Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-coupe-l-01.jpg

Fiat Coupe

Sterke punten

  • Origineel design
  • Krachtige benzinemotoren
  • Geliefd onder verzamelaars

Zwakke punten

  • Gevoeligheid van componenten
  • Niet de meest praktische keuze
  • Verkrijgen van onderdelen soms lastig

Fiat Coupé: unieke sportcoupé!

Fiat heeft in de rijke historie van het merk diverse coupé-modellen geleverd, met als voornaamste exponent de Fiat Coupé, gebouwd van 1994 tot 2000. Noem het gerust een opvallende verschijning, want er zijn maar weinig auto’s met een soortgelijke styling. Lees meer.

fiat-coupe-m-02.jpg
fiat-coupe-m-03.jpg
fiat-coupe-m-04.jpg

Fiat Coupe

Normaalgesproken laat de Italiaanse autofabrikant Fiat het sportautosegment over aan zijn dochter Alfa Romeo en richt hij zich in plaats daarvan op economymodellen en compacte personenwagens. Maar toch was er in de geschiedenis van Fiat een periode waarin de autofabrikant uit Turijn succesvol was met mooigevormde en sportieve coupés en cabriolets zoals de Fiat 124, namelijk vanaf de jaren Â'50 tot aan het einde van de jaren Â'80. Lees meer

Goede redenen

  • Ook geleverd als turbo!
  • Scherpe lijnen zorgen voor unieke uitstraling
  • Verrassend betaalbaar
  • Geliefd als tuningobject

Historie Fiat coupé-modellen

De Fiat coupé-modellen zijn van alle tijden. Zo ontwierp het designbureau Ghia in 1961 een Fiat coupé op basis van de Fiat 2300. Deze had vier zitplaatsen en een prestatievermogen van 77 kW (105 pk). De Italiaanse autoproducent Abarth modificeerde de krachtbron tot een motor met 96 kW (131 pk) in de versie Fiat 2300 S Coupé. De Fiat 850 Coupé, die ontworpen was door designer Bertone op basis van de gelijknamige sedan, trad midden jaren zestig iets bescheidener naar voren.

Aanvankelijk had deze kleine sportcoupé een prestatievermogen van slechts 34 kW (47 pk), maar dat was alsnog voldoende om een topsnelheid van 140 km/u mee te kunnen bereiken. Het dynamische optreden werd in het interieur onderstreept door sportstoelen en een met leder afgewerkt stuur. Tot aan de beëindiging van de productie in 1972 verscheen er twee keer een nieuwe oplage van de Fiat 850 Coupé. In 1976 verscheen er een opvolger, de Fiat Coupé 1100/1300 op basis van de Fiat 128, die onder de naam Fiat 128 Berlinetta verkocht werd.

Fiat Dino Coupé: met Ferrari-motor!

In 1966 breidde de Italiaanse autofabrikant zijn collectie van sportieve modellen uit met de Coupé Fiat Dino. Deze door Bertone ontworpen coupé werd aanvankelijk tot 1969 met een van Ferrari stammende zescilindermotor met 117 kW (160 pk) geproduceerd. Vervolgens werd hij tot 1974 met een sportievere 2,4 liter motor met 132 kW (180 pk) uitgerust.

Fiat 130: coupé van de hogere klasse

De fabrikant uit Turijn presenteerde in de jaren zeventig ook een coupé in de hogere klasse. Hij werd ontworpen en geproduceerd door carrosseriebouwer Pininfarina, waar tussen 1971 en 1977 circa 5.000 exemplaren van deze Fiat 130 sportcoupé ontstonden. De Fiat 130 Coupé beschikte over een 3,2 liter V6-motor met een prestatievermogen van 121 kW (165 pk). Verder had hij een uitrusting die past bij een auto uit de hogere klasse, namelijk met airconditioning, aluminium velgen en elektrisch bedienbare zijruiten.

En toen was daar de Fiat Coupé, geïntroduceerd in 1994 en gebouwd tot 2000. Na dit model heeft Fiat geen coupé-modellen meer geproduceerd.

Technische gegevens

Motorisatie

De 2+2 Fiat Coupé werd door carrosseriespecialist Pininfarina voor Fiat geproduceerd. De sportcoupé is geleverd met verschillende benzinemotoren. Het absolute topmodel was de Fiat Coupé met turbolading en een prestatievermogen van 162 kW (220 pk) en een koppel van liefst 310 Nm. In deze versie kon de auto in combinatie met een handgeschakelde zesbak maximaal 250 km/u bereiken en werd de 0-100-sprint in ongeveer 6,5 seconden afgelegd. De Fiat Coupé 2.0 Turbo 20V was op dat moment de snelste in serie geproduceerde auto in de geschiedenis van Fiat. Tegenwoordig is met name de turbovariant geliefd onder verzamelaars. We zetten alle motorvarianten even op een rij.

Motorvarianten Fiat Coupé

  • 1.8 16V 4-cilinder – 96 kW (131 pk)
  • 2.0 16V 4-cilinder – 102 kW (139 pk)
  • 2.0 20V 5-cilinder – 108 kW (147 pk)
  • 2.0 20V V.I.S. 5-cilinder – 113 kW (154 pk)
  • 2.0 16V Turbo 4-cilinder – 140 kW (190 pk)
  • 2.0 20V Turbo 4-cilinder – 162 kW (220 pk)

Afmetingen

De Fiat Coupé heeft een lengte van 4.250 mm, een breedte van 1.766 mm en een hoogte van 1.340 mm. De wielbasis van de sportcoupé komt uit op 2.540 mm. Heel zwaar is de auto niet, want met een gewicht van net geen 1.300 kilogram is deze Fiat lekker lichtvoetig.

De belangrijkste specificaties op een rij

Fiat Coupé
Marktintroductie 1994 tot 2000
Lengte x breedte x hoogte 4,25 x 1,76 x 1,34 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 295 l
Ledig gewicht 1.250 tot 1.320 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet bekend
Cilinderinhoud 1.747 tot 1.998 cm3
Vermogen 96 kW (131 pk) tot 162 kW (220 pk)
Koppel 164 tot 310 Nm
Topsnelheid 205 tot 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,3 tot 9,2 sec
Tankinhoud 63 l
Verbruik 7,3 tot 7,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 234 g/km

Varianten

De Fiat Coupé is geleverd in één carrosserievorm, maar Fiat heeft wel gevarieerd met aandrijflijnen. Aan een aandrijflijn was vaak ook een bepaalde uitrusting gekoppeld. Zo had het topmodel met krachtige turbobenzinemotor nagenoeg alle opties. Toch had ook de basismotor – een 1,8-liter viercilinder – al een behoorlijk rijke uitrusting. De Fiat Coupé is over het algemeen geleverd met lederen bekleding, een radio, airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen, elektrisch bedienbare zijspiegels en centrale deurvergrendeling.

Prijzen

De Fiat Coupé is verrassend betaalbaar. Rijden in deze bijzondere Italiaanse coupé kan al voor minder 2.000 euro. Voor dat geld krijg je dan wel een exemplaar met een hogere kilometerstand. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, zolang de auto maar goed onderhoud heeft gehad. Kilometerstanden van meer dan 300.000 kilometer komen vaker voor dan je zou denken. Prijzen lopen op tot 30.000 euro. In dat laatste geval praat je over de turboversie of over een exemplaar met een bijzonder lage kilometerstand. Want jawel, ze bestaan nog: Fiat Coupé-modellen die minder dan 10.000 kilometer hebben gereden.

Design

Buitenkant

Een van de sterke kanten van de Fiat Coupé is het design. Er bestaan maar weinig modellen die qua ontwerp zo opvallend zijn. Een alternatief komt ook uit Italië: dat is de Alfa Romeo GTV. De Coupé van Fiat oogt vooral lekker hoekig. Opvallend zijn de scherpe lijnen die over de zijkant van de koets lopen, zowel bij het voorscherm als bij het achterscherm. De neus oogt spits met slanke lichtunits. Aan de achterzijde vallen de vier losse lampen op en een vooral heel strakke achterklep. De deurgreep is mooi weggewerkt in de B-stijl.

Binnenkant

Aan de binnenkant van de Fiat Coupé valt onder meer het fraaie stuurwiel op en de analoge klokkenwinkel die mooi verzonken is in het dashboard. Sowieso loopt over de volledige breedte van het dashboard een fraaie sierstrip die afhankelijk van uitvoering in kleur is gespoten. Deze sierlijst loopt over in de portieren zodat het lijkt alsof het dashboard je omarmt.

Veiligheid

Rijhulpsystemen heeft een Fiat Coupé niet. Zelfs cruise control schittert door afwezigheid, mits een eigenaar het achteraf zelf heeft ingebouwd. Wel heeft de Fiat Coupé airbags. Je moet je realiseren dat de auto al wat ouder is en daardoor niet over slimme rijhulpsystemen beschikt. De veiligheid van de auto is ook niet getest door Euro NCAP, al heeft Fiat wel zijn best gedaan om het chassis van de auto op meerdere punten te verstevigen.

Alternatieven

De Alfa Romeo GTV is een directe concurrent van de Fiat Coupé. De twee auto’s hebben ook een soortgelijke styling, waarbij de Alfa Romeo net wat klassieker oogt. De Alfa Romeo is geleverd met Busso V6-motoren, een krachtbron die in de ogen van liefhebbers als ‘magisch’ wordt bestempeld.