Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
FerrariCaliforniaTHS102.jpg

Ferrari California & California T

1 / 9
FerrariCaliforniaTHS102.jpg
74800fer_12.jpg
140029_car_Ferrari-California-T.jpg
004775100_1216996887.jpg
012500100_1212164801.jpg
034885400_1210758909.jpg
040625100_1212164789.jpg
056887600_1223461193.jpg
CaliforniaT_HS_front_3_4.jpg

Sterke punten

  • Verhouding prestaties-comfort
  • Veelzijdigheid dankzij stalen klapdak
  • Zeer krachtige California T

Zwakke punten

  • Relatief zwaar
  • Looks oorspronkelijk model
  • Onbruikbare achterzetels

Ferrari California Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari California, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.6 - 3.9s
Maximumsnelheid:310 - 316 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):251 - 347 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):10.5 - 13.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4563 x 1902 x 1308 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:350

Innovatief instapmodel

De Ferrari California uit 2008 bracht een heel aantal primeurs met zich mee voor het merk met het steigerende paard. Het was de eerste Ferrari met een stalen klapdak, een constructie die nu te vinden is op elk open model van het merk. Het was ook de eerste met een robotbak met dubbele koppeling én de eerste die de V8-turbomotor kreeg, die nu in het grootste deel van het gamma te vinden is. Je zou zijn twijfelachtige looks haast vergeven. Inmiddels is het model opgevolgd door de Portofino en de Roma.

Interesse in een Ferrari California & California T

Ferrari California & California T tweedehands auto
Ferrari California & California T dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De California moest een echte GT worden, met dagelijks inzetbaar rijcomfort dankzij zijn goed isolerend stalen klapdak, zijn gebalanceerde ophanging en zijn vlottere versnellingsbak.

  • Ook zijn V8 voorin moest zuiniger worden dankzij directe injectie - nog een primeur voor het merk, al bleef dat vooral bij de theorie.

  • De California T van 2014 bracht een groot aantal verbeteringen met zich mee: een krachtigere turbomotor en vooral een update voor het design, dat nu eleganter en tegelijk gespierder oogde.

  • Omdat zijn looks en zijn zachtere inborst niet door iedereen enthousiast werden onthaald, zijn tweedehands exemplaren relatief voordelig te vinden.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari California

Motoren

De Ferrari California was de eerste wagen van het merk met een V8 voorin, in dit geval een tot 460 pk teruggeschroefde 4,3 liter-V8 uit de F430, al werd dat verlies later goedgemaakt met een update, toen de 458 Italia op de markt kwam. De California kreeg ook als eerste een zeventraps robotbak met dubbele koppeling, al kon je desgewenst ook kiezen voor een manuele transmissie - een optie die slechts twee klanten bestelden.

Met de 460 pk en 485 Nm sterke V8 kon de California in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, de topsnelheid bedroeg een knappe 310 km/u. De update van 2012 gaf hem 490 pk en 505 Nm, waarmee hij twee tienden sneller won in de standaardsprint en tot 312 km/u kon doorgaan.

In 2014 werd de California zeer grondig onder handen genomen en kwam de California T, waarbij zijn atmosferische V8 werd vervangen door een 3,8 liter groot exemplaar met twee turbo’s, goed voor 560 pk en maar liefst 755 Nm. Het was de eerste Ferrari die deze turbomotor kreeg, de 488 GTB en andere modellen zouden volgen. Om het karakter van een atmosferische motor te bewaren, werd het koppel begrensd in de lagere versnellingen. De California T kon in 3,6 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalde een topsnelheid van 315 km/u.

Afmetingen

De Ferrari California was een tweedeurs coupé-cabriolet met een 2+2-configuratie, wat betekent dat er twee noodzitjes zijn achter de voorzetels. De koffer is 340 liter groot met het dak dicht, open blijft er nog 240 liter over. Met een gewicht van een dikke 1,7 ton was het wel een relatief zware auto, zeker voor een Ferrari. De California T was ondanks zijn turbomotor 100 kilo lichter.

Uitvoeringen

De Ferrari California kreeg kort na zijn lancering een optioneel ‘HELE’-pakket, voor ‘High Emotions Low Emissions’, dat een start-stopsysteem, remenergierecuperatie en aangepaste brandstof- en aircosystemen met zich meebracht om de emissies van het model iets te drukken. Een druppel op een hete plaat, natuurlijk. Daarnaast was er ook een ‘Handling Speciale’-pakket, dat een stijvere ophanging met zich meebracht voor wie het model wat te soft vond.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ferrari California (T) was het instapmodel van Ferrari, en in de tijden van de California T was het de enige Ferrari die nieuw minder dan 200.000 euro kostte: 189.923 euro voor de standaard California T. Het Handling Speciale-pakket kostte een dikke 7.000 euro extra.

Tweedehands vind je al een Ferrari California vanaf 75.000 euro als je ook in het buitenland zoekt. Daarmee is het een van de meer ‘voordelige’ Ferrari’s die je kan kopen, hij kost ongeveer even veel als de oudere F430. De California T is nog een stukje duurder, die vind je vanaf ongeveer 130.000 euro. Bij een Ferrari is het altijd extra belangrijk dat het onderhoud bij een officiële garage is uitgevoerd om de waarde te behouden, maar in het geval van een ouder, goedkoper exemplaar kan je ook terecht bij een onafhankelijke specialist.

Design-highlights en interieur

De Ferrari California polariseerde bij zijn lancering vooral met zijn design, dat - bewust - een stuk softer oogde dan de andere sportwagens van het merk. Vooral de achterkant met zijn tweevoudige achterlichten en zijn verticaal gestapelde uitlaatpijpen waren een doorn in het oog van veel liefhebbers - al waren het tenminste geen neppe uitlaatpijpen, zoals bij de Lexus IS F uit die tijd. Zijn stalen klapdak gaf hem wel een elegante lijn, zowel gesloten als open. In 2014 gaf Ferrari de California een grondige update in de vorm van de California T, die een scherpere look kreeg en zijn uitlaatpijpen weer horizontaal schikte, zoals traditioneel bij het merk.

Geschikt voor dagelijks gebruik

Aan boord deed Ferrari zijn best om een luxesfeer te geven aan zijn instap-GT - hij moest immers concurreren tegen de vlaggenschepen van Mercedes en Porsche. Er is dus een overdaad aan leer te vinden, terwijl de California nog stamt uit de tijd dat Ferrari niet alle knoppen naar het stuurwiel verplaatste. De achterbank van de California en California T is enkel bruikbaar in noodgevallen. De geluidsisolatie van het stalen dak is wel opvallend goed. Het leer is mooi, de afwerking van sommige bedieningen iets minder en de snelheidsmeter was ook niet geweldig afleesbaar.

De California T bracht ook een grondige update met zich mee voor het interieur, met een meer sportieve sfeer en nu wel de bediening van de knipperlichten en ruitenwissers op het stuur geplaatst. De middenconsole kreeg een geüpdatet infotainmentsysteem en een nieuwe zwevende console voor de instellingen van de versnellingsbak.

Rijhulp en veiligheid

De Ferrari California is nooit getest door Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties en heeft dus geen officiële veiligheidsscore. Het model heeft wel frontale en zijdelingse airbags, en een rolbeugel die omhoog schiet bij rolgevaar. Het model stamt echter nog uit de tijd voor de actieve veiligheidsassistenten.

Alternatieven

De Ferrari California ging in zijn tijd de concurrentie aan met de Mercedes SL 63 AMG en de Porsche 911 Turbo, waarbij de Ferrari zich erg competitief toonde qua comfort én dynamiek, maar hij was natuurlijk ook een stuk duurder dan beide modellen. Wil je een sportiever alternatief, dan kan je kiezen voor een Ferrari F430 (Spider), die dezelfde motor heeft en ongeveer evenveel kost op de tweedehandsmarkt, maar ook een stuk minder mooi is afgewerkt binnenin en enkel een stoffen klapdak heeft in het geval van de Spider.

FAQ

Hoe duur is een Ferrari California?
Tweedehands vind je al een Ferrari California vanaf 75.000 euro als je ook in het buitenland zoekt. Daarmee is het een van de meer ‘voordelige’ Ferrari’s die je kan kopen, hij kost ongeveer even veel als de oudere F430. De California T is nog een stukje duurder, die vind je vanaf ongeveer 130.000 euro.
Hoeveel pk heeft de Ferrari California?
Bij zijn lancering kreeg de Ferrari California een 460 pk sterke 4.3 V8, later werd dit 490 pk. De California T heeft een 560 pk sterke biturbo-V8.
Waar staat HELE voor?
De Ferrari California kreeg kort na zijn lancering een optioneel ‘HELE’-pakket, voor ‘High Emotions Low Emissions’, dat een start-stopsysteem, remenergierecuperatie en aangepaste brandstof- en aircosystemen met zich meebracht om het verbruik en de emissies van het model iets te drukken.