Sterke punten
- Een van de pioniers qua elektrische aandrijving
- Uniek design
- Prestaties (voor zijn tijd)
Zwakke punten
- Erg krap interieur vergeleken met formaat
- Betrouwbaarheid is niet geweldig, dure en zeldzame onderdelen
- Hoog verbruik benzinemotor
FISKER Karma Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto FISKER Karma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Fisker Karma
-
FISKER Karma EcoChic I
€ 39.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 49.650 km
- 08/2012
- 300 kW (408 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9620 Zottegem -
FISKER Karma E-REV EcoSport - Belgian Car
€ 38.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 44.500 km
- 09/2012
- 296 kW (402 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1410 Waterloo
Interesse in een Fisker Karma
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
De baanbrekende sedan die zijn tijd ver vooruit was
De Fisker Karma was in 2011 een van de pioniers van het moderne elektrisch rijden, met een krachtige en grote luxeberline met een exotisch design dankzij oprichter Henrik Fisker, die ook de BMW Z8 en Aston Martin DB9 tekende. De Karma was echter geen lang leven beschoren: de Tesla Model S kwam amper een jaar later en was een veel logischere keus op quasi elk vlak, terwijl het bedrijf zelf ook ten onder ging in 2013 en in 2014 werd overgekocht door Wanxiang Group, dat het model deed herleven als Karma Revero.
Goede redenen
Aangezien de Karma een vrucht is van de getalenteerde designer Henrik Fisker, is de grote berline in ieder geval een unieke wagen met een uitgesproken design dat vandaag nog steeds opvalt.
Ook aan boord zit je in een unieke omgeving, met mooie materialen en een voor die tijd moderne bediening via het aanraakscherm. Alleen jammer van de beperkte binnenruimte en het haperende aanraakscherm.
De benzinemotor dient enkel als generator, de wielen worden exclusief aangedreven door twee elektromotoren met in totaal 409 pk, waarmee de prestaties overtuigend zijn, ook door het direct beschikbare koppel.
Met een volle batterij haal je een rijbereik van ongeveer 50 tot 80 km, afhankelijk van de rijstijl. Daarmee is het mogelijk een erg laag gemiddeld benzineverbruik te halen als je niet al te veel kilometers aflegt per dag.
Alle belangrijke gegevens over de Fisker Karma
Motoren
De Fisker Karma is officieel een elektrische wagen met een range extender, wat betekent dat de achterwielen enkel aangedreven worden door zijn elektromotoren, terwijl de benzinemotor als enige taak heeft de batterijen bij te laden onderweg. Onder de motorkap zit een 2 liter-turbobenzinemotor van GM, die bijvoorbeeld ook in de Opel GT zat, met een vermogen van 260 pk.
De twee elektromotoren op de achteras leveren samen 408 pk en stellen de Karma in staat om in 5,9 seconden van 0-60 mph (0-97 km/u) te sprinten. De batterij is 20,1 kWh groot en garandeert een elektrisch rijbereik van 50 tot 80 km. Op papier haalt de Karma daarmee een normverbruik van 2,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 51 g/km. Met de batterijen leeg zit je echter al snel aan een verbruik van 10 l/100 km. De batterijen kunnen tot 3,3 kW opladen, waarmee ze in een dikke 6 uur weer vol zijn. Samen met de kleine benzinetank haal je een rijbereik van ongeveer 400 km.
Afmetingen
De Fisker Karma is een grote vierdeurs berline, met een lengte van 4,97 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,31 meter. Ondanks zijn grote formaat is de binnenruimte ondermaats: de instap naar achteren wordt bemoeilijkt door de kleine achterdeuren en ook de binnenruimte is krap voor wie niet vooraan zit. De kofferruimte van 195 liter is ook veel minder dan wat je zou verwachten van een wagen van dit formaat. Door de plaatsing van de batterijen in de middentunnel heb je ook maar 4 zitplaatsen. De benzinetank van 36 liter is ook vrij klein. De Fisker Karma weegt 2,4 ton.
Uitvoeringen
De Fisker Karma werd in drie uitvoeringen geleverd: de EcoStandard, de EcoSport en de EcoChic. Alle drie de modellen waren vrij compleet uitgerust, met al het grote aanraakscherm, elektrische en verwarmde zetels in het basismodel. De EcoSport voegt er nog een nuttige achteruitrijcamera aan toe, een minder nuttig navigatiesysteem en een lederen bekleding. De EcoChic heeft een interieur uit plantaardige vezels en suède, met plantenfossielen in de sierpanelen.
Er waren ook plannen voor een cabrioversie met de naam Sunset en een break met de naam Surf, maar vanwege de financiële moeilijkheden van het bedrijf zijn die modellen nooit uitgekomen.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Nieuw kostte de Fisker Karma 100.000 tot 130.000 euro, waarmee hij de concurrentie aanging met de Porsche Panamera S Hybrid en de latere Tesla Model S. Het heeft echter niet lang mogen duren, want in 2013 was het al gedaan met de productie. Intussen is het model herboren als Karma Revero, die voor 95.550 dollar (97.300 euro) wordt aangeboden, maar niet in België wordt geleverd.
In België staan er op het moment van schrijven welgeteld 4 Fisker Karma’s te koop, met een prijs vanaf 33.000 euro tot 47.500 euro. In Nederland is het model echter veel meer geleverd vanwege een gunstig fiscaal aanbod en vind je dus meer exemplaren met een prijs vanaf 28.000 euro, al liggen de kilometerstanden ook een stuk hoger.
Design-highlights en interieur
Hét hoogtepunt van de Fisker Karma is wel zijn exterieurdesign, dat vanwege zijn zeldzaamheid vandaag nog in het oog springt en ergens doet denken aan en spirituele voorloper van de Porsche Taycan, met zijn lange, lage en brede koetswerk en zijn brede heupen. De standaard geleverde 22-duims velgen dragen ook bij aan de look, maar vragen natuurlijk ook om dure banden, die snel slijten vanwege het hoge gewicht en het onmiddellijk beschikbare koppel van de Karma.
Zijn tijd vooruit
Aan boord heeft Fisker geprobeerd een voor zijn tijd zeer moderne beleving aan te bieden, met digitale tellers en een groot centraal infotainmentsysteem waarop je de meeste functies bedient, zoals steeds meer voorkomt op moderne wagens. De materialen zijn mooi, met veel leer en zelfs teruggewonnen hout, maar de zetels en het stuurwiel slijten ook snel.
Vooraan zit je goed in de Karma, met comfortabele zetels die uitgebreid in te stellen zijn, maar achteraan is de binnenruimte zeer beperkt en wordt de instap bemoeilijkt door de kleine achterdeuren. Ook de koffer is ondermaats en is niet uitbreidbaar. Tenslotte heeft de digitale sfeer ook zijn nadelen: het centrale display blijft vaak haperen en staat er ook om bekend soms niet meer te reageren.
Rijhulp en veiligheid
De Fisker Karma is nooit getest geweest door Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties IIHS of NHTSA, en is ook nog niet uitgerust met moderne veiligheidssystemen zoals adaptive cruise control of een dodehoekmonitor. Er zijn ook een aantal recalls geweest voor het model, onder meer voor defecte airbags, maar er is geen officieel dealernetwerk meer in ons land om die uit te voeren.
Alternatieven
De Fisker Karma was zijn tijd vooruit, maar hinkte helaas ook achter ten opzichte van de Tesla Model S die in 2012 op de markt kwam en meer binnenruimte bood, samen met een veel praktischere elektrische range. Met zijn prijs van een dikke 100.000 euro ging de Fisker Karma ook de concurrentie aan met de Porsche Panamera S Hybrid van die tijd. Vandaag bieden de meeste plug-in hybrides een vergelijkbare elektrische range, zonder te moeten inboeten op betrouwbaarheid of binnenruimte, en met zuinigere benzinemotoren als back-up.