Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
donkervoort-d8-l-01.jpg

Donkervoort D8

1 / 4
donkervoort-d8-l-01.jpg
donkervoort-d8-l-02.jpg
donkervoort-d8-l-03.jpg
donkervoort-d8-l-04.jpg

Donkervoort D8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Donkervoort D8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:2.8 - 6s
Maximumsnelheid:200 - 270 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):176 - 176 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.7 - 7.7 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3410 x 1730 x 1100 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:190 - 295 kg

Donkervoort D8

Een sterke lucht van benzine en verbrand rubber. Dat is wat de Donkervoort D8-GTO vanaf een afstand al uitstraalt. Deze Nederlandse volbloed is precies waar Donkervoort voor staat: geen compromissen. De auto is gebouwd op snelheid. Het lichte frame en de krachtige motor maken de D8-GTO een van de snelste auto’s die de openbare weg op mag. Als je op zoek bent naar een gebruikte Donkervoort D8-GTO lees dan zeker even wat dit racemonster te bieden heeft! Lees meer

Interesse in een Donkervoort D8

Donkervoort D8 tweedehands auto
Donkervoort D8 nieuwe auto
Donkervoort D8 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Donkervoort D8 - Een sportauto zoals sportauto’s bedoeld zijn

De buitenwereld kreeg voor het eerst lucht van de Donkervoort D8-GTO in december 2011. Dat was het moment dat Donkervoort voor het eerst een sneak preview liet zien van hun nieuwste creatie. Direct het jaar daarop werd de nieuwe D8 in productie genomen. Dit gebeurde in de eigen fabriek van Donkervoort die in Lelystad staat.

De voorganger van de D8-GTO was de D8-GT, met wie deze nieuwe auto nog zo’n 30% van de onderdelen deelt. De rest van de auto is volledig nieuw ontwikkeld en gebouwd. Dat betekent uiteindelijk dat de GTO 35 cm langer en 15 cm breder is. Naar eigen zeggen was dit volgens Donkervoort nodig om de nieuwe 2.5 motor van Audi in de auto te kunnen zetten. Dit zorgt ervoor dat de auto ten opzichte van zijn voorganger 1 seconde sneller naar de 100 km/u gaat.

Dat de auto wat groter is geworden betekent gelukkig niet dat die zwaarder is geworden. Deze snelheidsduivel weegt nog geen 700 kg. Dat hebben ze in Lelystad weten te bereiken door de gehele carrosserie te maken van koolstof componenten.

Als je naar het uiterlijk van deze D8-GTO kijkt dan kun je niet anders dan onder de indruk zijn. De 17 of 18-inch wielen geven de auto een stoer uiterlijk. De uitlaten lopen voor een groot gedeelte langs de zijkant van de auto. Dit draagt alleen maar bij aan de rauwe, industriële look van deze racemachine. De D8-GTO wordt daarnaast standaard geleverd met een open dak. Dichter bij een racewagen besturen kom je dus bijna niet.

Natuurlijk is de D8-GTO geen goedkope auto. Toen de auto voor het eerst op de markt kwam was hij beschikbaar vanaf € 140.010. Als je geïnteresseerd bent in D8-GTO Performance dan kost dat je minimaal € 163.465.

De D8, Cayman GT4 en R8

Als je zoekt in het eigen assortiment van Donkervoort dan is er niet echt goed vergelijkingsmateriaal te vinden. De autofabrikant uit Lelystad produceert namelijk maar 1 model per keer. Als je deze unieke auto dan toch moet vergelijken dan zijn de Porsche Cayman GT4 en de Audi R8 wel gewoon goed vergelijkingsmateriaal.

Uiterlijk

Als het gaat om uiterlijk zijn de auto’s alle drie totaal verschillend. De GT4 en de R8 lijken dan nog het meest op elkaar, onder andere doordat ze bijvoorbeeld al een gewoon dak hebben.

Prestaties

Gelukkig gaat het bij Donkervoort niet zozeer om praktische eigenschappen. Rauwe snelheid en rijeigenschappen zijn daardoor veel belangrijker. Als het gaat om prestaties dan is de D8-GTO heer en meester. De snelste variant doet 0-100 km/u in een fenomenale 2,8 sec. De snelste versie van de R8 bereikt dit in een nog steeds respectabele 3,5 seconden. De Cayman GT4 laat het langst op zich wachten met 4,4 seconden tot de 100 km/uur.

Verhoudingen

De D8-GTO bereikt deze snelheid door een bijna unieke kracht-gewichtsverhouding. Met 1,84 kg/pk is deze verhouding namelijk ongelooflijk laag. De GT4 zit hier met 3,67 kg/pk bijna op het dubbele van de cijfers die D8-GTO neerzet! De R8 komt weer iets dichter bij de Donkervoort met 2,72 kg/pk maar blijft er dus nog wel ruim achter hangen.

De perfecte motor voor de D8

Als je je afvraagt wat dit geweld allemaal produceert dan is het antwoord een inline 2.5 Audi motor. Deze auto is bij Donkervoort verkrijgbaar in 2 varianten. De Touring versie levert je 345 pk en een koppel van 450 Nm. De Performance versie doet hier een schep bovenop met 380 pk en 475 Nm. De motor is vanwege de focus op snelheid natuurlijk niet echt zuinig. Door het lage gewicht van de auto valt het verbruik echter nog wel mee voor een auto van dit kaliber. Normaal gesproken rijd je 1 op 11.

Uitrusting en opties

Als je in de markt bent voor een gebruikte Donkervoort D8-GTO dan is het goed om te weten dat er 2 uitvoering zijn: De Touring en Performance. Omdat de focus bij deze auto ligt op snelheid, zijn er natuurlijk niet veel onnodige opties. Daarnaast heb je met het open dak natuurlijk ook geen airconditioning nodig. Wat de Touring uitvoering wel standaard biedt, is het volgende:

  • Automatische veiligheidsgordel (3-punts)
  • Wegrijblokkering met centrale deurvergrendeling
  • 17 inch-wielen van gesmeed lichtmetaal
  • Geventileerde remschijven (voor)
  • Drievoudig instelbare schokdempers
  • Halogeen koplampen
  • Display met turbodruk, oliedruk en tankinhoud
  • Sportstuurwiel in suède
  • Handmatig verstelbare glasvezel stoelen
  • Stoelen met zwart stof bekleed
  • Lederen opbergvakken
  • Zwart stoffen interieur
  • Oprolbaar, zwart stoffen dak
  • Zwart stoffen deuren
  • Zwart wijzerplaten paneel

Mocht je hier nou nog wat aanpassingen aan willen doen dan kan dat. Bij de Touring heb je de mogelijkheid om te kiezen uit de volgende extra’s:

  • Veiligheidsgordels (6-punts)
  • Free-flow achterdemper uitlaat voor een race geluid
  • Geventileerde remschijven (voor en achter)
  • Traction control systeem
  • Anti-roll bar (voorzijde, niet instelbaar)
  • Anti-roll schokdempers
  • 18-inch velgen
  • Carbon-fiber uiterlijk
  • Xenon koplampen
  • Sportstuurwiel in lederen of alcantara bekleding
  • Stoelen en middenconsole in lederen of alcantara bekleding
  • Stuurwiel met display bediening
  • Stuurwiel spacer
  • Een wit wijzerplaten paneel
  • (Semi)-slick banden
  • USB en 12-volt stopcontact aansluiting
  • Upgrade alarmsysteem incl. GPS-volgsysteem
  • Autohoes

De Performance heeft dezelfde standaard en extra opties als de Touring, maar heeft wel de volgende aanvullende extra opties:

  • Traction control incl. launch control en full-throttle shift optie
  • Extra water en oliekoeler
  • Anti-roll bar (voor- en achterzijde, instelbaar)
  • Geüpgraded display met GPS-rondetijd sensor
  • Volledig gesloten bodemplaat voor extra aerodynamica
  • FIA-Pro Sport racestoelen in stof of leder (bestuurder)
  • Rolkooi
  • Viervoudig instelbare anti-roll schokdempers

Voor wie zoekt naar de ultieme rijervaring

De Donkervoort D8-GTO is voor iedereen die een ultieme rijervaring wil beleven. De 380 pk sterke motor in combinatie met de lichtgewicht koolstofvezel panelen zorgen ervoor dat deze krachtpatser de competitie letterlijk achter zich laat. Het open dak, en het bijna industriële exterieur zorgen voor een echt race uiterlijk. Als je op zoek bent naar een auto die zowel op straat als op het circuit geweldig rijd dan is de Donkervoort D8-GTO een geweldige keuze.