Sterke punten
- Prestaties en geluid V12
- Lichtvoetigheid
- Toch dagelijks bruikbaar
Zwakke punten
- Prijs
- Beperkt rijbereik
- Soms een beetje té scherp
Ferrari F12 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari F12, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ferrari F12berlinetta
-
Ferrari F12 Berlinetta
€ 195.000,-Geen informatie- 19.000 km
- 07/2013
- 541 kW (736 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2200 Herentals -
Ferrari F12 6.3i V12 - Tailor Made - 2y Ferrari Approved
€ 255.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 15.800 km
- 08/2013
- 545 kW (741 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
380 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2110 Wijnegem (Antwerpen-Anvers) -
Ferrari F12 Ferrari Approved | Nero Daytona | Electric Seats
€ 224.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 54.000 km
- 05/2013
- 545 kW (741 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
350 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9830 Sint-Martens-Latem -
Ferrari F12 Berlinetta 6.3i V12
€ 249.500,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 22.630 km
- 03/2013
- 545 kW (741 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Halfautomaat
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
380 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1300 Wavre -
Ferrari F12 Berlinetta - Full Service Record
€ 279.800,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 7.992 km
- 04/2015
- 544 kW (740 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3090 Overijse
Interesse in een Ferrari F12berlinetta
Alle artikelen
Test: Ferrari Portofino – Veel meer dan de opvolger van de California
Test: Ferrari 812 Superfast – Adieu F12, hier komt de krachtigste V12 ooit
Special: Ferrari 250 GTO – Duurste auto ter wereld
Eerste contact: Ferrari 488 Spider – Rood alarm
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Ferrari F12berlinetta kreeg maar liefst 120 pk meer dan zijn voorganger dankzij een tot 6,3 liter opgeboorde V12 die een piekvermogen van 740 pk ontwikkelde. Maar naast de snelheid was ook het geluid magistraal.
Ferrari heeft hard gewerkt aan het aluminium chassis van de F12, dat niet enkel compacter was dan dat van de 599, maar ook lichter en stijver, met een lager zwaartepunt.
Het resultaat van deze moeite is dat de F12 veel scherper en dynamischer aanvoelt dan zijn voorganger. Misschien een beetje te scherp op sommige momenten, want 740 paarden kunnen lastig zijn om te temmen.
Toch is de F12 niet minder praktisch dan de 599, de bagageruimte nam zelfs toe en ook het onderstel heeft voldoende souplesse. Bovendien verbruikt hij een stuk minder dan de 599, maar met een brandstoftank van 92 liter sta je nog altijd regelmatig aan de pomp.
In 2015 stelde Ferrari de F12tdf voor, een nog snellere versie van de F12berlinetta met meer vermogen en minder gewicht. De productie was beperkt tot 799 exemplaren.
Alle belangrijke gegevens over de Ferrari F12berlinetta
Motoren
Onder de kap van de Ferrari F12berlinetta zat een uitgeboorde 6,3 liter-V12 vergeleken met de 6-liter van zijn voorganger. Die is 740 pk sterk (+120 pk) en kan tot 8.700 toeren per minuut blijven doorgaan, wat een geweldig geluid met zich meebrengt. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt 3,1 seconden, 0-100 km/u in 8,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 340 km/u. De V12 zit ook 30 mm lager en een stukje dieper naar achter gemonteerd, wat zorgt voor een beter zwaartepunt. Een manuele versnellingsbak was niet meer beschikbaar bij Ferrari, de F12berlinetta heeft dus altijd een zeventraps transmissie met dubbele koppeling en natuurlijk de F1-flippers achter het stuur. Dankzij een start-stopsysteem en directe injectie lag het verbruik ook 30% lager dan in de 599 GTB.
Voor de extremere F12tdf werd de V12 nog een tandje opgevoerd, tot 780 pk deze keer dankzij de toevoeging van enkele F1-geïnspireerde onderdelen, vooral aan het inlaattraject, en een toerenbegrenzer die pas bij 8.900 toeren ingrijpt. Dankzij het extra vermogen en het lagere gewicht van de F12tdf kon hij 0,2 seconden sneller van 0-100 km/u accelereren en 0,6 seconden sneller van 0-200 km/u. Hij was ook 2 seconden sneller dan de F12berlinetta op de Fiorano-testpiste van Ferrari.
Afmetingen
De Ferrari F12berlinetta kreeg een volledig nieuw chassis vergeleken met de 599 GTB, dat zowel lichter, compacter én stijver moest worden om hem sportiever te maken, zonder compromissen te maken voor het dagelijks comfort. De F12 is 4,62 meter lang (-4,7 cm), 1,94 meter breed (-2 cm) en 1,27 meter hoog (-6,3 cm). Het gewicht van 1.520 kilo is ook zo’n 170 kilo lager dan dat van de 599 GTB. Toch is het koffervolume van 320 liter erg bruikbaar en is er ook voldoende plaats aan boord voor twee grote personen.
Uitvoeringen
De Ferrari F12 had maar twee uitvoeringen: de F12berlinetta en de gelimiteerde F12tdf, die in een oplage van 799 stuks is gebouwd. Je kon wel bij Ferrari Tailor Made of Special Projects terecht om een volledig uniek model te laten bouwen op basis van de F12, zoals bij de F12 TRS, SP America, F60 America, de SG50 Edition, SP275 RW Competizione en de SP3JC: allemaal op maat gemaakt auto’s, meestal voor goede klanten van het merk. Carrossier Touring heeft ook een paar wagens gebouwd op basis van de F12: de Touring Berlinetta Lusso en de Superleggera Aero 3.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
In België is de F12berlinetta moeilijker te vinden, maar als je ook in het buitenland kijkt, kan je een tweedehands exemplaar vinden vanaf 180.000 euro. De prijzen lopen op tot een kleine 300.000 euro voor de gewone exemplaren. Unieke Tailor Made-modellen kosten 300.000 tot 600.000 euro afhankelijk van de serie. De F12tdf is zeer begeerlijk door zijn beperkte productie en kost minstens 1,4 miljoen euro.
Design-highlights en interieur
Het verschil tussen de 599 GTB en de F12berlinetta is in een oogopslag duidelijk: de F12 heeft veel compactere, sportievere proporties dan de klassiek en ietwat zwaar ogende 599. De helft van de auto lijkt uit een motorkap te bestaan, terwijl Ferrari steeds slimmere trucjes toepast om een optimale luchtstroom en downforce te bekomen zonder spoilers te moeten monteren. In de neus zitten er beweeglijke flappen die openen voor meer koeling en sluiten voor een betere stroomlijn, terwijl er overal gaten en sleuven zijn waar de lucht doorstroomt. Achteraan valt de T-vormige kont op, met een mistlamp centraal tussen de uitlaten. De F12tdf kreeg nog extra vleugeltjes, splitters en een grotere diffusor en heeft bijna het dubbele van de downforce. Een opvallend detail zijn ook de drie luchtsleuven op de heupen, zoals bij een 250 GTO.
Dagelijks bruikbare grondraket
Aan boord neemt de F12berlinetta de grote lijnen over van de FF, al zitten alle displays in de F12 bij de tellers. Links alle rijgegevens en rechts het infotainment, dat je bedient met kleine paneeltjes aan weerszijden van het stuurwiel - de passagier heeft er met andere woorden niets mee te maken. Ondanks de lagere zitpositie is het niet minder comfortabel aan boord van de F12. Er is voldoende ruimte, ook voor allerlei spullen, en je hebt een relatief goed zicht rondom. Alleen de plastiekerige knopjes voor de klimaatcontrole blijven een misser op een auto van deze prijs. De besturing is superscherp en je houdt dus best beide handen aan het stuur - al goed dat daar ook bijna alle knoppen zitten die je nodig hebt onderweg.
Rijhulp en veiligheid
De Ferrari F12berlinetta heeft geen officiële veiligheidsscore van Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties. Je hebt wel frontale en zijdelingse airbags en een zeer geavanceerde tractiecontrole, die je op talloze manieren kan instellen via het display aan de linkerkant van de toerenteller, net als de ABS en het differentieel.
Alternatieven
De Ferrari F12berlinetta had vooral concurrentie van de Lamborghini Aventador, al is die minder bedoeld voor comfort, en de Aston Martin Vanquish, die een pak minder sportief is. Ook de Bentley Continental GT Speed zou je als concurrent kunnen beschouwen, maar die is nog een stukje meer op comfort dan sport gericht. Wil je een nieuwere versie van de F12berlinetta, dan is er de 812 Superfast die je ook als cabrio (812 GTS) kan kopen. Daar betaal je natuurlijk ook een pak meer geld voor.