s met de hand en gebruikt exclusieve materialen, zoals carbon fiber. Je zult dan ook niet verbaasd zijn dat er een stevig prijskaartje aan de auto’s hangt. Op de Europese markt starten de prijzen van de Donkervoort F22 bij 245.000 euro, inclusief kosten voor het rijklaar maken, maar zonder belastingen en registratiekosten. Inclusief belastingen ben je al snel drie ton kwijt voor een nieuwe Donkervoort.
De D8, die in 2022 met pensioen ging, had een nét iets lager prijskaartje. Het merk vroeg voor de Donkervoort D8 GTO JD70 200.000 euro. Met deze uitvoering vierde het merk de zeventigste verjaardag van Joop Donkervoort. De JD70 is gebaseerd op de D8 GTO en er zijn slechts 70 exemplaren van gebouwd.
Model | Vanafprijs (2023) |
---|---|
F22 | € 245.000 |
Prijzen van occasions
Donkervoort bouwt al bijna vijftig jaar auto’s, toch is er niet veel keuze als je een occasion zoekt. Het merk heeft in totaal maar 1.500 auto’s gebouwd. Je koopt dus altijd een exclusieve auto. De prijzen beginnen dan ook bij minimaal 30.000 euro. Voor dit geld krijg je een exemplaar uit de beginperiode van het bedrijf, zoals de S7 of S8. Voor een jaren negentig model, zoals de D8 Zetec en D8 Cosworth, ben je al snel 60.000 tot 100.000 euro kwijt. De moderne D8-versie met Audi-motor is een stuk duurder. Prijzen schommelen tussen de 100.000 en 200.000 euro. En vergeet niet: Donkervoort-eigenaren zijn vaak échte liefhebbers, die zo vaak mogelijk achter het stuur kruipen. In tegenstelling tot tal van andere exclusieve supercars staat er op de teller van veel Donkervoort-modellen een hoge kilometerstand.
De Donkervoort F22 is nog maar kort op de markt. Prijzen voor een gebruikt exemplaar liggen soms hoger dan de nieuwprijzen, omdat hij zeer exclusief is. Uiteraard zijn de prijzen voor occasions afhankelijk van de aanbieder, de uitvoering, de kilometerstand, de staat van de auto en tal van andere factoren.
Alternatieven
Als het gaat om lichtgewicht sportauto’s zijn er maar enkele automerken die de lat net zo hoog leggen als de Donkervoort. Denk aan Ariel, BAC, KTM en Caterham, die allemaal bekendstaan om hun lichte auto’s met fenomenale prestaties.