Sterke punten
- Compact en wendbaar
- Ideaal als comfortabele stadsauto
- Zuinige motoren
- Extra leuk in Sporting Abarth-uitvoering
Zwakke punten
- Beperkte interieur- en bagageruimte
- Minuscule buitenspiegels
- Afwerking laat te wensen over
Fiat Seicento Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat Seicento, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Fiat Seicento
-
Fiat Seicento 1.1i 50th Anniversary 28257 KM GARANTIE 12 mois
€ 3.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 28.257 km
- 02/2010
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
5,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
139 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4830 Limbourg -
Fiat Seicento 1.1i Sporting
€ 1.200,-Geen informatie- 185.000 km
- 11/2000
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
6,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-7370 Dour -
Fiat Seicento 1.1i Hobby
€ 1.890,-Geen informatie- 32.000 km
- 07/1999
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
137 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1348 LOUVAIN LA NEUVE -
Fiat Seicento 1.1i+50th+Anniversary
€ 3.000,-Geen informatie- 68.460 km
- 11/2005
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
5,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
143 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-7070 Mignault -
Fiat Seicento Seicento 1.0Team
€ 850,-Geen informatie- 124.000 km
- 07/2004
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
6,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4400 flemalle -
Fiat Seicento 1.1i S
€ 1.500,-Geen informatie- 95.000 km
- 05/2002
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
6,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4950 Waimes -
Fiat Seicento 1.1i 50th Anniversary
€ 1.800,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 160.000 km
- 10/2007
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
5,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1600 Sint-Pieters-Leeuw -
Fiat Seicento 1.1i
€ 1.200,-Geen informatie- 110.000 km
- 07/2007
- 40 kW (54 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
5,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
139 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1150 Bruxelles
Interesse in een Fiat Seicento
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ideaal als stadsauto en direct daarbuiten
- Vlot en wendbaar rijgedrag
- Uiterst betaalbaar als occasion
Technische gegevens
Motorisatie
Zowel visueel als technisch vertoont de Fiat Seicento sterke overeenkomsten met zijn voorganger, de Cinquecento. Gedurende zijn lange levenscyclus was de Seicento beschikbaar met slechts twee benzinemotoren: een 899cc viercilinder met 27 kW (39 pk) en een 1,1-liter met 40 kW (54 pk). En hoewel de destijds zeer gewilde Sporting Abarth-uitvoering beschikte over een flitsende uitstraling, moest die genoegen nemen met hetzelfde vermogen als de 1.1-motor. Het voordeel van een bescheiden motorvermogen in combinatie met een dito wagengewicht is een aantrekkelijk brandstofverbruik. Zo had de Fiat Seicento veelal niet meer nodig dan 6 tot 6,5 liter benzine per 100 kilometer – wat in die tijd zuinig werd geacht. Voor het milieu scoorde het model destijfds ook goed met een CO2-uitstoot van 146 gram per kilometer (EU-emissienorm 4).
Zijn tijd (ver) vooruit, maar niet leverbaar in België was een heuse elektrisch aangedreven versie, de Fiat Seicento Elettra. Deze versie beschikte over een elektromotor met een vermogen van 30 kW en zo’n 120 Nm aan koppel, die de achterwielen aandreef. Het accupakket bestond uit 18 in serie geschakelde onderhoudsvrije 12V-loodzuuraccu’s met een totaalgewicht van 400 kg. Deze bevinden zich onder de motorkap, in de centrale tunnel en onder de achterbank. Al met al weet de Fiat Seicento Elettra een actieradius te bereiken van ongeveer 90 kilometer, waarbij het minstens acht uur duurde om de accu’s volledig op te laden. De topsnelheid van de Seicento Elettra lag op 100 km/u.
Afmetingen
De Fiat Seicento is een uiterst compacte auto. De lengte bedraagt slechts 3,34 meter, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,51 en 1,42 meter. De wielbasis bedraagt 2,2 meter en daardoor is er plaats voor vier inzittenden. In theorie althans, want met twee volwassenen voorin en twee kleine kinderen zit de Seicento eigenlijk al tjokvol (en tegen het maximum van comfortabel). Met een compacte draaicirkel van 8,8 meter is het model wendbaar in smalle straten en korte bochten. De standaard bagageruimte bedraagt 170 liter. Is er toch een keer meer ruimte nodig, dan kan dit uitgebreid worden naar een kloeke 810 liter door de achterbank neer te klappen.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Fiat Seicento | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,34 x 1,51 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,2 m |
Inhoud bagageruimte | 170 l |
Ledig gewicht | 705-710 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.150 kg |
Cilinderinhoud | 899-1.108 cm3 |
Vermogen | 29 kW (39 pk)-40 kW (54 pk) |
Koppel | 65-88 Nm |
Topsnelheid | 140-150 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,5-18,0 seconden |
Tankinhoud | 35-38 l |
Verbruik | 6,1-6,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 146-157 g/km |
Varianten
De Fiat Seicento kwam in uiteenlopende uitvoeringen met namen als Young, S en SX, Suite, Hobby en de latere Active en Sound. Meest bekende van allemaal is de ooit mateloos populaire Sporting Abarth, een optische sportieve versie van de Fiat Seicento. Onderhuids was deze uitvoering evenwel technisch identiek aan de reguliere versie met 1,1-liter viercilinder. Leuk weetje: de Seicento Sporting Abarth lag aan de basis van een heuse rallyversie, waarmee de Fiat Seicento een eigen rallycompetitie had, de zogeheten Fiat Seicento Rally Trofeo. De Seicento Trofeo was met name populair onder (beginnende) rallyrijders die kennis wilden maken met deze spectaculaire tak binnen de autosport. Nog een reden waarom de Sporting in het bijzonder zo gewild was: de Fiat Seicento Sporting Limited Edition Michael Schumacher. Ook hier ging het wederom louter om extra uiterlijk vertoon, maar de link met de Formule 1- en Ferrari-legende zorgde ervoor dat het hart van menig Fiat-adept harder ging kloppen.
Prijzen
De nieuwprijzen van toen zijn geenszins te vergelijken met die van vandaag de dag. Destijds kon je in België (nog) een nieuwe auto kopen voor minder dan 10.000 euro. Zo ook de Fiat Seicento, die in de boeken stond vanaf – schrik niet – amper 7.000 euro. We hebben het dan over het jaar 1998. Het topmodel, de Sporting, vergde een investering van iets meer dan 10.000 euro. Naar huidige maatstaven ondenkbaar. Het gevolg van dergelijk autoprijzen van vervlogen tijden, is dat de Fiat Seicento als het ware voor een appel en een ei wordt aangeboden als occasion. Voor minder dan 1.000 euro kan je al klaar zijn.
Design
Buitenkant
Met zijn licht afgeronde, maar gestroomlijnde vormgeving paste de Fiat Seicento perfect bij de smaakevolutie tussen de jaren 1990 en 2000. Van de typisch Italiaanse flair op het gebied van design was geen sprake, en dat hoeft ook helemaal niet per se bij een autootje van dit kaliber. Vorm volgt functie luidde het credo. En wie toch wat vrolijkheid wilde, kon zich storten op het uitgebreide kleurenpalet met kekke lakkleuren. Als je van flitsend houdt en geluk hebt, vind je misschien een Fiat Seicento in metallic of pastellak.
Binnenkant
Ook in het interieur is het eenvoud dat de klok slaat. Dit is meteen merkbaar bij de klok achter het stuur. Slechts een snelheidsmeter en een benzinemeter bevinden zich achter het stuurwiel. Een koelwatertemperatuurmeter ontbreekt; een waarschuwingslampje geeft aan wanneer de motor te warm wordt. Er is echter een klein digitaal display met een dagteller en klokje aanwezig. Twee hendels aan het stuurwiel bedienen de meest gebruikte functies.
Wat betreft de afwerking van de Fiat Seicento is er een aanzienlijk verschil met zijn voorganger, de Cinquecento. De buitenspiegels zijn (mechanisch) verstelbaar van binnenuit, maar worden gehinderd door hun onpraktisch kleine formaat.
Veiligheid
Op het gebied van rijveiligheid scoort de Fiat Seicento de nodige punten met de aanwezigheid van airbags voor bestuurder en passagier, veiligheidsgordels op alle vier de zitplaatsen en gordelspanners op de voorstoelen. Daarnaast is er een brandbeveiligingssysteem, een antiblokkeersysteem en een flankbescherming. Hoofdsteunen zijn alleen standaard op de voorstoelen.
Alternatieven
Compacte stadsauto’s waren in de actieve jaren van de Fiat Seicento rijkelijk aanwezig op de markt. Van de Volkswagen Lupo en de Citroën C1 en C2 tot de Renault Twingo en Kia Picanto; ze kunnen allemaal beschouwd worden als een alternatief voor de Seicento. Een alternatief uit de eigen gelederen van Fiat is de Panda.