Fiat Croma Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat Croma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Fiat Croma
-
Fiat Croma 1.9 Multijet Dynamic Corporate (Fleet)
€ 999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 288.000 km
- 11/2008
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
140 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-5060 Auvelais -
Fiat Croma 1.9 Multijet Emotion*Cuir*Clim*CT+CARPASS*
€ 2.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 306.646 km
- 08/2010
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
6,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
157 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4430 Ans
Interesse in een Fiat Croma
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
De Fiat Croma ontstaat tussen 1985 en 2005 uit een samenwerkingsverband
Dat fabrikanten bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigmodellen met elkaar samenwerken is tegenwoordig aan de orde van de dag. De reden hiervoor is dat er voordat een model van de band rolt, eerst miljarden geïnvesteerd moeten worden in onderzoek, ontwikkeling, praktijktests en toelatingsprocedures. Het Italiaanse autoconcern Fiat is al lang bij dergelijke samenwerkingsverbanden betrokken en werkte daarbij samen met de meest verschillende producenten uit de VS, Frankrijk en Zweden. Eén van de eerste dergelijke projecten op het gebied van voertuigontwikkeling ontstond in de jaren 80. Toen wilden de Italianen een grote sedan nieuw in de collectie opnemen, die vervolgens tussen 1985 en 1996 als vlaggenschip van de autofabrikant gebouwd werd onder de naam Fiat Croma. In 2005 verscheen er een nieuwe oplage van de Fiat Croma, die dit keer als cross-over tussen een combi en een compacte MPV geconstrueerd was en wederom uit een samenwerkingsverband was ontstaan.
De eerste generatie van de Fiat Croma wordt van 1985 tot 1996 gebouwd
De eerste generatie van de Fiat Croma ontstond uit een gemeenschappelijk project tussen Fiat, diens dochterbedrijf Lancia en de fabrikanten Alfa Romeo en Saab. Op basis van het in samenwerking ontwikkelde bouwplatform ontstonden modellen zoals de Alfa Romeo 164, de Lancia Thema en de Saab 9000, die echter allemaal een verschillende carrosserie hadden. De Fiat ontwerpers kozen voor een klassieke sedanvorm. Een bijzonderheid bij de Fiat Croma van deze bouwfase was dat de achterruit samen met de kofferbakklep open ging. Hierdoor gold de Fiat Croma als vijfdeurs model.
De dieselmotor met directe injectie maakt zijn entree in de Fiat Croma
Bij één van de dieselmotoren van de Fiat Croma van de eerste generatie paste de fabrikant een nieuwe injectietechniek toe. Dat was de 2,0 liter motor met een prestatievermogen van 68 kW (92 pk). Daarnaast waren er een instapmodel met 55 kW (75 pk) en een turbodiesel met 85 kW (115 pk) in de collectie opgenomen. Het topmodel onder de benzinemodellen kreeg een V6-motor met 118 kW (160 pk).
De tweede generatie van de Fiat Croma wordt in 2005 geïntroduceerd
De tweede generatie van de Fiat Croma zat tussen een combi en een MPV in en werd in 2005 geïntroduceerd. Deze generatie was ontstaan in samenwerking met General Motors en Saab. Voor de gezamenlijk gebruikte bouwplatform leverde Fiat de JTD-dieselmotoren met een cilinderinhoud tussen de 1,9 en 2,4 liter. Deze hadden een prestatievermogen tussen 88 kW (120 pk) en 147 kW (200 pk). De benzinemotoren stamden van GM-dochter Opel. Het ging om een 1,8 liter motor met 103 kW (140 pk) en een topmodel met een cilinderinhoud van 2,2 liter en een prestatievermogen van 108 kW (147 pk).