Sterke punten
- 1.000 pk!
- Eerste plug-in hybride van Ferrari
- Rijgedrag ondanks extra gewicht
Zwakke punten
- Extreem duur
- Geluid niet meer wat het was
- Meerwaarde t.o.v. 296 GTB
Ferrari SF90 Stradale Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari SF90 Stradale, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ferrari SF90 Stradale
-
Ferrari SF90 Stradale ROSSO CORSA 'FULL CARBON'
€ 469.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 14.882 km
- 01/2021
- 735 kW (999 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
-
6,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
154 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9910 Aalter -
Ferrari SF90 Stradale 4.0 Turbo V8 F1 PHEV
€ 499.500,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 1.158 km
- 02/2023
- 573 kW (779 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Halfautomaat
- Benzine
-
6,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
154 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1300 Wavre -
Ferrari SF90 Stradale Asseto Fiorano *all carbon*
€ 559.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 1.132 km
- 08/2021
- 736 kW (1.001 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2200 Herentals -
Ferrari SF90 Stradale STRADALELIFTCARBONJBLRACING SITZEACCKAM
€ 439.990,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 10.930 km
- 06/2022
- 735 kW (999 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
-
164 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Ferrari SF90 Stradale V8
€ 499.990,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 2.290 km
- 02/2024
- 735 kW (999 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Ferrari SF90 Stradale SPIDER Full options Great best comfort seats 1 HAN
€ 499.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 2.200 km
- 06/2023
- 735 kW (999 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Ferrari SF90 Stradale Spider -1Hand
€ 499.000,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 295 km
- 10/2023
- 735 kW (999 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Ferrari SF90 Stradale STRADALE DAYTONA RACING SEATS CARBON LIFT JBL
€ 458.900,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 2.800 km
- 04/2022
- 736 kW (1.001 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Ferrari SF90 Stradale
Alle artikelen
Test: Ferrari Portofino – Veel meer dan de opvolger van de California
Test: Ferrari 812 Superfast – Adieu F12, hier komt de krachtigste V12 ooit
Special: Ferrari 250 GTO – Duurste auto ter wereld
Eerste contact: Ferrari 488 Spider – Rood alarm
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Alternatieve modellen
Goede redenen
Dankzij een 780 pk sterke 4 liter-V8 achteraan en een 220 pk sterke elektromotor vooraan heeft deze SF90 Stradale maar liefst 1.000 pk, waarmee hij de krachtigste Ferrari tot nu toe is.
Ondanks dat extra batterijpakket en het daarbij horende meergewicht, blijft de rijdynamiek overeind en zorgt de vierwielaandrijving zelfs voor extra tractie.
Het design van de Ferrari SF90 is misschien niet ieders smaak, maar het onderscheidt zich wel van de rest van het gamma dankzij zijn hypermoderne look.
Wil je een SF90 Stradale die nog beter is op het circuit, dan is er een Assetto Fiorano-pakket dat een beetje gewicht bespaart dankzij carbon onderdelen en dito velgen, met ook iets meer downforce.
De SF90 Spider is de cabrioversie van de Stradale, met dezelfde technische specificaties, al is deze versie nog iets zwaarder.
Alle belangrijke gegevens over de Ferrari SF90 Stradale
Motoren
Er is maar één motor te krijgen in de Ferrari SF90 Stradale: een plug-in hybride combinatie van een 4 liter grote biturbo-V8 die achter de passagierscel zit en extreem laag is ingebouwd, en een 220 pk sterke elektromotor op de vooras, die wordt gevoed door een 7,9 kWh grote batterij, waarmee hij tot 25 km puur elektrisch kan rijden tot aan een snelheid van 135 km/u. Met zijn systeemvermogen van 1.000 pk is de SF90 de krachtigste Ferrari ooit, en ook de snelst optrekkende met een sprint van 0-100 km/u in 2,5 seconden. De topsnelheid is 340 km/u volgens Ferrari.
Een leuk weetje: in elektrische modus is deze Ferrari SF90 Stradale dus een voorwielaandrijver. Ook is er geen echte versnelling achteruit op de 8-trapsautomaat met dubbele koppeling, achteruit rijden doe je altijd met de elektromotor.
Afmetingen
De Ferrari SF90 Stradale is 4,71 meter lang, 1,97 meter breed en 1,19 meter hoog. Het is een strikte tweezitter, in tegenstelling tot sommige andere Ferrari’s is er ook geen opbergruimte achter de zetels. Je moet het dus doen met de amper 74 liter grote koffer voorin, die kleiner is dan de andere V8-modellen van Ferrari door de plaatsing van de batterij. Met een leeggewicht van ongeveer 1,6 ton is de SF90 ook zo’n 150 kilo zwaarder dan de F8 Tributo.
Uitvoeringen
De Ferrari SF90 is er als coupé, de SF90 Stradale, en als cabrio, de SF90 Spider. De SF90 Stradale kan je ook met het Assetto Fiorano-pakket bestellen, dat Multimatic-schokdempers toevoegd, koolstofvezel onderdelen en velgen, een grotere achterspoiler en een lichtgewicht titanium uitlaatsysteem, voor een betere rijdynamiek en een 30 kilo lager gewicht.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Ferrari SF90 Stradale is in België te koop vanaf 424.913 euro, de SF90 Spider heeft een prijskaartje van 467.405 euro. Voor het Assetto Fiorano-pakket betaal je ook nog eens bijna 50.000 euro, en ook de andere uitrusting is niet goedkoop. Daarmee is de Ferrari SF90 een pak duurder dan de rest van het ‘normale’ Ferrari-gamma.
Gek genoeg valt het qua belastingen wel mee met de SF90, aangezien de CO2-uitstoot een pak lager is met zijn hybride aandrijflijn. In Vlaanderen betaal je 517,79 euro BIV en 2.054,33 euro jaarlijkse verkeersbelasting, in Brussel en Wallonië wordt zijn grote motor nog steeds afgestraft met 4.957 euro BIV en 2.179,58 euro jaarlijkse wegenbelasting.
De Ferrari SF90 Stradale zit nog in de fase waarbij het tweedehands aanbod nog zo beperkt en recent is, dat verkopers meer dan de nieuwprijs kunnen vragen om klanten te lokken die niet op de lange levertijden van Ferrari willen wachten. De goedkoopste SF90 Stradale van Europa kost dus nog 499.900 euro. Speciaal uitgeruste versies met het Assetto Fiorano-pakket of de Spider zijn vaak nog een stuk duurder.
Design-highlights en interieur
De Ferrari SF90 Stradale is niet enkel de eerste plug-in hybride van Ferrari, het is ook het eerste model van het merk met het nieuwe design van het merk, dat afscheid neemt van de ronde achterlichten en de grote lichtblokken vooraan. De neus heeft erg scherpe koplampen gekregen en achteraan zijn de lichten nu rechthoekig. Ondanks het feit dat de basisvorm vrij gelijkaardig is aan die van de F8 Tributo, speelt de SF90 met contrasterende panelen en vormen om hem een veel modernere look te geven. De Assetto Fiorano krijgt ook historisch geïnspireerde racestrepen - als je ervoor betaalt.
Overal touchpanelen
Aan boord heerst er ook een moderner sfeertje dan wat we gewend waren van Ferrari, al is dit design alweer voorbijgestreefd door de Roma. We zien wel de aanraakgevoelige toetsen op het stuur en op de andere bedieningspanelen. Zoals typisch bij Ferrari, zitten de meeste bedieningselementen op het stuurwiel, om je handen er bijna nooit van te moeten halen. De centrale toerenteller lijkt analoog, maar is digitaal en verandert in een vermogensmeter in de elektrische modus.
Rijhulp en veiligheid
In tegenstelling tot de GT-modellen van Ferrari, heeft de SF90 geen actieve rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control of een rijstrookassistent. Je hebt wel 4 airbags en een stijf chassis dat de impact van een eventuele botsing goed moet kunnen opvangen. Een officiële veiligheidsscore van Euro NCAP of de Amerikaanse IIHS of NHTSA is er niet.
Alternatieven
Rechtstreekse concurrenten voor de Ferrari SF90 Stradale zijn er niet echt, toch niet met een hybride aandrijflijn en een vergelijkbaar prijskaartje. De McLaren 720S komt in de buurt, maar heeft enkel een benzinemotor en kost ook wat minder. De Lamborghini Aventador is intussen uit productie, maar krijgt wel een hybride opvolger die qua prijs en prestaties in de buurt zal komen van de SF90. Er is echter ook wat interne concurrentie: de Ferrari 296 GTB heeft ook een hybride aandrijflijn, vergelijkbare looks, 830 pk en een veel lager prijskaartje.