Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-fiorino-back

Fiat Fiorino

1 / 4
fiat-fiorino-back
Fiat Fiorino AS24 4.jpeg
Fiat Fiorino AS24 1.jpg
Fiat Fiorino AS24 2.jpeg

Sterke punten

  • Compacte buitenmaten
  • Handige laadruimte
  • Volwassen rijgedrag

Zwakke punten

  • Beperkte veiligheidsuitrusting
  • Zwakke motoren
  • Weinig geluidsisolatie

Fiat Fiorino Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat Fiorino, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:11.9 - 17.5s
Maximumsnelheid:157 - 171 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):103 - 165 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3864 x 1716 x 1720 mm
Portieren:5 - 6
Kofferruimte:250 - 2500 liter
Aanhangergewicht:500 - 610 kg

Bestelbus in broekzakformaat

Auto’s worden iedere generatie groter, en dat geldt ook voor bestelwagens. Daarom ging Fiat in 2007 in zee met Citroën en Peugeot om een functionele bestelbus te bouwen met de buitenmaten van een stadswagen. Het resultaat kwam in de vorm van de Peugeot Bipper, de Citroën Nemo en deze Fiat Fiorino.

Interesse in een Fiat Fiorino

Fiat Fiorino tweedehands auto
Fiat Fiorino dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Heb je een klein bedrijf in een stedelijke omgeving, dan kan je maar moeilijk om deze Fiat heen kijken. Hij biedt het gebruiksgemak en de laadruimte van een bestelwagen, maar dan in een veel compactere vorm.

  • De laadruimte van de Fiorino Cargo is zelfs zo ruim, dat je er een volledig Europallet in kwijt kan. Dat zou je hem op het oog niet nageven…

  • Omdat de Fiorino, net als de Nemo en de Bipper, zijn platform deelt met de Fiat Punto, beschikt de auto over verrassend volwassen rij-eigenschappen.

  • Daarnaast kon je de Fiorino ook als ‘Combi’ met vijf zitplaatsen bestellen of zelfs als mooier aangeklede Qubo, zodat hij plots de ideale, compacte gezinswagen werd.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Fiat Fiorino deelt zijn platform met de (Grande) Punto, en ook de motoren zijn daar dus afkomstig. De bestelwagen koos echter enkel voor de zwakkere blokjes, dus het aanbod is aanzienlijk beperkter.

Zo stond er doorheen het leven van de Fiat slechts één benzinemotor in het aanbod, een 1.4-literblokje zonder turbo. In die vorm stuurde de Fiorino 77 pk naar de voorwieltjes. Naast de benzinemotor kon je de bestelwagen ook kopen met een dieselmotor in het vooronder, en dat was in alle gevallen een 1.3-liter MultiJet-blok. Die produceerde afhankelijk van de gekozen versie 80 of 95 pk, die eveneens naar de voorwielen gingen.

In tegenstelling tot de Peugeot- en Citroën-versies kon je bij Fiat ook aankloppen voor een Fiorino op aardgas (CNG). Die ging door het leven als Fiorino Natural Power, en werd voorzien van dezelfde 1.4-litermotor als de benzineversie maar dan aangepast om ook aardgas te kunnen drinken. Het vermogen zakte daarbij wel tot 70 pk. Daarnaast kon de motor ook nog steeds op benzine lopen zodra de voorraad van 13 kilogram CNG opgebruikt was, en dan was het volledige vermogen van 77 pk wel beschikbaar.

Afmetingen

Het grootste verkoopargument voor de Fiat Fiorino waren zijn kleine afmetingen. Zo is het bestelbusje maar 3,86 meter lang, 1,71 meter breed en 1,72 meter hoog. Daarmee is hij meer dan een halve meter korter dan een Fiat Doblo van die tijd. De Fiorino is zelfs 20 centimeter korter dan de Fiat Punto waarop hij gebaseerd is, en dus minstens even eenvoudig om te parkeren.

Ondanks die beperkte buitenmaten is de Fiorino toch een klein ruimtewonder binnenin. Zo vind je voorin riant plaats voor twee, en is de laadruimte in de bestelwagenversie groot genoeg om er een compleet Europallet in te transporteren. Kies je voor de ‘Combi’-personenversie, dan vind je een bank achterin voor drie personen en nog eens 356 liter koffervolume daarachter.

Varianten

De Fiat Fiorino was verkrijgbaar in twee varianten: als Cargo (bestelwagen) en als Combi (personenwagen). In beide gevallen ging het echter om een bestelwagen, die verkocht werd door Fiat Professional en utilitair aangekleed werd. Daarnaast bood Fiat voor particulieren ook de Qubo aan, waarbij het in essentie over hetzelfde model ging maar dan met een meer gezinsgerichte uitrusting. Zo kreeg de Qubo standaard elektrische ramen, schuifdeuren achteraan, centrale vergrendeling en zij- en passagiersairbags terwijl de Fiorino enkel een airbag voor de bestuurder bood.

In 2016, wanneer de Citroën Nemo en Peugeot Bipper uit productie gingen, kregen de Fiorino en Qubo een facelift. Zo konden ze er weer een paar jaar tegenaan met nieuwe bumpers en een nieuwe grille.

Prijzen

De Fiorino is op het moment van schrijven (november 2022) nog nieuw verkrijgbaar bij Fiat, maar dan alleen als Cargo-bestelwagen. Daar betaal je 14.700 euro (exclusief BTW) voor een gloednieuw exemplaar, dat dan voorzien wordt van een 1.3-liter MultiJet-dieselmotor met 80 pk. Dat is de enige motor waarmee de Fiorino de momenteel nog te bestellen valt. Standaard wordt de bestelwagen best karig uitgerust, waarbij je zelfs moet bijleggen voor zij- en passagiersairbags of parkeersensoren en natuurlijk ook voor zaken als een navigatiesysteem of zelfs een radio.

Zoek je er eentje op de tweedehandsmarkt, dan vind je vroege bestelwagens met de 1.3-liter dieselmotor vanaf nog geen 3.000 euro. Een Combi met achterbank kost je een fractie meer, dus reken op 4.000 à 5.000 euro voor een degelijk exemplaar. Ga je specifiek op zoek naar een Fiorino van na de facelift in 2016, dan zet je best 6.000 tot 8.000 euro opzij.

Design

Buitenzijde

De Citroën Nemo, Peugeot Bipper en Fiat Fiorino/Qubo delen het grootste deel van hun design, op een paar details na. Zo verschillen de motor- en achterklep enigszins om een eigen plaatsing van de merktekens toe te laten. De samenwerking werd enigszins gedomineerd door Fiat, die de busjes mocht bouwen op de basis van zijn Grande Punto. Daardoor sluit de Fiorino naadloos aan bij het design van bijvoorbeeld de Fiat Doblo, de grotere bestelbreak van hetzelfde merk.

Binnenzijde

Ook binnenin bleef alles herkenbaar als komende van Fiat. Zo herkennen Punto-rijders waarschijnlijk het stuurwiel en ook de metertjes en de versnellingspook nemen eerder een Fiat-stijl aan dan een Citroën- of Peugeot-stijl. Verder ziet het interieur er in de Fiorino Cargo en Combi vooral utilitair uit, maar vooral de Qubo-personenversie giet daar een guitiger sausje over. Dat bereikt de gezinswagen dankzij grappige kleurtjes en motiefjes voor de bekleding, terwijl je tegen een meerprijs zelfs een multifunctiestuur kon krijgen.

Veiligheid

De Fiat Fiorino werd niet onderworpen aan de gewoonlijke crashtests bij Euro NCAP, maar technische tweelingbroer Citroën Nemo wel. Die behaalde amper drie op vijf sterren, en dat ligt natuurlijk aan de beperkte veiligheidsuitrusting van zijn basisversies. Zo zijn er geen airbags achterin, zijn zijdelingse gordijnairbags en zelfs een airbag voor de voorste passagier optioneel voor de bestelwagen en werd het model pas standaard uitgerust met stabiliteitscontrole (ESP) nadat een Citroën Nemo tijdens de ‘moose-test’ uitgevoerd door de Duitse ADAC kantelde in 2010. Voor de personenversies, zoals de Fiat Qubo, valt het allemaal best mee, maar het loont toch om na te kijken welke veiligheidsuitrusting er bij aankoop aangevinkt werd.

Alternatieven

De Fiat Fiorino en Qubo werden zij-aan-zij ontwikkeld met de Citroën Nemo en de Peugeot Bipper, dus dat zijn de meest voor de hand liggende concurrenten. Daarbuiten is het aandeel aan bestelwagens met zo’n compacte afmetingen relatief beperkt. Enkel Renault heeft een ‘Compact’-versie van zijn iconische Kangoo en Ford biedt een Transit Courier aan, al is die alweer wat groter dan een Nemo.

FAQ

Is de Fiat Fiorino een lichte vracht?
Indien je de Fiat Fiorino als bestelwagen vindt, valt hij in het fiscale regime van de lichte vrachtwagens. De Fiorino Combi met vijf zitplaatsen beantwoordt daaraan niet, dus daarvoor betaal je in België wel de volle pot aan belastingen.
Is de Fiat Fiorino betrouwbaar?
De Fiat Fiorino is een relatief betrouwbare auto. Qua elektronica valt hij onder de categorie ‘wat er niet op zit, kan niet stuk’ en ook motorisch heeft hij geen verkeerde reputatie. De 1.3-liter dieselmotor kan wel wat gevoelig zijn voor elektrische storingen, maar ook hier valt het al bij al best mee.

Beoordelingen voor Fiat Fiorino

3 Beoordelingen

3,3