Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-500c-front

Fiat 500c

1 / 4
fiat-500c-front
fiat-500c-front
fiat-500c-interior
fiat-500c-seating

Sterke punten

  • Iconische looks
  • Uniek cabriodak
  • Ook als EV

Zwakke punten

  • Compact interieur
  • Beperkte koffer
  • Prijs EV

De meest iconische stadscabrio ter wereld

Fiat schuift van haar iconische 500 ook een cabrioversie naar voren. Die heeft geen klassiek cabriodak, wel een stoffen dakje dat tot halfweg de koffer weg kan schuiven. Met deze opstelling ontpopt de 500c zich tot de fijnste stadscabrio ter wereld.

Goeie redenen

  • De Fiat 500 is een icoon in het straatbeeld. Een absolute allemansvriend. Waardoor je met deze 500c overal welkom bent. Op je eerst date, op een festivalweide of op de parking van een luxueus resort.

  • De huidige 500c komt er in twee smaken, als een zuinige milde hybride en als een volstrekt elektrische uitvoering.

  • Fiat laat een ruim aanbod aan personalisatie toe. Waardoor je jouw 500c helemaal eigen kan maken.

  • De Fiat 500 blijft een gegeerde auto op de tweedehandsmarkt. Waardoor je kan teren op een schappelijke restwaarde.

Alle belangrijke gegevens over de Fiat 500c

Motoren

Fiat heeft op dit moment twee versies van haar 500c in het gamma. Eéntje met klassieke benzinemotoren en een volledig elektrische versie. Kijken we naar de elektrische 500c, dan heb je de keuze uit twee elektromotoren op de vooras. Een exemplaar met 95 pk gekoppeld aan een accu van 23.8 kWh en een versie van 118 pk die gebruik maakt van een accu van 42 kWh. Vooral die laatste is een interessante optie met een theoretische range van maximaal 310 km.

Stappen we over op de benzinemodellen, dan zien we vier-, drie- en zelfs tweecilinders present tekenen. Tussen 2015 en 2018 was de 500c beschikbaar met de 60 pk sterke Twinair, een 970cc grote atmosferische tweecilinder. Dat blok kwam er ook met turbokracht en zag daardoor zijn vermogen stijgen naar desgewenst 80, 85 tot wel 105 pk.

Naast de tweecilinder tekende er tussen 2015 en 2021 ook een 1.2-liter viercilinder benzine present. Dat atmosferische blok is 69 pk sterk. In 2020 introduceerde Fiat een driecilinder voorin de 500c. Dat blok met een slagvolume van 1-liter en een turbo krijgt meteen de “hybrid”-badge aangemeten. Al gaat het hier voor de volledigheid over een milde hybride. Met 70 pk is dit een pittige krachtbron voor de kleine stadswagen. Sinds 2021 valt de 500c exclusief te verkrijgen met deze 1.0 Hybrid, naast de elektrische versie natuurlijk.

Afmetingen

Hoewel 500c Electric en 500c Hybrid een design lijken te delen, staan beide auto’s op compleet andere fundamenten. Meer nog, de 500c Electric is met zijn lengte van 3.63 meter, breedte van 1.68 meter en hoogte van 1.52 meter een slag groter dan de 500c met verbrandingsmotor. Die meet 3.57 meter lang, 1.62m breed en 1.48 meter hoog. Hoe dan ook blijven beide versies compacte stadswagens die op een dubbeltje vallen te draaien. Door de slimme opbouw van het cabriodak op deze 500c hoeft hij niet in te boeten op het vlak van koffervolume tegenover zijn hatchbackbroertje. Gelukkig maar, want met 185 liter zet de 500c zich allerminst in de markt als een ruimtewonder. Ook hier maakt de 500c duidelijk een compacte stadswagen te zijn.

Uitvoeringen

Geen gebrek aan uitvoeringen en gelimiteerde versies bij de Fiat 500c. Waardoor elk productiejaar wel unieke versies heeft. De meest noemenswaardige uitvoeringen luisteren naar de namen Pop, Star, Cult, Sport, Lounge, (Red), Icon en Dolcevita. Alle versies krijgen een unieke samenstelling van designkenmerken die je daarna nog verder kan personaliseren. Daardoor kan je misschien wel stellen dat élke 500c op de openbare weg uniek is.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de 500c starten aan 19.962 euro voor de 1.0 Hybrid en 31.862 euro voor de 500c Electric.

De tweedehandsprijzen van de Fiat 500c gaan vlot onder de 6.000 euro voor pre-faceliftmodellen (2010-2016). Voor facelift-exemplaren betaal je minimaal zo’n 11.000 euro. Voor een elektrische Fiat 500c ben je op de tweedehandsmarkt momenteel (zomer 2022) minimaal 30.000 euro kwijt op Autoscout24.

Design-highlights en interieur

Een icoon in een modern jasje, zo kan je de huidige generatie Fiat 500c omschrijven. Met guitige looks en een fris interieur. De elektrische uitvoering krijgt daarbij zijn eigen gedigitaliseerd dashboard dat past bij een 500c voor de toekomst.

Van stijlvolle verschijning tot stoere stadswagen

Het iconische design van de huidige Fiat 500c wordt extra geaccentueerd door de oneindige personalisatiemogelijkheden. Van een hemelsblauw exemplaar met witte velgen tot een stoere matzwarte uitvoering met sportieve bumpers; the sky is the limit. Al zeker met het dakje opengeschoven.

Baden in het licht

Het grote verschil tussen 500 hatchback en 500c zit vind je niet binnenin… maar wel bovenop! Want met een druk op de knop schuif je het canvasdakje tot halfweg de kofferklep. Het geeft het interieur van de 500c een ruimtelijk gevoel en werpt daarbij extra licht op de mooie interieurdetails.

Rijhulp en veiligheid

De Fiat 500c facelift kreeg bij zijn debuut in 2016 een score van drie sterren op vijf op de Euro NCAP-crashtests. De in 2021 gelanceerde 500c Electric doet het met vier sterren op vijf nét wat beter. Standaard beschikt de 500c met benzinemotor over cruisecontrole en parkeersensoren. De elektrische versie voegt zaken toe zoals een rijstrookassistent.

Alternatieven

De Fiat 500c, veel concurrenten probeerden ‘m te kopiëren maar geen enkel alternatief was zo krachtig als het origineel. Opel deed een poging met de Adam Open Air en ook Peugeot doet een gooi met de 108 Cabrio. Heb je het over pure iconen, dan is er natuurlijk ook nog de Mini Cabriolet. Al speelt die in een andere prijsklasse dan deze Fiat 500c.