Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-brava-l-01.jpg

Fiat Brava

1 / 4
fiat-brava-l-01.jpg
fiat-brava-l-02.jpg
fiat-brava-l-03.jpg
fiat-brava-l-04.jpg

Sterke punten

  • Ruime motorkeuze
  • 1.9 JTD met common-railinspuiting
  • Redelijke bagageruimte

Zwakke punten

  • Vínd maar eens een occasion …
  • Magere score bij Euro NCAP
  • Overschaduwd door Golfs en Astra’s

Fiat Brava: volledig vergeten Auto van het Jaar 1996

De Fiat Brava is de vijfdeursvariant van de driedeurs Fiat Bravo. Technische verschillen tussen beide modellen zijn er dus nauwelijks. De Europese autopers verkoos de Fiat Brava/Bravo in 1996 – hij verscheen eind 1995 – tot Auto van het Jaar, net als overigens zijn voorganger, de Fiat Tipo. Lees meer.

Interesse in een Fiat Brava

Fiat Brava tweedehands auto

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Een Auto van het Jaar kan niet slecht zijn …
  • Fraaie vormgeving
  • Zeer betaalbaar als occasion, als je een goede kunt vinden
  • Ruime keuze in motoren en uitvoeringen

Technische gegevens

Motorisatie

De Fiat Brava biedt – net als zijn broer, de Bravo – keuze uit negen motorvarianten: vier benzineversies en vijf diesels. De kleinste viercilinder benzinemotor is de 1.2 16V met zestien kleppen en 59 kW (80 pk) vermogen, die in 1998 de 1.4 (met 12 kleppen) met een vermogen van 55 kW (75 pk) opvolgt. De 1.6 16V levert een vermogen van 76 kW (103 pk) en de 1.8 16V ten slotte levert 83 kW (113 pk), maar die is vanaf 1998 niet meer geleverd.

De diesels zijn de turboloze 1.9 D met 48 kW (65 pk) vermogen, de 1.9 Tds 75 en 100, turbodiesels met 55 en 74 kW (75 en 100 pk) en vanaf 1998 de 1.9 JTD en de 1.9 JTD 105 met common-railinspuiting en vermogens van 74 en 77 kW (100 en 105 pk).

Alleen de 1.6 SX is er ook met viertrapsautomaat, de overige versies zijn voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. De Fiat Brava is voorzien van voorwielaandrijving.

Afmetingen

De Fiat Brava is met een lengte van 4,19 meter een compacte middenklasser. Hij is bijna twee decimeter langer dan de driedeurs Bravo. Mede daardoor heeft hij met een inhoud van 380 liter precies 100 liter bagageruimte meer dan zijn broertje. En die ruimte is met neergeklapte achterbank zelfs maximaal 1.165 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Fiat Brava
Marktintroductie 1995
Lengte x breedte x hoogte 4,19 x 1,74 x 1,41 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 380-1.165 l
Ledig gewicht 1.015-1.180 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.570-1.700 kg
Cilinderinhoud 1.242-1.929 cm3
Vermogen 48-83 kW (65-113 pk)
Koppel 112-200 Nm
Topsnelheid 155-190 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,3-17,8 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 5,5-8,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 147-186 g/km

Varianten

De driedeurs Fiat Bravo is eigenlijk óók een variant van de vijfdeurs Brava, maar die behandelen we als apart model. De Fiat Brava is er tot 2001 in de volgende zes uitvoeringen: S (alleen 1.4 en 1.9D/Tds 75), SX (1.2, 1.4, 1.6, 1.9T/Tds 100/JTD), EL (1.6), ELX (1.6, 1.6 16V, 1.8, 1.9 Tds 100, 1.9 JTD), HSX (1.2 16V, 1.6 16V) en Steel (1.2 16V, 1.6 16V, 1.9 JTD).

Prijzen

De Fiat Brava kost nieuw bij zijn introductie omgerekend ongeveer 14.000 euro en de nieuwprijzen lopen op tot 19.000 euro. Na de facelift variëren de prijzen van bijna 15.000 tot 21.500 euro.

Prijzen voor occasions van de Fiat Brava zijn moeilijk te bepalen, het aanbod is minimaal, net als dat voor de Bravo. Enige richtlijn vormen de occasionprijzen van de latere Fiat Bravo van 2007: die worden aangeboden voor prijzen van rond de duizend euro. Grote kans dat je voor een Fiat Brava van 1995-2001 minder betaalt, als je er al een vindt …

Design

Buitenkant

De Fiat Brava is een vijfdeurs hatchback met zeer afgeronde vormen. Tot aan de voorruitstijl is hij hetzelfde als de Fiat Bravo, met een laag front met bijna toegeknepen koplampen, een motorkap en spatborden waarin nauwelijks profielen of lijnen zijn te herkennen. Anders dan de Bravo heeft de Brava vijf portieren en een heel klein kontje, als je de auto schuin van voren bekijkt. Recht van opzij is het niet meer dan een richeltje – het fraaie gevolg van de ronde vormen. Opvallend zijn de achterlichten: drie smalle, horizontale streepjes aan weerzijden van de achterklep, waarvan het metalen onderste gedeelte ook vrijwel geen lijnen of profielen heeft. De Brava is voorzien van zwarte, rubberen stootstrips over de bumpers en de portieren.

Binnenkant

De Fiat Brava is voorzien van een fraai gewelfd en eveneens afgerond dashboard. Wat meteen opvalt is dat de audio-installatie helemaal bovenaan in de middenconsole, perfect onder handbereik is geplaatst. Daardoor is het systeem heel eenvoudig te bedienen en te raadplegen. De audio-installatie is overigens standaard en is volledig in het dashboard geïntegreerd – nogal vooruitstrevend in de jaren negentig van de vorige eeuw. Verschillen met de Bravo zijn de vormen van het dashboard voor de voorpassagier – in de Bravo is het dashboard daar uitgehold tot een soort open bergvak.

Veiligheid

Euro NCAP ‘beloonde’ de Fiat Brava matig na de roemruchte en alom als onafhankelijk erkende crashtest. De tests zagen er in 1998, het jaar waarin de Fiat Brava is getest, anders uit en de waardering werd uitgedrukt per onderdeel. Daarom heeft de Brava voor zowel de bescherming van volwassen inzittenden als voor voetgangersbescherming slechts twee sterren – al was de derde ster voor inzittendenbescherming met kleine aanpassingen haalbaar, aldus Euro NCAP in het testverslag. De carrosserie vervormt te veel bij zowel een frontale als een zijdelingse impact en bij een zijdelingse botsing krijgen de ribben van de inzittenden het zwaar te verduren. Als een soort troost de opsomming van de veiligheidsvoorzieningen in de Brava: de airbag voor de bestuurder is standaard, die voor de voorpassagier is een optie, net als ABS in de oudere modellen.

Alternatieven

De Fiat Brava en Bravo concurreren in het C-segment, waarvoor de Volkswagen Golf en de Opel Astra bijna synoniem zijn. Natuurlijk heeft de Fiat hier veel concurrenten – of liever gezegd: alternatieven. Als je bij Fiat zélf kijkt, kun je denken aan zijn voorganger, de oude Fiat Tipo, of juist zijn opvolger, de Fiat Stilo.

Als je verder kijkt dan Fiat, kom je natuurlijk als eerste uit bij de Volkswagen Golf, die met zijn bouwkwaliteit, rijeigenschappen en interieurruimte al jarenlang zo’n beetje de maatstaf is in het segment. Een ander alternatief is de Opel Astra met zijn aantrekkelijke styling, efficiënte motoren en hoogwaardige interieur. Ook de Ford Focus, die bekendstaat om zijn scherpe rijgedrag en uitgebreide keuze aan motorvarianten, is een aantrekkelijk alternatief. De Peugeot 306 biedt eveneens stevige concurrentie met modern design en comfortabele rijeigenschappen. Tot slot is de Renault Mégane een geduchte concurrent met zijn opvallende ontwerp en ruime interieur.

FAQ

Is de Fiat Brava een goede auto?
Of een auto ‘goed’ is, is gedeeltelijk subjectief en hangt ook af van waarvoor je een auto kiest en hoe je hem gebruikt. Wel staat de Fiat Bravo/Brava bekend als een betrouwbare auto. Er zijn wel storingen bekend, maar dat zijn vrijwel altijd kleinigheden die relatief gemakkelijk zijn te verhelpen. De Fiat Brava is immers geen hightech auto.
Met wat voor motoren is de Fiat Brava er?
De Fiat Brava is er met benzine- en (turbo)dieselmotoren. Er zijn vier viercilinder benzineversies: de kleinste is de 1.2 16V die de 1.4 heeft opgevolgd. Verder is er de 1.6 16V en de 1.8 16V. Verder zijn er ook vijf diesels. De turboloze 1.9 D, de 1.9 Tds turbodiesel in twee vermogensvarianten en de 1.9 JTD in eveneens twee vermogensvarianten. Zie het kopje ‘Motorisatie’ voor alle details.
Wat is de opvolger van de Fiat Brava?
De Fiat Brava is in 2001 opgevolgd door de Fiat Stilo. De tweede generatie van de Fiat Bravo nam het stokje in 2007 weer over van de Stilo.

Beoordelingen voor Fiat Brava

7 Beoordelingen

3,9