Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-599-gtb-fiorano-front

Ferrari 599 GTB

1 / 3
ferrari-599-gtb-fiorano-front
ferrari-599-gtb-fiorano-interior
ferrari-599-gtb-fiorano-side

Sterke punten

  • Elegant ontwerp
  • Magistrale V12
  • Zeer exclusief

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Duur in onderhoud
  • Verbruik

Ferrari 599 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 599, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.3 - 3.7s
Maximumsnelheid:330 - 335 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):401 - 411 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):17.5 - 21.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4665 x 1962 x 1326 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:200

Ferrari 599 GTB: tweezits Grand Tourer met V12

De Ferrari 599 GTB werd in 2006 gepresenteerd als de opvolger van de Ferrari 550 Maranello en 575M. Het is een echte GT met zijn langgerekte neus en korte achterkant. Onder de motorkap ligt een 6,0-liter V12 met 456 kW (620 pk)! Lees meer.

Interesse in een Ferrari 599 GTB

Ferrari 599 GTB tweedehands auto
Ferrari 599 GTB dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer waardevast
  • Uitstervend ras met zijn atmosferische V12
  • Ook als cabriolet
  • Knappe verschijning

Technische gegevens

Motorisatie

Op de autoshow van Geneve in Zwitserland presenteerde Ferrari in 2006 de opvolger van de indrukwekkende 550 Maranello en 575M. De 599 GTB deed daar nog een schepje bovenop. In alles is de 599 GTB beter dan zijn voorganger.

De grootste progressie werd onderhuids geboekt. Ferrari legde namelijk de 6,0-liter V12, die grotendeels overeenkomt met de Ferrari Enzo, onder de motorkap. Dat betekent dat de Ferrari 599 beschikt over een vermogen van 456 kW (620 pk) en een koppel van 602 Nm. Hij werd daarmee de snelste productie Ferrari sinds de oprichting van het merk.

Standaard was de auto gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. Optioneel kon er ook gekozen worden voor de Ferrari 599 F1. Deze auto beschikt over een semi-automaat met zes versnellingen. Voor de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u maakt het niet uit of je de handgeschakelde versie of de automaat neemt, voor beide geldt dat het in 3,7 seconden lukt. De topsnelheid is wederom gelijk: 330 km/u. Alleen het verbruik is voor de automaat iets gunstiger: 17,9 l/100 km tegenover 21,3 l/100 km voor de handbak.

Afmetingen

De Ferrari 599 GTB heeft een lengte van 4,66 meter. Verder is hij 1,96 meter breed en 1,33 meter hoog. De wielbasis telt 2,75 meter. De Ferrari 599 GTB is geen lichte jongen, want hij weegt bijna 1.700 kg. Voor het type auto beschikt hij over een zeer riante bagageruimte. Die heeft namelijk een inhoud van 320 liter.

FERRARI 599 GTB
Marktintroductie 2006
Lengte x breedte x hoogte 4,66 x 1,96 x 1,33 m
Wielbasis 2,75 m
Inhoud bagageruimte 320 l
Ledig gewicht 1.605 – 1.815 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.000 kg
Cilinderinhoud 5.999 cm3
Vermogen 456 kW (620 pk)
Koppel 602 Nm
Topsnelheid 330 - 335 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,7 sec
Tankinhoud 105 l
Verbruik 17,9 – 21,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 415 – 490 g/km

Varianten

De Ferrari 599 is in vier varianten op de markt gekomen. De – noem het – basisversie is de 599 GTB, met een handbak en 456 kW (620 pk). De versie met automaat heet de Ferrari 599 GTB F1. Verder bracht Ferrari nog een zeer extreme versie van de 599 GTB op de markt. Dit is de 599 GTO. Deze hardcore versie beschikt over dezelfde 6,0-liter V12, maar voegt daar nog wat extra vermogen aan toe waardoor het totaal neerkomt op 493 kW (670 pk), met een maximum koppel van 620 Nm. Hij kon alleen besteld worden met een automaat. Er was ook een Ferrari 599XX, een éénzitter die alleen op het circuit te gebruiken is. Slechts een handje vol Ferrari-klanten kreeg de mogelijkheid om een 599XX te mogen kopen. Bovendien mag je er alleen mee rijden op door Ferrari georganiseerde circuitdagen. Ook bracht Ferrari een 599 zonder dak uit. De cabrioversie is de 599 SA Aperta.

Prijzen

Een Ferrari kunnen kopen is niet voor iedereen weggelegd. Dat was voor de 599 GTB niet anders. De 599 GTB kostte nieuw 350.000 euro. De 599 GTB F1, met automaat dus, kreeg je pas mee nadat je ruim 400.000 euro had afgerekend. De 599 GTO had een meerprijs van 50.000 euro ten opzichte van de GTB F1. Exacte prijzen voor de 599XX zijn er niet, maar de schatting is dat de auto minimaal 550.000 moet hebben gekost. De 599 SA Aperta, de cabrioversie van de 599 GTB kostte minimaal 400.000.

De Ferrari 599 is niet meer nieuw leverbaar. De prijzen voor een 599 occasion starten bij ongeveer 130.000 euro. Speciaal samengestelde exemplaren leveren al snel meer op. Prijzen van rond de 200.000 euro voor een knap exemplaar zijn geen uitzondering. De handgeschakelde versies zijn schaars en daarmee duurder dan de versies met automaat.

Ben je in de markt is voor een 599? Koop hem zo snel mogelijk, aangezien prijzen in de lift zitten. Dat is vooral duidelijk zichtbaar bij de 599 GTO, die inmiddels minimaal 800.000 euro kost. De 599 SA Aperta, is mede door zijn geringe oplage van 80 stuks, onbetaalbaar geworden. Althans, voor de gewone sterveling. Prijzen voor de dakloze 599 zijn inmiddels de 1,5 miljoen gepasseerd.

Design

Buitenkant

De Ferrari 599 GTB wordt gekenmerkt door zijn klassieke design met lange neus en korte kont. De achterkant is voorzien van twee grote dubbele uitlaatpijpen en een diffuser aan de onderkant. De sportieve versies worden gekenmerkt door de toevoeging van carbon in het exterieur. Wat verder opvalt zijn de redelijk ingetogen kleuren. Je ziet vooral de kleuren grijs, zwart en blauw. Opmerkelijk in het design zijn de twee aerodynamische openingen langs de carrosserie.

Binnenkant

Het interieur met twee zitplaatsen is eigenlijk best ruim en heeft zelfs een praktisch bagagerek onder de gebogen achterruit. Grote opbergvakken in de portieren, een handig handschoenenkastje en een bagageruimte van 320 liter maken de Ferrari 599 GTB tot een auto die zelfs geschikt is voor dagelijks gebruik. Ferrari biedt bovendien op maat gemaakte tassen en koffers die in de verschillende bagageruimtes passen. Er is ook een grote met leer beklede handgreep voor de voorpassagier, die zich in de middenconsole bevindt.

Achter het driespaaks stuurwiel bevinden zich twee grote schakelflippers van koolstofvezel in de versie met automaat. In de handgeschakelde versie vind je een prachtige aluminium schakelpook in de middelconsole. Het stuurwiel zelf volgt de hedendaagse denkwijze van Ferrari met een startknop, optionele schakelindicatie en een knop voor de afstelling van het onderstel rechtsonder.

Veiligheid

De Ferrari 599 GTB is uitgerust met een reeks veiligheidsvoorzieningen. Al kun je deze niet vergelijken met de uitgebreide systemen van nu. De 599 heeft zijairbags, gordelspanners en het instelbare elektronische stabiliteitssysteem F1 Trac. Modellen gebouwd vanaf 2008 zijn uitgerust met carbon remmen, die enorme prestaties leveren. Daarnaast heeft de supersportwagen een bandenspanningscontrolesysteem. Je kunt er vanuit gaan dat een Ferrari die harder kan dan 300 km/u wel stevig in elkaar zit.

Alternatieven

De grootste concurrent voor de Ferrari 599 GTB is de Lamborghini Murcielago. Deze heeft een 6,2-liter V12-motor onder de motorkap, die 463 kW (631 pk) produceert. Hiermee sprint de Murcielago van 0 naar 100 km/u in slechts 3,4 seconden.

FAQ

Wat is de topsnelheid van de Ferrari 599 GTB?
De Ferrari 599 GTB heeft een topsnelheid van 330 km/u.
Hoeveel weegt de Ferrari 599 GTB?
De Ferrari 599 GTB weegt ongeveer 1.690 kg.
Wat kost een Ferrari 599 GTB?
Nieuw kostte de 599 GTB minimaal 350.000 euro. Als occasion beginnen de prijzen rond 130.000 euro.