Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-roma-front

Ferrari Roma

1 / 3
ferrari-roma-front
ferrari-roma-back
Ferrari Roma 2 03

Sterke punten

  • Elegant design
  • Krachtige prestaties
  • Dagelijks bruikbaar

Zwakke punten

  • Bijbetalen voor veel uitrusting
  • Ergonomie niet perfect
  • Achterbank amper bruikbaar

Ferrari Roma Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari Roma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
Financieren vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.4 - 3.4s
Maximumsnelheid:320 - 320 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):255 - 255 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.2 - 11.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4656 x 1974 x 1301 mm
Portieren:2
Kofferruimte:255 - 345 liter
Aanhangergewicht:194 - 203 kg

De meest elegante moderne Ferrari

De Ferrari Roma is voor de verandering eens geen supercar die volledig in teken staat van het aftroeven van de concurrentie met onverslaanbare prestaties. Neen, de Roma is een echte Grand Tourer, een elegante coupé die dagelijks bruikbaar is, maar zijn chauffeur een rijplezier bezorgt van een echte sportwagen. Bovendien is de Roma gezegend met een geweldig elegant koetswerk.

Interesse in een Ferrari Roma

Ferrari Roma tweedehands auto
Ferrari Roma nieuwe auto
Ferrari Roma dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De meest elegante moderne Ferrari

De Ferrari Roma is voor de verandering eens geen supercar die volledig in teken staat van het aftroeven van de concurrentie met onverslaanbare prestaties. Neen, de Roma is een echte Grand Tourer, een elegante coupé die dagelijks bruikbaar is, maar zijn chauffeur een rijplezier bezorgt van een echte sportwagen. Bovendien is de Roma gezegend met een geweldig elegant koetswerk.

Goede redenen

  • De Roma is misschien wel de mooiste Ferrari van het huidige gamma, met een zeer elegant coupékoetswerk en designelementen die je niet terugvindt op de andere modellen, zelfs niet op de technisch nauw verwante Portofino.

  • Onder de motorkap ligt natuurlijk de 3,9 liter-V8 uit de Portofino, met 620 pk, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Flitsende prestaties verzekerd.

  • Aan boord is de Roma ook een stuk moderner dan de andere Ferrari’s, met een nieuw, verticaal infotainmentscherm met smartphonekoppeling op een zwevende middenconsole. Ook de passagier vooraan krijgt een eigen display.

  • De Ferrari Roma is een echte GT, met een bruikbare koffer, die nog groter wordt als je de achterzetels neerklapt. En dat is geen groot verlies, want die achterbank is er enkel voor noodgevallen of heel kleine mensen. Ook het onderstel biedt voldoende comfort.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari Roma

Motoren

Er is maar één motor in de Ferrari Roma, de 3,9 liter F154-V8 die in 2014 zijn debuut maakte in de California T en sindsdien het hele V8-gamma van Ferrari aandrijft. In dit geval is hij 620 pk en 760 Nm sterk en drijft hij de achterwielen aan middels een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling, in tegenstelling tot de 7-bak van de Portofino. Deze V8 heeft twee parallelle turbo’s en een drogecartersmering, wat de motor gesmeerd houdt bij stevig bochtenwerk. De Roma sprint in 3,4 seconden naar de 100 km/u, in 9,3 seconden naar de 200 km/u en haalt een topsnelheid van 320 km/u.

Afmetingen

De Ferrari Roma is 4,66 meter lang, 1,97 meter breed en 1,30 meter hoog. Aan boord heb je 2+2 zitplaatsen, waarbij de achterbank enkel in noodgevallen kan dienen. De koffer is 272 liter groot, of 345 liter met de achterbank plat - al kan je dan wel veel langere voorwerpen vervoeren. De Roma weegt 1.570 kilo en heeft een benzinetank van 80 liter.

Uitvoeringen

De Ferrari Roma heeft geen verschillende uitvoeringen, al zouden er later wel nog andere versies van het model kunnen uitkomen. Momenteel personaliseer je het model gewoon door een koetswerkkleur te kiezen, de gewenste velgen, eventuele carbon accenten en de kleur van de interieurbekleding. Er zijn wel opties, zoals stiksels in een contrasterende kleur, extra rijhulpsystemen, een hittewerende voorruit, een beter audiosysteem of het passagiersdisplay. Bijna elke Ferrari Roma die wordt verkocht, kost dus meer dan zijn basisprijs. En wil je de auto helemaal naar smaak aankleden, dan kan je aankloppen bij Ferrari Tailor Made.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ferrari Roma heeft een vanafprijs van 206.424 euro, al betaal je meestal nog enkele tienduizenden euro’s extra om het model naar smaak aan te kleden. Daarmee is hij de goedkoopste Ferrari in het gamma, met een 5.000 euro lagere prijs dan de Portofino. In Vlaanderen betaal je 10.187,61 euro aan BIV en een jaarlijkse verkeersbelasting van 2.436,6 euro, in Brussel en Wallonië is dat respectievelijk 4.957 euro en 1.914,53 euro.

Design-highlights en interieur

De Ferrari Roma is technisch gebaseerd op de Portofino, de opvolger van de California met een stalen klapdak, maar heeft toch een volledig eigen design gekregen, dat bovendien uniek is binnen het gamma - enkel de uiterst gelimiteerde Daytona SP3 lijkt volgens dezelfde filosofie getekend te zijn. De Roma heeft scherpe koplampen, een radiatorrooster in koetswerkkleur dat volledig in de carrosserie verwerkt lijkt, een zeer elegante coupévorm en smalle achterlichten die nog net verwijzen naar de iconische ronde lampen van vroeger.

Een moderne Ferrari

Aan boord innoveert de Roma ook, met een gemoderniseerde versie van het bekende Ferrari-interieur. Het T-vormige geheel van het dashboard en de middenconsole is nieuw, net als het verticale infotainmentscherm dat ook CarPlay en Android Auto ondersteunt. Wat wel wordt overgenomen van andere Ferrari-modellen, is het passagiersdisplay, al is het hier groter dan vroeger en biedt het ook comfortfuncties. Zoals steeds zijn de meeste bedieningen op het stuurwiel te vinden, dat nu ook aanraakgevoelige oppervlakken heeft. De Roma biedt plaats aan 2+2 personen, maar de achterbank is zeer moeilijk te bereiken en is veel te klein voor volwassenen. Beter gebruik je die plaats dus voor extra bagageruimte.

Rijhulp en veiligheid

De Ferrari Roma is een van de eerste Ferrari’s die je kan configureren met een pakket aan rijhulpsystemen, waaronder adaptive cruise control, een rijstrookassistent en een 360°-camera. Een crashtest van Euro NCAP of de Amerikaanse IIHS of NHTSA is er niet, maar de Roma heeft ook 6 airbags die je beschermen in het geval van een botsing.

Alternatieven

De Ferrari Roma is een sportieve GT, waarmee hij concurreert met de Aston Martin DB11, Porsche 911 Turbo, Bentley Continental GT en de McLaren GT. Als je een cabrio wil, kan je kiezen voor de Portofino M, die technisch gelijk is aan de Roma, maar een ouder design en interieur heeft.

FAQ

Wat is de prijs van de Ferrari Roma?
De Ferrari Roma heeft een Belgische catalogusprijs van 206.424 euro, waarmee het de goedkoopste nieuwe Ferrari van het moment is.
Is er ook een Ferrari Roma cabrio?
De Ferrari Roma heeft geen eigen cabrioversie, maar de Portofino is technisch identiek en heeft een stalen klapdak. Je moet dan wel leven met een ouder design en interieur.
Komt er ook een snellere Ferrari Roma?
Er zijn spionagevideo’s opgedoken van een Ferrari Roma met V12, maar het is onduidelijk of het om een snellere versie gaat van de Roma, of een testprototype voor een opvolger van de 812 Superfast.