Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Fiat Scudo AS24 4.jpg

Fiat Scudo

1 / 4
Fiat Scudo AS24 4.jpg
Fiat Scudo AS24 1.jpeg
Fiat Scudo AS24 2.jpeg
Fiat Scudo AS24 3.jpg

Sterke punten

  • Volwassen, comfortabel rijgedrag
  • Lage verbruik- en uitstootcijfers
  • Ook als elektrische e-Scudo

Zwakke punten

  • Standaard beperkte veiligheidsuitrusting
  • Beperkter tweedehandsaanbod dan zustermodellen
  • Amper goedkoper dan grotere Ducato

Fiat Scudo Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat Scudo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Compacte bestelbus met beproefde techniek

De Fiat Scudo zit alweer in zijn derde generatie, net als zijn broertjes Peugeot Expert en Citroën Jumpy. De compacte bestelwagens deelden doorheen de generaties dus telkens een platform, al duurde het wel even voor Fiat letterlijk en figuurlijk op de bus sprong. Pas in 2021 kwam de nieuwe Scudo daardoor op de markt, op basis van een platform dat eigenlijk al sinds 2016 onder Citroëns en Peugeots bestelwagens schuilt.

Interesse in een Fiat Scudo

Fiat Scudo tweedehands auto
Fiat Scudo nieuwe auto
Fiat Scudo dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Fiat Scudo werd net als de Peugeot Expert en Citroën Jumpy gebouwd op het EMP2-platform. Dat gebruikt de groep doorgaans voor personenwagens, waardoor de busjes opvallend comfortabel en verfijnd rijden voor bestelwagens.

  • Ook over de motoren valt weinig te klagen, zolang je van diesels houdt. De Scudo biedt namelijk een gamma aan moderne dieselblokken die stuk voor stuk tot de zuinigsten in het segment horen.

  • Zelfs een zuiver elektrische versie is verkrijgbaar, en wel in twee smaakjes. Zo komt de e-Scudo afhankelijk van de gekozen accugrootte tot wel 300 kilometer ver.

  • Toch is de Scudo functioneler dan voorheen, met keuze uit drie verschillende lengtematen en versies met enkele of dubbele cabine of zelfs een Combi met negen zitplaatsen.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Fiat Scudo kwam in 2021 op de markt, en deelt zijn EMP2-platform met de Citroën Jumpy en Peugeot Expert. Dat tweetal gaat echter al mee sinds 2016, en zag door de jaren heen verschillende motoren passeren. De Scudo neemt de modernsten over, die in 2019 geïntroduceerd werden bij de facelift van de Peugeot en Citroën. Daar hoort dus ook een zuiver elektrische versie bij.

Om met de verbrandingsmotoren te beginnen, kan je de Scudo krijgen met twee dieselblokken in het vooronder. Dat begint met een gloednieuwe 1.5-litermotor met 100 of 120 pk, en gaat door tot het beproefde 2.0-liter HDI-blok dat nu verkrijgbaar is met de keuze uit 144 of 177 pk aan vermogen. Dat vermogen gaat in elk geval naar de voorwielen, dus vierwielaandrijving is niet verkrijgbaar. De overbrenging gebeurt door een handgeschakelde zesversnellingsbak in de basisversies, met optioneel een achttraps automaat voor de 2.0-litermotor.

Naast de dieselversies biedt Fiat zijn Scudo ook in elektrische vorm aan, genaamd e-Scudo. Die wordt voorzien van een elektromotor met 136 pk die de voorwielen aandrijft. De motor haalt zijn stroom uit een accupakket van ofwel 50 kWh ofwel 75 kWh groot, en het rijbereik varieert dan ook van 230 kilometer tot 330 kilometer (WLTP). Daarna kan de batterij aan een snellader opladen tot 100 kW, waarmee de 50 kWh-accu in 30 minuten terug 80 procent capaciteit bereikt en de 75 kWh-accu in 45 minuten.

Afmetingen

De Fiat Scudo is verkrijgbaar in drie lengtematen: als L1 met een lengte van 4,61 meter, als L2 met een lengte van 4,96 meter en als L3 met een lengte van 5,31 meter. De breedte van 1,92 meter blijft steeds gelijk, net als de hoogte van 1,89 meter. De L2 en L3 hebben beide een wielbasis van 3,28 meter terwijl de L1 het houdt op 2,93 meter tussen de assen.

De laadruimte varieert dus naargelang de gekozen versie. De kleinste, de L1, biedt een laadvloer van 3,32 meter en een totaal volume van 4,6 kubieke meter. De laadlengte van de L2 is 3,67 meter, goed voor een volume van 5,3 kubieke meter. De L3 is natuurlijk de ruimste, met een vloer van 4,02 meter lang en een laadvolume van 6,1 kubieke meter. Het maximaal toegelaten laadgewicht bedraagt telkens 1.400 kilogram, tenzij je voor een versie met dubbele cabine kiest. Dan mag je nog hoogstens 1.185 kilogram achterin laden.

Varianten

De Fiat Scudo biedt de keuze uit drie lengtematen en drie indelingen. Naast de L1, de L2 en de L3 kan je dus ook kiezen om de bestelwagen als Van met hoogstens drie zitplaatsen voorin, als Crewcab met nog eens een tweede zitrij erachter of als Combi met tot negen zitplaatsen te bestellen. In elk geval krijg je echter een beperkte standaarduitrusting, dus indien je de bus eerder als gezinswagen wil inzetten ben je beter af met een Fiat Ulysse. Die deelt zijn carrosserie en techniek met de Scudo, maar kleedt de auto wat aantrekkelijker aan.

Prijzen

Ga je langs bij Fiat Professional voor een gloednieuwe Scudo, dan betaal je er minstens 28.750 euro exclusief BTW. Voor dat geld krijg je de 1.5-liter dieselmotor met 100 pk mee, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Je Jumpy is dan wel meteen van formaat L2, want de L1 is op het moment van schrijven niet verkrijgbaar. Moet het een elektrische e-Scudo zijn, dan betaal je natuurlijk wat meer. Daar kost de goedkoopste versie, voorzien van de 50 kWh-accu, 39.650 euro.

Zoek je tweedehands naar een Fiat Scudo van de huidige generatie, dan is het aanbod nog beperkt. Het model werd namelijk pas gelanceerd in 2021, waardoor er nog niet veel exemplaren doorgestroomd zijn naar de tweedehandsmarkt. Reken dus nog steeds op zo’n 22.000 euro voor een gebruikt exemplaar met een dieselmotor. De duurste is natuurlijk de elektrische e-Scudo, maar die is nog moeilijker te vinden. Kijk je even internationaal, dan vind je hier en daar voorbeelden voor 40.000 à 45.000 euro. Die tweedehandsprijzen staan natuurlijk in contrast met die van de Citroën Jumpy en Peugeot Expert op dezelfde basis, die je al vindt vanaf zo’n 7.000 euro aangezien ze al langer op de markt zijn.

Design

Buitenzijde

Onderhuids mag de Fiat Scudo dan flink wat gemeen hebben met de personenwagens van het Stellantis-concern, maar van buitenaf kijk je aan tegen een traditionele bestelwagen. De neus en de cabine zijn dus zo kort mogelijk gehouden om prioriteit te geven aan zoveel mogelijk laadruimte. Dat levert een eenvoudig design op, dat ook nog eens grotendeels gedeeld wordt met concerngenoten Peugeot en Citroën, en ook op de Opels Vivaro en Zafira Life en de Toyota ProAce verschijnt. De Fiat Scudo onderscheidt zich eigenlijk enkel door een eigen design van de neus, met natuurlijk het nieuwe retro-logo van Fiat middenin de grille.

Binnenzijde

Ook binnenin deelt de Fiat Scudo zijn genen met de andere busjes van de Stellantis-groep, inclusief de personenversies. Die technisch identieke Fiat Ulysse moet namelijk voldoen aan luxueuzere standaarden, en dat merk je enigszins ook aan de utilitaire Scudo. Zo is het interieur best aantrekkelijk vormgegeven en zit het stevig in elkaar, al zijn de materialen in de bestelwagen wel best hard en goedkoop. Ook het comfort wijkt maar weinig af van dat van personenwagens, want de zitpositie is zowel voorin als achterin een Combi-versie aangenaam.

Veiligheid

De Fiat Scudo is als bestelwagen niet onderworpen aan de gewoonlijke Euro NCAP-botsproeven, en ook de Ulysse-personenversie passeerde er nog niet de revue. De technisch identieke Citroën Spacetourer werd echter wel getest, en die kreeg de volle vijf op vijf sterren mede dankzij de standaard aanwezigheid van een hele resem airbags en rijhulpsystemen. Vooral die laatste ontbreken echter in de basisversies van de Scudo, dus op dat vlak verschillen de bestel- en personenwagen wel van elkaar. Zo moet je in de Scudo bijleggen voor zaken als rijstrookassistentie en een botspreventiesysteem, en dat zit vervat in een pakket met een prijs van 1.800 euro.

Alternatieven

Ben je geïnteresseerd in een Fiat Scudo, dan kunnen de andere bestelwagens op hetzelfde platform je eveneens interesseren. Zo vind je bij Peugeot de Expert, bij Citroën de Jumpy, bij Opel de Vivaro en bij Toyota de ProAce. Die zijn telkens ook beschikbaar met elektrische aandrijflijnen, net als de Fiat. Daarnaast kan je ook kiezen voor iconen als de Volkswagen Transporter of Ford Transit, en die zijn doorgaans wel nog net iets ruimer dan de Stellantis-busjes.

FAQ

Hoeveel gewicht mag een Fiat Scudo trekken?
De standaard Fiat Scudo heeft een trekvermogen van tussen 1,8 en 2,3 ton. De specifieke capaciteit verschilt per exemplaar en motor, dus kijk zeker je inschrijvingsbewijs na. Een elektrische e-Scudo mag wat minder gewicht trekken: die houdt het op hoogstens 1 ton.
Hoever rijdt een elektrische Fiat e-Scudo in de praktijk?
Fiat geeft een WLTP-rijbereik op van 230 kilometer voor de e-Scudo met 50 kWh-accu en 330 voor die met 75 kWh-accu. In de praktijk hangt de actieradius af van de omstandigheden, je rijgedrag en je lading, maar uit de 50 kWh-accu zou je toch zeker 200 kilometer moeten halen. De grotere accu biedt in realiteit dan weer rond de 300 kilometer.

Beoordelingen voor Fiat Scudo

16 Beoordelingen

4,2