Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
LaFerrari.jpg

Ferrari LaFerrari

1 / 11
LaFerrari.jpg
LaFerrari_Aperta_2.jpg
LaFerrari_Aperta_3.jpg
LaFerrari_Power_Cover_01.jpg
side_new.jpg
Volante_16037_02.jpg
01_F150Rsavethechildren_.jpg
1320450.jpg
1423950.jpg
20170828_150_render_livrea_02a_spyder.jpg
a20170828_150_render_livrea_05a_spyder.jpg

Sterke punten

  • Hyperexclusief
  • Exotisch design
  • Supersnel dankzij krijsende V12

Zwakke punten

  • Verschrikkelijk duur
  • Bijna 1.000 pk op de achterwielen kan listig zijn
  • Interieur niet echt specialer dan rest van Ferrari-modellen

Dé Ferrari

Dit is Ferrari’s inbreng voor de Heilige Drievuldigheid van de hypercarwereld medio de jaren 2010: de LaFerrari - dat wil zeggen: de ultieme Ferrari. Hij kwam uit in 2013 en heeft nog geen rechtstreekse opvolger gekregen, waardoor hij die kroon nog even op mag houden. De V12 maakt gebruik van een hybridesysteem dat enkel en alleen dient om de prestaties te bevorderen, maar ondanks zijn gigantische vermogen is het nog steeds een bruikbare straatauto gebleven.

Interesse in een Ferrari LaFerrari

Ferrari LaFerrari tweedehands auto
Ferrari LaFerrari dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De LaFerrari was bij zijn lancering de krachtigste Ferrari ooit, met een 963 pk sterke combinatie van een atmosferische V12 die tot 9.000 toeren gaat en een hybridesysteem dat enkel dient om de benzinemotor te ondersteunen.

  • De drama beperkt zich niet tot het motorgeluid, want hoewel de LaFerrari qua designtaal goed bij de rest van het gamma past, heb je meteen door dat je met een speciaal model te maken hebt. Een leuk detail zijn ook de vleugeldeuren.

  • Met een oplage van 500 LaFerrari coupés en 210 LaFerrari Aperta’s is de LaFerrari een van de meest exclusieve modellen van Ferrari, wat de absurde prijzen verklaart die worden gevraagd voor het model.

  • De prestaties spreken voor zich: 0-100 km/u in 2,6 seconden, 0-200 km/u in 6,9 seconden en een topsnelheid van 352 km/u.

  • Ondanks die verbluffende prestaties is de LaFerrari best aangenaam om mee te leven, met een ophanging die je rug niet verbrijzelt en een even goed zicht rondom als bij de andere modellen van het merk.

Alle belangrijke gegevens over de LaFerrari

Motoren

De LaFerrari kreeg bij zijn lancering de krachtigste V12 die Ferrari ooit had gebouwd: een 6,3 liter grote motor met 800 pk en een toerenbegrenzer die pas bij 9.000 opm ingrijpt. Aan die V12 werd er een hybridesysteem gekoppeld met de naam HY-KERS, met een verwijzing naar het KERS-systeem in de Formule 1. Daarbij wordt remenergie gerecupereerd om de V12 een boost van 163 pk te geven, voor een totaal van 963 pk en 900 Nm. De LaFerrari kan accelereren van 0-100 km/u in 2,6 seconden, 0-200 km/u in 6,9 seconden en haalt een topsnelheid van 352 km/u. Het was de eerste hybride productiewagen van Ferrari. De LaFerrari heeft altijd een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen.

De LaFerrari kreeg ook een specifiek voor het circuit gemaakte versie, de FXX-K, als opvolger voor de op de Enzo gebaseerde FXX. De FXX-K kreeg zowel een krachtigere V12 als een meer potent HY-KERS-systeem, voor een totaal van 1.050 pk.

Afmetingen

De LaFerrari is 4,70 meter lang, 1,99 meter breed en amper 1,12 meter hoog. Aan boord is er plaats voor 2 personen en amper 40 liter aan bagage. Het model weegt rijklaar 1.430 kilo. De hardcore FXX-K heeft een gewicht van amper 1.165 kilo.

Uitvoeringen

De LaFerrari was er als coupé, als Aperta met een targadak of als hardcore FXX-K, die exclusief bestemd is voor circuitgebruik. Eigenaars konden hun wagen volledig naar smaak samenstellen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw kostte de LaFerrari minstens 1,2 miljoen euro, de LaFerrari Aperta was een stuk duurder met een vanafprijs van een kleine 2 miljoen euro. Elke personalisatie of speciale lakkleur kostte echter al gauw tienduizenden euro’s.

Zoals wel vaker met exclusieve Ferrari’s, waarvoor je op een lijst van goede klanten moet staan bij het merk om in aanmerking te komen, zijn de tweedehandsprijzen echter een stuk hoger dan wat je nieuw zou hebben betaald voor het model. De goedkoopste LaFerrari in Europa kost op het moment van schrijven (november 2022) 3,5 miljoen euro. Voor de Aperta wordt 4 tot wel 6 miljoen euro gevraagd.

Design-highlights en interieur

Je zou het design van de LaFerrari kunnen omschrijven als een 458 Italia op steroïden: alles is breder, lager en extremer gemaakt. In tegenstelling tot zijn voorgangers, de Enzo, F50 en F40, werd de LaFerrari niet door Pininfarina ontworpen, maar door Ferrari’s eigen designstudio Centro Stile. Het model innoveerde ook met actieve aerodynamica om 360 kilo aan downforce te ontwikkelen bij 200 km/u. Dankzij een carbon monocoque wist Ferrari het gewicht ook laag te houden, met een leeggewicht van zo’n 1.250 kilo.

Geen verstelbare stoelen

Aan boord heerst er een zeer sportieve sfeer in de LaFerrari, Ferrari beweert zelfs dat de rijpositie het midden houdt tussen die van een gewone sportwagen en een heuse Formule 1-wagen. Speciaal aan de LaFerrari is het feit dat de zetel vast staat, je moet de pedalen en het stuur verstellen om tot een goede zitpositie te komen. Op deze manier kan de gewichtsbalans perfect blijven en weet je dat je een goede zitpositie hebt. Ondanks zijn gigantische vermogen en zijn exclusiviteit, is de LaFerrari niet moeilijker om mee te rijden dan de andere sportwagens van het merk, met een relatief goed zicht rondom en een ophanging die geschikt is voor de openbare weg.

Rijhulp en veiligheid

Een Euro NCAP-crashtest van de LaFerrari is er uiteraard niet, daar is het model veel te duur en exclusief voor, maar Ferrari gaf het model wel zijn meest geavanceerde computersystemen mee om de dynamiek te bevorderen en het vermogen van bijna 1.000 pk onder controle te kunnen houden.

Alternatieven

De LaFerrari was Ferrari’s inzending voor de Heilige Drievuldigheid, het trio hybride hypercars uit medio de jaren 2010, bestaande uit de LaFerrari, Porsche 918 Spyder en de McLaren P1. In tegenstelling tot de andere twee, kan de elektromotor van de LaFerrari niet worden gebruikt om puur elektrisch te rijden. Het is ook het enige model van de drie met een V12. De waarde van de LaFerrari ligt momenteel ook veel hoger dan bij de 918 (1,35 miljoen) en de P1 (1,6 miljoen).

FAQ

Hoeveel kost de LaFerrari?
De goedkoopste LaFerrari in Europa kost op het moment van schrijven (november 2022) 3,5 miljoen euro. Voor de Aperta wordt 4 tot wel 6 miljoen euro gevraagd.
Hoe snel is de LaFerrari?
De LaFerrari kan accelereren van 0-100 km/u in 2,6 seconden, 0-200 km/u in 6,9 seconden en haalt een topsnelheid van 352 km/u.
Hoeveel exemplaren zijn er gebouwd van de LaFerrari?
Ferrari heeft 710 LaFerrari’s gebouwd: 500 coupés en 210 LaFerrari Aperta’s.