Sterke punten
- Uitstekend en tijdloos design
- Perfect gevormd rijplezier
- Leverbaar als coupé en als cabriolet
Zwakke punten
- Veiligheidsniveau kan beter
- Chassis is roestgevoelig
- Relatief hoog brandstofverbruik
Ferrari 328 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 328, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ferrari 328
-
Ferrari 328 GTS 3,2 V8 *** Rosso Corsa * Cuir Beige ***
€ 84.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 88.300 km
- 11/1985
- 199 kW (271 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4671 Barchon -
Ferrari 328 GTS / 1987 / ABS / FULL HISTORY / MINT CONDITION
€ 110.000,-Geen informatie- 67.592 km
- 07/1989
- 199 kW (271 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9820 Merelbeke -
Ferrari 328 GTB - Excellent state
€ 97.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 44.545 km
- 07/1987
- 199 kW (271 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2110 Wijnegem (Antwerpen-Anvers) -
Ferrari 328 GTS '87 CH9597
€ 119.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 58.923 km
- 01/1987
- 199 kW (271 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter -
Ferrari 328 GTS / Rosso Corsa / V8 / 1st owner
€ 129.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 66.723 km
- 07/1989
- 201 kW (273 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8530 Harelbeke -
Ferrari 328
€ 95.000,-Geen informatie- 42.181 km
- 05/1988
- 199 kW (271 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4631 Evegnee -
Ferrari 328 GTS - Matching numbers - In perfekte staat
€ 129.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 386 km
- 09/1986
- 199 kW (271 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2100 Deurne -
Ferrari 328 GTS 1st owner
€ 92.400,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 82.000 km
- 08/1985
- 199 kW (271 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
12,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Ferrari 328 GTS ABS '88 CH7861
€ 129.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 107.000 km
- 01/1988
- 198 kW (269 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter -
Ferrari 328 GTS**AIRCO**BELGIAN CAR**FULL HISTORY
€ 106.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 48.732 km
- 02/1988
- 199 kW (271 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2800 Mechelen -
Ferrari 328 GTS
€ 399.900,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 1.872 km
- 06/1989
- 199 kW (271 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Ferrari 328
Alle artikelen
Test: Ferrari Portofino – Veel meer dan de opvolger van de California
Test: Ferrari 812 Superfast – Adieu F12, hier komt de krachtigste V12 ooit
Special: Ferrari 250 GTO – Duurste auto ter wereld
Eerste contact: Ferrari 488 Spider – Rood alarm
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Maakt indruk met zijn geweldige design en chique interieur.
- Biedt perfect gevormd rijplezier voor alle autoliefhebbers.
- De sportwagen is standaard goed en divers uitgerust.
Gegevens
Motoren
Het hart van de Ferrari 328 is een V8 motor die de auto in iets minder dan zes seconden naar 100 km/u accelereert. De twee turboversies, die alleen voor Italië werden geproduceerd, leveren iets verschillende cijfers zonder dat het verschil groot is. Met 270 pk en een topsnelheid van 267 km/u mag het duidelijk zijn dat de 328 leuk is om mee te rijden en veel vermogen heeft. Daarmee is de auto beduidend sneller dan menig bekende collega zoals de Porsche 911 Carrera 3.2.
De krachtbron reageert niet traag wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. De Ferrari accelereert van 0 tot 100 km/u in 5,8 seconden. Het motorgeluid van deze auto is puur kippenvel en alle manoeuvres geven enorm veel plezier. Rechtuit op snelheid voelt de auto onwrikbaar, maar ook de richtingsveranderingen op curvy tracks beheerst de auto moeiteloos. Dit is hoe een auto van deze categorie en prestaties moet voelen en rijden.
Ferrari 328 GTB (GTS) motorspecificaties
Motortype (incl. aantal cilinders) | 8-cilinder motor (benzine) |
---|---|
Cilinderinhoud | 3.185 cc |
Transmissie | Handgeschakeld met 5 versnellingen |
Koppel | 5500 Nm |
Vermogen | 270 pk |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 5,8 s |
Topsnelheid in km/u | 267 km/u |
Verbruik per 100 kilometer | 14,4 l |
Afmetingen
De Ferrari 328 is gebaseerd op de carrosserie van zijn voorganger, de Ferrari 308 GTB, en is 4,25 meter lang met een breedte van 1,72 meter. En omdat een echte sportwagen zeer plat is, meet de auto slechts 1,12 meter in de hoogte; de wielbasis is 2,35 meter. Het leeggewicht bedraagt 1.281 kilogram, de converteerbare versie van de sportwagen is slechts marginaal lichter.
Varianten
Behalve de twee turboversies voor de Italiaanse markt, is de Ferrari 328 verkrijgbaar als coupé, GTB genaamd, en als cabrioversie, GTS genaamd. Deze varianten verschillen niet van elkaar, alleen het leeggewicht is iets hoger voor de coupé. Tijdens de productie (1985 tot 1989) heeft Ferrari geen aanpassingen gedaan aan deze auto, er was geen facelift en ook geen uitgebreidere modelupdate.
Prijs
Voor een nieuwe Ferrari 328 moesten klanten in de jaren tachtig ongeveer 60.000 euro uitgeven. Vergeleken met de prijzen die tegenwoordig voor een goed onderhouden occasion worden gevraagd, lijkt de aanschaf van een nieuwe auto bijna een koopje. Goed onderhouden sportwagens met een lage kilometerstand kosten al snel tot 150.000 euro en meer. De grote vraag naar het iconische model is hier vooral merkbaar. Vooral verzamelaars tonen grote belangstelling voor het Italiaanse model.
De Ferrari 328 is geproduceerd in de jaren tachtig en komt dus nog niet in aanmerking voor de status van oldtimer. Dat kan leiden tot hoge onderhoudskosten. Niet alleen de dorstige motoren en dure reparaties dragen daaraan bij, maar ook de motorrijtuigenbelasting moet worden betaald. Met een ledig gewicht van iets meer dan 1,2 ton komt dat neer op ongeveer 700 euro per jaar.
Design
Exterieur
Het best verkochte Ferrari-model tot op heden is de 308 GTB, die van 1975 tot 1985 van de band rolde - en in 1985 eindelijk een waardige opvolger kreeg in de vorm van de 328. Niet alleen was er een nieuwe motor, maar ook een frisser design. De bumpers werden bijvoorbeeld opnieuw ontworpen, en het scherpe vooraanzicht van de 308 kreeg in de 328 een wat rondere, bredere en aerodynamische look. Over het geheel genomen oogde de auto massiever, maar harmonieuzer dan zijn voorganger. Bovendien zijn de ontwerpers erin geslaagd de auto er met deze paar wijzigingen eigentijds uit te laten zien. Al met al is de buitenvorm niet ver verwijderd van de ideale conceptie van een sportwagen. De GTS maakt ook indruk met zijn elegante cabriodesign.
Interieur
Het interieur van de auto wordt visueel gedomineerd door de schakelhendel, die een echte blikvanger is en bestaat uit een verchroomde stalen staaf van ongeveer 20 centimeter lang met een zwart bolletje aan de bovenkant. Dit om aan te geven dat de Ferrari 328 een echte sportwagen is zonder franje, hoewel de rest van het interieur vrij stijlvol en elegant is.
Buitenspiegels en elektrische ramen werken elektrisch, het dashboard is bekleed met leder, de lederen stoelen zijn stevig maar comfortabel bekleed en de verwarming kan afzonderlijk en individueel worden ingesteld voor bestuurder en passagier.
Veiligheid
Ferrari-liefhebbers weten het al: als de auto te koud is, moet de bestuurder direct na het starten van de eerste naar de derde versnelling schakelen. Een kleine gril die door de geschiedenis van de Speedsters uit Maranello loopt. Daar staat tegenover dat de motor ook bij ijzige kou probleemloos start, en dat de verwarming de ruiten in enkele seconden schoonmaakt. Met de 328 wordt echter zelden in de winter gereden.
Bovendien heeft de auto geen uitgekiend veiligheidsconcept; niet voor niets wordt de Ferrari 328 beschouwd als een klassieker - ook op het gebied van veiligheid. Een pluspunt is de goede wegligging van de auto en de betrouwbare, soepele en precieze besturing, die ook op bochtige wegen een behoorlijk gevoel van veiligheid geeft.
Alternatieven
Welke auto kan concurreren met een echte Ferrari? De lucht wordt snel ijl. We hebben het al gehad over de Porsche 911, dus het is zinvol om eens te kijken naar deze klassieker - of eigenlijk het G-model, dat van 1973 tot 1989 van de productielijn rolde. Ook dit is een sportwagen volgens het boekje, zij het met zwakkere motoren en topsnelheden die hooguit in de indirecte nabijheid van de Ferrari 328 komen. Tegenwoordig kost een G-model Porsche 911 Carrera minstens 35.000 euro, met nauwelijks een bovengrens.
Een vergelijking in eigen huis mag niet ontbreken en waarschijnlijk moet de beroemdste auto uit Maranello worden genoemd, de Ferrari Testarossa (1984 tot 1996). Enerzijds omdat iedere sportwagenliefhebber deze auto herkent, anderzijds omdat heel andere prestaties werden behaald met de 4,9-liter motoren. Zo haalt de Testarossa nog sneller de 100 km/u en haalt hij topsnelheden tot 315 km/u. De kern van de zaak: zelfs de goedkoopste occasion Testarossa kost tegenwoordig minstens 100.000 euro.