Sterke punten
- Sportwagen met prestige
- Hoge verzamelaarswaarde
- Uitzonderlijke motor
Zwakke punten
- Hoge onderhoudskosten
- Nauwelijks praktisch nut
- Beperkte beschikbaarheid
Ferrari 512 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 512, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ferrari 512
-
Ferrari 512 TR *** MANUAL / FULL HISTORY / ONLY 30.00 KM ***
€ 269.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 30.415 km
- 05/1992
- 315 kW (428 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8870 Izegem -
Ferrari 512 TR / Manual / Belgian / First Owner
€ 239.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 26.910 km
- 02/1992
- 315 kW (428 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8530 Harelbeke -
Ferrari 512 BBi / One of 27 "E.Zegna" Edition / Classiche
€ 249.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 31.200 km
- 09/1983
- 250 kW (340 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8530 Harelbeke -
Ferrari 512 TR 4,9l V12 Giallo Modena *** Full historique ***
€ 269.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 44.900 km
- 06/1993
- 315 kW (428 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
12,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-4671 Barchon -
Ferrari 512 512 BBi | Rosso Corsa | 1983
€ 278.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 16.759 km
- 11/1983
- 265 kW (360 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9830 Sint-Martens-Latem -
Ferrari 512 BBI -FULLY RESTORED-FULLY DOCU UNTIL LAST SCREW
€ 269.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 25.000 km
- 05/1983
- 250 kW (340 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3550 Heusden-Zolder
Interesse in een Ferrari 512
Alle artikelen
Test: Ferrari Portofino – Veel meer dan de opvolger van de California
Test: Ferrari 812 Superfast – Adieu F12, hier komt de krachtigste V12 ooit
Special: Ferrari 250 GTO – Duurste auto ter wereld
Eerste contact: Ferrari 488 Spider – Rood alarm
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Prestigieuze sportwagen met hoge verzamelaarswaarde.
- Sportieve rijprestaties zorgen voor een adrenalinestoot.
- Het Italiaanse ontwerp benadrukt het unieke karakter van het verzamelobject.
- De laatste Ferrari gebouwd met een V12 vlakke motor.
Belangrijke gegevens
Motor
De modelnaam Ferrari 512 is afgeleid van zijn motor met 5 liter cilinderinhoud en in totaal 12 cilinders. De motor is geïnstalleerd achter de bestuurderscabine en is ontworpen als een platte motor. In feite heeft de Ferrari 512 echter geen klassieke boxermotor, maar een V-motor met een cilinderhoek van 180 graden.
Overzicht van de Ferrari 512 BB, Ferrari 512 TR en Ferrari F512 M motoren
Model | Ferrari 512 BB (1976 – 1984) | Ferrari 512 TR (1991 – 1994) | Ferrari F512 M (1994 – 1996) |
---|---|---|---|
Motor | V12-benzinemotor | V12-benzinemotor | V12-benzinemotor |
Cilinderinhoud | 4.943 cm³ | 4.943 cm³ | 4.943 cm³ |
Vermogen | 360 pk | 428 pk | 440 pk |
Koppel | 451 Nm | 490 Nm | 500 Nm |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,7 s | 4,8 s | 4,6 s |
Topsnelheid | 302 km/u | 307 km/u | 315 km/u |
Type aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
Met zijn vijf liter cilinderinhoud levert de twaalfcilindermotor indrukwekkende prestaties met een topsnelheid van meer dan 300 kilometer per uur. Aangezien de meeste voertuigen uit deze series inmiddels de status van klassieke auto hebben, zijn de kengetallen slechts beperkt vergelijkbaar met de huidige sportwagens. In zijn tijd behoorde de Ferrari 512 met zijn twaalfcilindermotor echter onbetwist tot de automobiele topklasse.
Afmetingen
De Ferrari 512 BB is 4,4 meter lang en 1,8 meter breed. De dakhoogte van slechts 1,1 meter is typisch laag voor een sportwagen. De wielbasis is 2,5 meter en het leeggewicht is 1.515 kilogram. De afmetingen van de Ferrari 512 TR en Ferrari F512 M modellen zijn iets langer dan die van de Ferrari 512 BB, maar bijna twee centimeter breder.
Door de middenmotor constructie is er geen kofferruimte beschikbaar en het reservewiel is ondergebracht onder de voorklep, dus ook hier is geen bergruimte beschikbaar. Alleen achter elk van de twee stoelen is een smalle ruimte voor het opbergen van een kleine tas. Praktisch nut hoef je van dit voertuig niet te verwachten.
Varianten
De Ferrari 512 BB sportcoupé is de opvolger van de tot 1973 geproduceerde Ferrari 365 GT/4 Berlinetta Boxer, die eveneens was uitgerust met een twaalfcilinder middenmotor. In de Ferrari 512 BB werden de tot dan toe gebruikte carburateurs in 1981 voor het eerst vervangen door een moderner injectiesysteem, zodat dit model voortaan ook als de Ferrari 512 BBi werd verkocht.
Als opvolger van de Ferrari 512 BB produceerde Ferrari vanaf 1984 de Ferrari Testarossa, die vanaf 1991 onder de modelnaam Ferrari 512 TR op de markt werd gebracht. Na een modelupdate waarbij onder andere de wegklapbare koplampen werden verwijderd, werd het model vanaf 1994 verkocht onder de benaming Ferrari F512 M en uiteindelijk in 1996 vervangen door de Ferrari 550.
Prijs
Tijdens de productieperiode werd voor de Ferrari 512 BB als nieuwe auto een pittige nieuwprijs op dat moment van omgerekend ongeveer 165.000 euro genoemd. De opvolger Ferrari F512 M kost omgerekend minstens 250.000 euro.
Op de markt voor occasions betekent de verzamelaarswaarde van de modellen dat prijzen tussen 150.000 euro en 300.000 euro kunnen worden verwacht voor goed onderhouden exemplaren zonder onderhoudsachterstand.
Design
Exterieur
De Ferrari 512 BB deelt de gemarkeerde, wigvormige carrosserie met zijn opvolger. De smalle grille zit onder een vlakke en egale motorkap, wat de wigvorm versterkt. Achter een lange voorruit begint de tweezits bestuurderscabine van de Italiaanse sportwagen, voordat de daklijn afloopt naar de steile achterzijde. Het double-flow uitlaatsysteem met de grote uitlaatpijpen domineert hier.
Door het bijzonder korte ontwerp van de motor als platte V12-motor is de achterpartij niet overdreven lang zoals bij andere sportwagens, zodat de Ferrari 512 buiten het circuit absoluut kan doorgaan voor een Gran Turismo. Het meest opvallende onderscheidende kenmerk van de Ferrari F512 M zijn de lampen achter heldere glazen kappen, die bij de voorganger Ferrari 512 TR nog als wegklapbare koplampen waren uitgevoerd.
De Ferrari 512 is verkrijgbaar in levendige en opvallende kleuren zoals rood of geel, in overeenstemming met de Italiaanse manier van leven. Er zijn echter ook iets minder opvallende lakafwerkingen op de markt, zoals zwart, zilver of blauw.
Interieur
Zodra de lage instap is overwonnen, wachten de sportstoelen in volledig lederen uitrusting op de passagiers in het interieur. Het dashboard en de deurpanelen zijn eveneens met leder bekleed, terwijl de voetenruimte geheel in stof is uitgevoerd. Alleen het gedeelte onder de pedalen is opnieuw met leder afgezet om de textielbekleding te beschermen.
In overeenstemming met de klassieke auto-manier zijn alle displays van de sportwagen analoog en is het multimediasysteem beperkt tot een cassette-radio in de latere modellen.
Een bijzonder hoogtepunt van de latere modellen is de racewagen-schakeling met de eerste versnelling linksonder. Dit verkort de schakeltijden, omdat de versnellingen die op het racecircuit vaker nodig zijn, in één keer van de tweede naar de vijfde versnelling kunnen worden geschakeld.
Veiligheid
Voor een exotische klassieker als de Ferrari 512 zijn geen crashtests beschikbaar. Destijds werd de sportwagen geleverd zonder de huidige standaard veiligheidsuitrusting zoals airbags of gordelkrachtbegrenzers. Voor de veiligheid van de inzittenden was een ABS standaard vanaf de Ferrari 512 TR. Voor verzamelaars zijn de veiligheidsvoorzieningen van de Ferrari 512 echter waarschijnlijk minder belangrijk dan zijn exotische status en de waarde die ermee gepaard gaat.
Alternatieven
Hedendaagse concurrentie voor de Ferrari 512 is te vinden in de Lamborghini Countach en de Porsche 911.
Met zijn hoekige uiterlijk is de Lamborghini nog opvallender dan de Ferrari, maar hij wordt verhandeld voor verzamelaarsprijzen boven de 500.000 euro. Dit maakt hem veel duurder dan de Ferrari.
Een veel goedkopere optie qua aanschaf en onderhoud is de Porsche 911 uit deze periode, die al verkrijgbaar is voor prijzen tussen de 50.000 euro en 100.000 euro. In ruil daarvoor moet de koper echter leven met ongeveer half zoveel vermogen en een lagere prestige-factor.