Interesse in een Ferrari 412
Alle artikelen
Test: Ferrari Portofino – Veel meer dan de opvolger van de California
Test: Ferrari 812 Superfast – Adieu F12, hier komt de krachtigste V12 ooit
Special: Ferrari 250 GTO – Duurste auto ter wereld
Eerste contact: Ferrari 488 Spider – Rood alarm
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Alternatieve modellen
De betaalbare Ferrari 412 met sterke V12 motor
Een gebruikte Ferrari 412 is over het algemeen een goed betaalbare Ferrari. Dit model was een van de goedkopere modellen van Ferrari. Ondanks dat beschikte het over een flinke V12-motor van 340 pk en een mooi afgewerkt interieur met o.a. lederen bekleding. ook achterin was er nog redelijk wat ruimte voor de 2 passagiersstoelen die daar bevestigd waren. De 412 had ook nog een behoorlijke kofferbak, niet in de laatste plaats door de verhoogde lijn van de kofferbak.
De Ferrari 412 als opvolger van de 400i-serie
In het voorjaar van 1985 werd het 412-model van Ferrari gepresenteerd op de Salon van Genève. De 412 was een 2-deurs coupé die de opvolger was van de 400i-serie. Ten opzichte van deze serie was de V12-motor vergroot tot 4943 cc, waardoor het maximale vermogen 340 pk was bij 6000 tpm. Het model werd gemaakt in de Pininfarina-fabriek in Turijn, waarna de auto’s naar de Ferrari-fabriek werden gebracht voor montage van de mechanische componenten.
Net als bij de voorgaande auto's uit de 400i-serie was dit model uitgerust met brandstofinspuiting en was verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische transmissie met drie snelheden. De Ferrari 412 kwam ook met een paar verbeteringen. Het meest opvallende was de hogere lijn van de kofferbak, die samen met een diepere voorspoiler de aerodynamica van de auto verbeterde. Pininfarina paste ook nog andere verbeteringen toe, zoals herontworpen dorpelpanelen, bumperbevestigingen in carrosseriekleur, een aangepast lichtmetalen wielontwerp, een zwarte voorruit en raamlijsten.
Als je snel keek, dan leek de 412 sterk op een auto uit de 400-serie, maar bij nadere inspectie zag je een ander wiel-ontwerp met een standaard ABS-remsysteem. Het was de eerste Ferrari voor op de weg die hiermee was uitgerust. De mechanische onderdelen en elementen leken wel sterk die van de voorgangers uit de 400i-serie. Als je goed naar de carrosserie keek, zag je duidelijk de aangepaste lijn van de achtervleugel, die een minder uitgesproken helling naar de achterkant had. De hogere lijn van de kofferbakklep vergrootte bovendien de bagageruimte.
De bumpers van de 412 waren gecodeerd in de carrosseriekleur zodat het samen een mooi geheel vormde. Het ontwerp van de buitenspiegel was aangepast en groter gemaakt. De spiegels waren rechthoekiger dan van de laatste 400i-modellen en er stond geen Ferrari-embleem op. Aan de binnenkant van de auto was het stoelontwerp gewijzigd en de besturingsindeling op de middenconsole was aangepast. Net als bij de 365 GT4 2 + 2 en de 400-serie, was stuurbekrachtiging verkrijgbaar in rechts of links. Deze Ferrari 412 had een nieuwprijs van rond de € 80.000, wat dus voor een Ferrari vrij goedkoop was. Na 3 jaar stopte in 1989 de productie van de Ferrari 412. Wil je er graag eentje aanschaffen, dan kun je een gebruikte Ferrari 412 kopen.
Wijzigingen in het model van de Ferrari 412
De Ferrari 412 is nog geen 3 jaar in productie geweest en in die tijd zijn er geen wijzigingen in het model geweest.
Ferrari 412 vs Aston Martin Lagonda
De Lagonda en de Ferrari 412 werden in bijna exact dezelfde periode geproduceerd. Beide auto’s waren vierzitters, gemaakt door fabrikanten van sportwagens. De Lagonda had echter de extra functionaliteit van een extra set deuren, terwijl de Ferrari het met 2 deuren moest doen.
Aston Martin gebruikte de Lagonda om allerlei wilde technologieën te testen die het interieur een hyper-futuristische uitstraling gaven. Zo zaten er elektronische meters en instrumenten in, iets wat voor die tijd behoorlijk nieuw was. Dat zag er natuurlijk waanzinnig uit, waardoor de styling van de Ferrari 412 redelijk tam oogde als je ze met elkaar vergeleek. Toch deed de Ferrari het niet slecht en het interieur oogde luxe met de leren bekleding en het dashboard wat licht opgevuld was.
Qua motoren was de V12 van de Ferrari 412 de absolute winnaar in vergelijking met de Lagonda die ‘slechts’ een V8-motor had. Deze motor van de Lagonda leverde 280 pk, en dat was ruim 60 pk minder dan wat de V12 van de Ferrari kon leveren. Van 0 naar 100 km/u deed de Lagonda in 7,9 seconden, zo’n 1,2 seconden langzamer dan de 412. De maximum snelheid van de Lagonda ligt ook zo’n 12 km/u lager dan van de Ferrari. Om te kunnen schakelen gebruikte de Lagonda een 3-traps automaat, terwijl de Ferrari leverbaar was met een automaat en een handmatige versnellingsbak.
De Lagonda was een unieke auto voor die tijd, zelfs een beetje futuristisch, maar de Ferrari had een enorm krachtige motor in combinatie met een aanschafprijs die behoorlijk laag was voor een echte Ferrari. Zolang de techniek het niet liet afweten, presteerde de Lagonda goed. Iedereen die liever geen risico wilde nemen en een auto van een beproefd model wilde, koos voor de Ferrari.
Motoren
De Ferrari 412 was voorzien van een 4.9 L V12 motor van 340 pk (bij 6.000 tpm) en een koppel van 451 Nm ( bij 4.200 tpm). De topsnelheid ligt rond de 250 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u doet deze auto in 6,7 seconden.
Uitrusting en opties
- Airco
- Bumpers in carrosseriekleur
- Lichtmetalen velgen
- Stuurbekrachtiging
- Lederen bekleding
- ABS
De Ferrari 412 voor liefhebbers van snelheid
Dankzij de krachtige V12 motor en de honderden pk’s onder de motorkap, is de Ferrari geschikt voor echte snelheidsduivels. Een gebruikte Ferrari 412 is namelijk behoorlijk goed betaalbaar in vergelijking met de andere auto’s van dit merk. Dus als je goedkoop in een echte Ferrari wilt rijden, dan is dit model absoluut het overwegen waard.