Sterke punten
- De 1.1-motor in de Sporting
- Interieurruimte, vooral voorin
- Compact en wendbaar
Zwakke punten
- Hakerige versnellingsbak
- Plaatsing pedalen
- Kleine bagageruimte
Interesse in een Fiat Cinquecento
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- De Cinquecento is bij uitstek een stadsauto, compact, licht en uiterst functioneel
- Sportieve Fiat Cinquecento Sporting is voorzien van de pittige 1,1-liter motor
- Cinquecento Soleil extra aantrekkelijk door – de naam verwijst ernaar – zonnedak
- Gegalvaniseerde carrosserie zou heel roestbestendig moeten zijn
Technische gegevens
Motorisatie
De Fiat Cinquecento is de moderne opvolger van de klassieke 500 en de 126. Die modellen hadden hun luchtgekoelde motortje achterin, terwijl de Cinquecento een watergekoelde viercilinder benzinemotor dwars voorin heeft. In eerste instantie voorziet Fiat de Cinquecento van een 899 cm3 metende motor die is afgeleid van die van de Fiat 850 uit de jaren zestig. In 1994 introduceert Fiat de Cinquecento Sporting met de 1.108 cm3-motor uit de Fiat Punto. Daarmee is de ‘Cinq’, zoals de kleine Fiat liefkozend wordt genoemd, een sportief stadsautootje.
Alle Cinquecento’s zijn voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een minpuntje van die versnellingsbak in de gewone Cinquecento is de bediening door middel van zogenoemde bowdenkabels – denk aan de remkabels van je fiets. Daardoor schakelt de bak wat hakerig en traag. De vijfbak van de Cinquecento Sporting bedien je wél via stangen.
Fiat maakte de Cinquecento tussen 1992 en 1996 ook in een volledig elektrische variant, de Elettra, die vooral in Italië, Frankrijk en Zwitserland aansloeg. Voor de Poolse markt – de Cinquecento werd in Polen geproduceerd – maakte Fiat een tweecilinderversie met een cilinderinhoud van 704 cm3.
Afmetingen
De Fiat Cinquecento is een kleine stadsauto in het A-segment. Ondanks dat hij slechts 3,23 meter lang is, is het interieur voorin best ruim, al zit je in het amper anderhalve meter smalle autootje wel schouder-aan-schouder. Op de achterbank is de ruimte natuurlijk minder, maar je kunt er met vier volwassenen in. De kofferruimte is klein, 170 liter, maar als je de achterbankleuning neerklapt, heb je toch nog 810 liter laadruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Fiat Cinquecento | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,23 x 1,49 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,20 m |
Inhoud bagageruimte | 170-810 l |
Ledig gewicht | 702-735 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.150 kg |
Cilinderinhoud | 899-1.108 cm3 |
Vermogen | 29-40 kW (39-54 pk) |
Koppel | 65-86 Nm |
Topsnelheid | 140-150 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,8-18,0 sec |
Tankinhoud | 35 l |
Verbruik | 6,1-6,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Er zijn zeven reguliere varianten van de Fiat Cinquecento. De basisversie zoals die in 1991 verschijnt, is puur functioneel. Zaken als centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare ruiten zijn opties. In 1993 verschijnt de Cinquecento Suite, een iets luxueuzere variant, die wel is uitgerust met centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten en handmatig te bedienen airco. In 1994 introduceert Fiat de Cinquecento Sporting met de sterkere 1,1-litermotor uit de Uno 55. Die is voorzien van extra metertjes, een met leder bekleed sportstuur en dito versnellingspookknop, en staat op kenmerkende lichtmetalen wielen en heeft ten slotte in carrosseriekleur uitgevoerde bumpers. De Sporting is er in slechts vijf kleuren: geel, rood, zwart, metallic grijs en metallic blauw.
De basis-Cinquecento wordt in 1995 afgelost door de ietsje minder basic Cinquecento S en SX, en in 1997 verschijnen de nieuwe basisuitvoering Cinquecento Young en de zomerse Cinquecento Soleil met een groot stoffen schuifdak. Alle versies met uitzondering van de Sporting zijn technisch hetzelfde.
Prijzen
Als de Cinquecento in 1991 op de markt verschijnt, kost hij omgerekend ongeveer 7.200 euro. De Young is er in 1997 al voor 6.800 euro. De Sporting en de Suite zijn de topversies en die kosten nieuw iets meer dan 9.000 euro.
Occasions van de Cinquecento zijn er niet veel. Kennelijk zijn ze ondanks de gegalvaniseerde body en beproefde techniek ten prooi gevallen aan de tand des tijds. Prijzen voor occasions lopen uiteen van 1.000 tot 5.000 euro – voor de laatste koop je dan een keurige Sporting. Destijds was er een speciale rallyklasse voor Cinquecento’s, de Trofèo Cinquecento – niet voor Sportings – en af en toe verschijnt er een exemplaar op de occasionmarkt. Die zijn niet goedkoop, prijzen gaan richting 20.000 euro.
Design
Buitenkant
De Fiat Cinquecento is een klein, strak gelijnd stadsautootje. Geheel in de stijl van de jaren negentig heeft hij rechthoekige koplampen en relatief grote ruiten. De achterzijde is vrijwel verticaal en de achterklep loopt net een beetje om de hoeken. Doordat de achterlichten lage, brede units zijn, is de tildrempel vrij hoog. De basisversies zijn voorzien van grijze schildbumpers, de Sporting en de wat luxere versies zijn voorzien van bumpers in carrosseriekleur
Binnenkant
De Cinquecento is best ruim, vooral voorin. Je zit op fraaie stoeltjes, die wel vrij klein zijn. De bestuurder kijkt op een klein dashboard met meters onder een strak luifeltje. Het dashboard loopt aan de rechterkant vanaf de voorruit vrijwel verticaal omlaag naar een riante pakjesplank. Daardoor heb je een ruimtelijk gevoel. Het interieur is minimalistisch, maar wel met leuke, kleurige bekleding voor de zitplaatsen en de kleine portierpaneeltjes. De Sporting is voorzien van een lekker dik en met leder bekleed sportstuur. Ook de knop van de versnellingspook is met leder bekleed.
Veiligheid
Euro NCAP heeft de Fiat Cinquecento nooit aan een crashtest onderworpen. Daar mis je niets aan, want de auto is slechts voorzien van … een kreukelzone. Maar de auto is zó klein, dat die geen levens redt. Een airbag voor de bestuurder was een optie tegen meerprijs voor uitvoeringen boven de kale basisversie. De directe opvolger van de Cinquecento, de Seicento – in principe dezelfde auto – is in het jaar 2000 wél door Euro NCAP gecrasht. Die auto scoorde ronduit slecht als het om bescherming van de inzittenden gaat. Ook voetgangers komen er waarschijnlijk slecht vanaf als ze door de kleine Fiats worden aangereden. Een andere mogelijke risicofactor is de plaatsing van de pedalen. Die zijn al niet groot en staan nogal naar rechts en ook nog eens vrij dicht bij elkaar. Smalle schoentjes zijn een aanrader.
Alternatieven
We noemen hem hierboven al. Het meest voor de hand liggende alternatief voor de Fiat Cinquecento is zijn directe opvolger en afstammeling, de Fiat Seicento. Maar ook de Daewoo en Chevrolet Matiz – de carrosserie van de oorspronkelijke Daewoo Matiz is gebaseerd op een conceptauto voor de Fiat Cinquecento! – is een geloofwaardig alternatief uit dezelfde periode.
Andere concurrenten zijn de Renault Twingo, de Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo, die er ook met vier portieren zijn, net als de Daihatsu Cuore en de Suzuki Alto/Nissan Pixo.