Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Spider 3.jpg

Fiat Spider

1 / 4
Spider 3.jpg
Spider 4.webp
Spider 1.jpg
Spider 2.jpg

Sterke punten

  • Echte roadster
  • Heerlijk open rijden
  • Makkelijke kap

Zwakke punten

  • Krappe koffer
  • Opbergvakken
  • Verbruik bij stevige rijstijl.

Fiat 124 Spider Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat 124 Spider, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Spider man

Fiat had in de jaren 60 hoe dan ook een naam als een klok en de 124 coupé en de daar van afgeleide 124 Spider waren zeker medeverantwoordelijk voor de naam en faam van de jongens uit Turijn. Waarna een Barchetta de honneurs mocht waarnemen. En plots was er de nieuwe Fiat Spider en die kwam uit Japan. Al dan niet met een Abarth logo

Interesse in een Fiat Spider

Fiat Spider tweedehands auto
Fiat Spider dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een auto uit Japan heeft zo zijn voordelen: superefficiënt, een hoge kwaliteit van fabricage en gebruikte onderdelen, maar flair? Laat net dat zijn wat de Italianen aan de MX-5 van Mazda toevoegen, dat typische Italiaanse non so cosa. We weten dat de MX-5 de basis is, maar beide fabrikanten hebben genoeg vrijheid gekregen om een eigen, ook visueel, inbreng te doen. Zo zijn er duidelijke herinneringen aan de Fiat Spider van weleer

  • In ons jachtige verkeer is een turbomotor, tenminste als u niet zo’n fervente schakelaar bent, toch net iets werkwilliger dan een atmosferische motor, die juister in het toerental moet zitten. De 1.4 l Multi-air viercilinder is alles bij elkaar zo’n romige motor, dankzij 240 Nm die bij een breed toerental beschikbaar zijn.

  • De Fiat Spider is een echte roadster met een in 1 wip (letterlijk) weg te plooien stoffen dak, achterwielaandrijving en de motor voorin, maar achter de vooras. Dat zorgt voor een zo goed als 50/50 gewichtsverdeling over de beide assen.

  • Met de zeer duidelijke ophanging onder de Abarth koets is een avontuurlijk rijgedrag zeer wel mogelijk. Eerder dan de extra pk’s is het Abarth-onderstel verantwoordelijk voor veel meer roadster plezier.

Belangrijke gegevens

Wie de Fiat Spider een beetje te tam vindt en 140 pk net iets te weinig, kan voor de Abarth-versie kiezen. Die is weliswaar flink wat euro’s duurder, maar dan heb je ook een uitgesproken sportief karakter. Ook al met die (zo was dat ook in het verleden, destijds uit gewichtsbesparing) zwarte motorkap en kofferklep. Binnen krijg je die prachtige Abarth-kuipjes (geslaagde make-over van de Mazdastoelen) mee, plus een gepersonaliseerde boordplank/toerenteller.

De Spider krijgt niet de nieuwste versie van het Mazda (Uconnect) wel een ouder multimediasysteem dat voor (ex-)Mazdarijders geen enkel geheim heeft. Het doet zijn werk zonder meer. Om de middentunnel kan je middels een schakelaar uit twee rijmodi kiezen: sport of normaal. De Abarth heeft in de sportmodus een behoorlijk actieve uitlaat.

Een automaat is op de Spider niet beschikbaar, alleen een handgeschakelde 6-bak. Die krijgt in de Spider een langere pook, maar schakelt niet zo duidelijk als in de MX-5. Met zijn wat langere overhangen krijgt de Spider ook een iets grotere koffer, nu goed voor 140 l.

Motoren

De Spider kreeg alleen een 1.4 l Multi-air turbomotor onder de voorkap. In de Fiat-uitvoering is hij 140 pk sterk voor 240 Nm, in de Abarth-configuratie wordt hij 170 pk sterk, en blijft het maximaal koppel nagenoeg gelijk: 250 Nm. Beide 4-pitters worden aan een manuele 6-bak gekoppeld en van daar gaat de kracht naar de achterwielen. Dat mag voor de 140 pk versie 6 l gemiddeld kosten, de Abarth verstookt zo’n 7 l.

Afmetingen

Wie de Mazda MX-5 in profiel langs de Fiat Spider parkeert, ziet de langere overhangen voor en achter bij de Spider. Die wort 4,01 m lang, 1,74 m breed, 1,23 m hoog. Wielbasis is dezelfde bij de twee auto’s: 2,31 m. de Spider is met 1060 kg een paar kilo’s zwaarder dan de MX-5, een gevolg van die paar millimeters meer in de lengte, hoogte en breedte.

Varianten

De Fiat Spider en de Abarth Spider verschillen niet alleen motorische (140 tegenover 170 pk, ook optische zijn er verschillen. De zwarte motorkap met de typische Spider-bubbels er bovenop, de wat stoerdere bumpers, de achterkant met 4 uitlaatpijpen, het maakt dat de Fiat en Abarth duidelijk van elkaar verschillen. Maar om daarmee de meerkost van € 8000 te verantwoorden….

Prijzen

De Abarth Spider kost in zijn standaardversie € 40.000, dat is flink duurder dan de MX-5 2.0, die net 30.000 kost. De Fiat Spider zit daar met zijn € 32.000 mooi tussen in. Het blijkt bovendien een auto te zijn die goed zijn waarde houdt. Een goed onderhouden Spider van 4 jaar oud gaat voor ruim € 20.000 van de hand.

Design

Buitenzijde

De koetswerkpanelen voor de Fiat Spider, hoewel in Japan gebouwd, zijn specifiek voor de Spider en de Abarth Spider. Daarom heeft de auto veel minder de KODO lijnen die de MX-5 en de ander Mazda’s kenmerkt. Alleen de voorruit en het stoffen dak zijn gelijk bij beide auto’s. De neus met het typische zeshoekige radiatorrooster, de koplampen (met drie led-dagrijlichten), de flanken met die vouw over de hele zijkant, de rechthoekige achterlichten, die auto neemt de ergernis van de vorige Spider mee, zonder retro te worden.

Binnenkant

Aan de binnenkant is er weinig veranderd aan de lay-out die Mazda bedacht heeft. Fiat geeft er hoogstens een ander kleurtje aan, gebruikt andere stoffen en her en der een verschillend streepje blink. Voorts blijft het een 2-zitter die geen overschot aan binnenruimte heeft en dat onder meer met een tekort aan opbergvakken moet bekopen. De stoelen, ook al origineel van Mazda, zitten prima en de kap maakt dicht en bij Belgische snelheden niet overdreven veel lawaai.

Veiligheid

De Fiat Spider krijgt dezelfde EuroNcap quotering als de Mazda MX-5: 4-sterren, wat voor een roadster prima is. Er zijn de gordels met voorspanners, de stevige rolbeugel, airbags (maar niet in het dak) en de Spider heeft met ABS-remmen met remkrachtverdeling en een eenvoudige tractiecontrole ook actief de zaken (rudimentair) op orde. De motorkap heeft een voetgangersprotectiemechanisme.

Alternatieven

Naast de MX-5 komen de alternatieven (steeds spaarzamer, dat wel) uit Duitsland. Met name de Z4 met de 4-cilinder turbomotor vist in dezelfde vijver, maar is flink duurder dan de Fiat Spider en zelfs duurder dan de Abarth. Maar hij presteert dan ook op een hoger niveau.

FAQ

Waarom geen automaat?
Zelfs Mazda levert zijn MX-5 alleen in de VS met automaat, liefhebbers van roadsters willen blijkbaar zelf schakelen
Waarom heeft de Spider maar 1 motor?
Bij Fiat was men redelijk opgezet met hun eigen multi-air principe en in een Spider krijgt die motor natuurlijk een imagobooster.
Wat verklaart het prijsverschil tussen de Fiat en de Abarth uitvoering?
Autobouwers waren tot voor kort verkopers van dromen en Abarth verkocht vooral zijn reputatie in races en dat mag wat kosten.

Beoordelingen voor Fiat 124 Spider

1 Beoordelingen

4,0