Sterke punten
- Uniek design
- Praktische indeling
- Ruimtegevoel
Zwakke punten
- Imago
- Materiaalgebruik
- Betrouwbaarheid
Fiat Multipla Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat Multipla, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Fiat Multipla
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Een legendarische Fiat, zonder iets te winnen
De Fiat Multipla werd gebouwd van 1998 tot 2010. Deze monovolume is echter spraakmakender dan zijn voorganger uit de jaren 50 van vorige eeuw. Hoezo? Wel de Multipla laat vandaag nog vaak over zich spreken, ook al is niet iedereen overtuigd van zijn kwaliteiten.
Goede redenen
Het design is op zijn minst controversieel te noemen. Wie hem niet negatief bekijkt - zie je de auto die geboren wordt uit de andere auto, vanwege die bubbel onder de voorruit? - kan de vierkante afmetingen wel smaken.
Die vierkante afmetingen hebben als voordeel dat je de afmetingen van de auto goed kan inschatten. Waar het raam eindigt, is meteen ook het einde van de auto. De zes zetels worden in twee rijen verdeeld, er zitten dus drie personen naast elkaar op een rij en dat is op zijn minst uniek te noemen. Fiat wilde dit zo om zo efficient mogelijk gebruik te maken van een klein oppervlak.
Dankzij de grote raampartijen en de smalle stijlen tussen de ramen is er enorm veel lichtinval in de Multipla. Daarmee worden echter ook de krasgevoelige materialen in het interieur belicht.
Alle belangrijke gegevens over de Fiat Multipla
Motoren
De Fiat Multipla was er op onze markt met benzine- en dieselmotoren. De 1.6 16v benzinemotor kwam ook voor in de andere Fiat-modellen van dat moment, de 1.9 jtd staat bekend om zijn degelijkheid.
De 1.6 16v was voorzien van 103 pk, vlot voldoende om de Multipla in die tijd mee te krijgen met het verkeer van begin deze eeuw. De jtd dieselmotor kreeg door de jaren heen verschillende vermogensversies, al varieerden die slechts licht tussen 105 en 115 pk. In de laatste jaren vervelde de dieselmotor tot een 1.9 MultiJet met 120 pk.
Afmetingen
De Fiat Multipla met nét geen 4 meter lang, 3,99 meter om precies te zijn. De hoogte wordt bepaald op 1,67 meter, terwijl de breedte 1,87 meter bedroeg. De bagageruimte levert 440 liter en wanneer de drie achterste zetels worden neergeklapt groeit hij nog tot 1.300 liter.
Uitvoeringen
Bij de lancering van de Multipla hield Fiat het simpel. Er was de SX-basisversie en de ELX-luxeversie. Later, bij de facelift in 2004 kreeg hij een hele hoop uitrustingsversies, van Active over Dynamic Plus tot bij de Family Edition.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Fiat Multipla is al een oude bekende, in 1999 stond hij al in de catalogi. Toen kostte hij net geen 800.000 Belgische franken. Tegenwoordig is het moeilijk om een Multipla te vinden die in goede staat is, en als er al een te vinden is, dan heeft hij een hele hoge kilometerstand. De prijs is dan ook navenant, voor 1.500 heb je er al eentje, weliswaar met 350.000 kilometer op de teller. De Multipla blijkt dan ook zo aangenaam om rijden dat de meeste eigenaars hem helemaal oprijden alvorens hem te koop te zetten.
Design-highlights en interieur
De Multipla was een eyecatcher, al van bij het begin. De drie zitplaatsen op de voorste rij zorgden voor fronsende wenkbrauwen - ook al deed Honda het de Italianen nadien na met de FR-V - en het exterieur was ook vreemd in het straatbeeld. Een lage gordellijn met grote raampartijen en een dubbele set ronde koplampen op verschillende hoogtes was iets wat toen nooit gezien was, ook vandaag is het nog een vreemd zicht. Ook de achterlichtblokken waren op zijn minst speciaal vormgegeven. Fiat trok zich de kritieken aan en bij de facelift werd alles veel kleurlozer gemaakt, met vierkante koplampen en achterlichten in de stijl van de Fiat Stilo maar wie herinnert zich die nog, vandaag de dag?
Praktisch vernuft
Binnenin was er natuurlijk die drie zitplaatsen vooraan, alledrie op aparte zetels. Wie niet wilde dat er in het midden iemand kwam te zitten, kon de middelste zetel eenvoudigweg neerklappen en zo een tafeltje creëren. De materialen waren in beige of grijs uitgevoerd. Het nadeel van de gebruikte materialen in de Fiats destijds was dat ze erg krasgevoelig waren. Fiat bouwde een centraal display in het dashboard en ook de bediening van de ramen was daar te vinden, om kosten te besparen.
Rijhulp en veiligheid
Naar de normen van vandaag is de Fiat Multipla karig uitgerust met veiligheidssystemen. Hij haalde begin jaren 2000 3 sterren op de botsproeven van Euro NCAP en biedt ABS en een airbag voor bestuurder en passagier aan als voornaamste veiligheidsuitrusting.
Alternatieven
Hoeveel MPV’s met zes zetels op twee rijen ken jij? Behalve de Multipla kennen wij enkel de Honda FR-V nog, die het midden jaren 2000 ook even op de Europese markt probeerde. Hem was echter geen lang leven beschoren, want alleen een opzichtige wagen als de Multipla kan het zolang uitzingen.